Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ovanlig trafik från ditt nätverk


Förstårej

Rekommendera Poster

Förstårej

Jag får sedan länge, då och då, följande meddelande:
"Den här sidan visas när Google upptäcker att det skickas automatiska sökningar [begäranden (?)] från ditt nätverk som strider mot våra användarvillkor ..."

Sedan anges ett IP-nummer som är gemensamt för flera datorer i en förening jag tillhör. Jag måste då lösa ett s.k. CAPTCHA för att komma vidare. Vad menas med "automatiska sökningar [begäranden (?)]"  Det står vidare att problemet kan vara "skadlig programvara", ett plugin-program i webbläsaren (Mozilla FireFox), eller ett script.

 

När jag söker igenom datorn hittas aldrig några konstigheter. Är det något särskilt jag ska kolla för att veta om det gäller min dator, eller någon annan i nätverket.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kör ett DDOS-script från nätverket ? kan bara robots ? 

 

Dessa "begäran" som görs, är det på googles tjänster man gör det?, I så fall är det någon som exekverar kod mot googles servrar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Förstårej

Någon som kör ett DDOS-script från nätverket ? kan bara robots ? 

 

Dessa "begäran" som görs, är det på googles tjänster man gör det?, I så fall är det någon som exekverar kod mot googles servrar. 

Jag har Mozilla Firefox som söksida. Det är där meddelandet kommer. Vad är ett "DDOS-script"? Vadå "kan bara robots"? Vad menas med att någon "exekverar kod..."? Jag älskar att känna mig korkad.Tråkigt nog: om jag vore bekant med dessa begrepp skulle jag antagligen inte ställa min nybörjarfråga. Om det du beskriver sker, vad är i så fall lösningen? Tack i alla fall för ditt försök till hjälp även om det hamnar långt över mitt huvud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozilla Firefox är en webbläsare och google.se är en söksida.

 

Google skriver om meddelandet på sidan https://support.google.com/websearch/answer/86640?hl=sv

Det innebär att Google anser att det från din dator eller annan dator/enhet som använder den IP-adressen kommer orimligt mycket trafik. Det kan vara ett skadligt program i någon av datorerna som orsakar det. Google kan inte avgöra vilken dator det är eftersom den bara ser att trafiken kommer från den IP-adressen. Det räcker alltså inte att bara söka igenom den datorn du sitter vid utan alla måste kontrolleras noggrant.

 

Vad är det för antivirusprogram i datorerna?

Finns där något annat säkerhetsprogram i dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstårej

Mozilla Firefox är en webbläsare och google.se är en söksida.

 

Google skriver om meddelandet på sidan https://support.google.com/websearch/answer/86640?hl=sv

Det innebär att Google anser att det från din dator eller annan dator/enhet som använder den IP-adressen kommer orimligt mycket trafik. Det kan vara ett skadligt program i någon av datorerna som orsakar det. Google kan inte avgöra vilken dator det är eftersom den bara ser att trafiken kommer från den IP-adressen. Det räcker alltså inte att bara söka igenom den datorn du sitter vid utan alla måste kontrolleras noggrant.

 

Vad är det för antivirusprogram i datorerna?

Finns där något annat säkerhetsprogram i dem?

Tack för ett mycket klargörande svar. Som vårt nät administreras så har jag ingen kontakt med övriga i nätverket, och vår support är oavlönad och blir irriterad av "onödiga" frågor. men nu förstår jag problemet. Själv har jag bara koll på egen dator bakom trådlös (!) router med brandvägg, "McAfee Security Center" + "Malwarebytes Anti-Malware" (gratisversionen), och inga varningssignaler uppträder så det är antagligen inte jag som är boven. Nu kommer jag att anmäla problemet till vår support och kanske även på webben (?). Mycket tack för ett användbart svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

 

Har du gjort en noggrann skanning av datorn i både McAfee och MBAM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstårej

Det var så lite så :)

 

Har du gjort en noggrann skanning av datorn i både McAfee och MBAM?

Jadå, jag skannar igenom båda programmen regelbundet. McAfee har dessutom "Secury Scan Plus" (Skydd mot Virus- och spionprogram + Webbbaserat skydd), om det kanske är ett tillägg till det nämnda McAfee. Jag har också "Ashampo WinOptimizer" som kanske är tveksamt. Vet du något om detta program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inga optimerings- eller registerstädningsprogram eftersom de ofta förstör mer än de gör nytta.

 

Jag hoppas att någon snart kommer fram till vad orsaken är till meddelandena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...