Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ieonline.microsoft.com


Ulvas

Rekommendera Poster

Hej,

efter varje färd ut på nätet får jag en kaka som heter ieonline.microsoft.com. Mina ihärdiga försök att lista ut kakans uppgift har misslyckats. Finns det någon risk med den? (Win 7/IE 11)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://ieonline.microsoft.com/ " Upptäck mer av webben Sök efter webbplatser baserat på webbplatser som du har besökt. Förslag på webbplatser är en funktion i Internet Explorer"

 

Detta skrevs för två år sedan och gällde IE 9:

http://www.justanswer.com/computer/5ib3r-rid-ieonline-microsoft-com-ieslice-using.html

"Web Slices let you automatically subscribe to and receive updates from webpages that change frequently, and view the updates without having to load the entire website. For example, you can subscribe to a Seattle, Washington weather Web Slice that updates when the current temperature changes. When you subscribe to a Web Slice or feed, you turn on automatic updating for all of your Web Slices and feeds. Your IP address will be sent periodically to the website that provides each Web Slice or feed to check for updates, even when Internet Explorer is not running.

 

To remove a Web Slice On the Favorites bar, right-click the Web Slice that you want to remove. Click Delete. Click Yes to confirm the deletion. To turn off automatic updates for Web Slices and feeds In Internet Explorer, click the Tools button, and then click Internet options. Click the Content tab, and then click the Feeds and Web Slices Settings button. Clear the Automatically check feeds and Web Slices for updates check box, and then click OK."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror alltså inte att den där kakan innebär någon risk. Kakor brukar inte heller vara farliga. Jag har också IE 11 men jag vet inte riktigt var man hittar de kakor IE har lagt till. Kanske beror det på att jag bockat för Ta bort webbhistorik när du avslutar (Ta bort temporära filer, historik, cookies, sparade lösenord och information i webbformulär) i Internetalternativ > Allmänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

 

Det som du informerade om ovan hade jag inhämtat innan mitt inlägg. På den aktuella datorn har alla funktioner för Feeds och Webslices alltid varit avstängda via Internetalternativen. Kakorna har heller aldrig funnits tidigare. Plötsligt för ett par veckor sedan dök de upp vid varje besök ute på nätet utan att jag - veterligen - gjort något. Nu har jag rensat ut alla kakor och temporära filer av alla slag ur datorn. Nu har också den aktuella kakan försvunnit. Den verkar inte heller återkomma - trots provokationer. Antagligen låg problemet i någon kvarliggande tempfil. Jag delar din uppfattning att det inte var något skadligt. Trots det kommer jag att vara uppmärksam framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ulvas! Om du vill ha bort alla spår efter dig när du varit ute på Internet så hämta hem Wipe 2014 som du kan hämta här

http://privacyroot.com/programs/setups/setup_wipe.exe

Det raderar alla spår du lämnat efter dig Jag kör det själv och tycker det är bra.

Enda nackdelen är att webbläsaren öppnar i mindre format efter en städning men det är bara att klicka på rutan uppe till höger sidan om den röda rutan med kryss i .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Snow! Jag ska kolla upp det där. Kan vara bra att ha. Men, samtidigt är min verksamhet ute på nätet av sådan art att jag faktiskt inte har något att dölja. Det retar mig dock, att det finns företag och organisationer som försöker utnyttja min öppenhet. Skälet till mitt inledande inlägg var att jag inte hittade någon rationell förklaring till varför den angivna kakan hamnade i min dator. Jag är lite allmänt uppmärksam (och misstänksam) av mig.

 

Ha en bra sommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...