Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Open Office Writer: Kan inte öppna filer


Lolan

Rekommendera Poster

Jag hittar inte lämplig sida så jag lägger in mitt problem här.

 

Jag har lyckats ändra flera dokument i Open Office writer så det blev så här och går inte att öppna:

 

 "Namn"wps

 

Det går inte att kopiera in länken här

 

 

 

 

 

Försökte lägga in dumpad bild men det gick inte heller.

 

Texten i WordPad består av en massa tecken spridda över dokumentet

 

Det är nog omöjligt för er att förstå hur jag menar eftersom jag inte kan lägga in kopior.

Undrar bara om det på något sätt går att att återställa till odt. igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har lagt din fråga i precis rätt forum. Jag använder också Open Office writer så jag vet att den kan bete sig konstigt ibland.

 

Nu har alltså dina .odt, dina textdokument, blivit .wps istället och därför kan inte Writer öppna dem. Du får ta hjälp av gratisprogrammet zamzar för att ändra tillbaka filerna den ena efter den andra till .odt : http://www.zamzar.com

post-55300-0-62679100-1397009179_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har lagt din fråga i precis rätt forum. Jag använder också Open Office writer så jag vet att den kan bete sig konstigt ibland.

 

Nu har alltså dina .odt, dina textdokument, blivit .wps istället och därför kan inte Writer öppna dem. Du får ta hjälp av gratisprogrammet zamzar för att ändra tillbaka filerna den ena efter den andra till .odt : http://www.zamzar.com

attachicon.gifzamzar.jpg

Använder du en gratisversion eller vilken behöver jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Free online file conversion" betyder att det är gratis att ladda upp sina filer på den sidan. Du installerar alltså inte något program utan du laddar upp dina filer och skrollar ner till/ markerar att du vill ha dem ändrade till .odt, som jag gjort på bilden. Du skriver också in din epostadress så du kan få de ändrade filerna skickade dit.

 

Jag har inte använt sidan än eftersom jag ännu inte har råkat ut för att mina dokument har blivit .wps (works-dokument, tror jag) eller något annat, som Writer inte kan öppna. Råkar jag ut för det kommer jag förstås att använda zamzar. (Jag fick tipset på ett Open Office forum.)

 

Konvertera/omvandla filer (Convert Files)
Steg 1  Välj fil (eller länk) att omvandla (upp till 100 MB)
Välj Filer-knapp eller dra och släpp
Steg 2 Välj format att omvandla till:
Steg 3 Skriv in din epostadress för att få dina omvandlade filer skickade till dig (du kommer att få ett mejl med en länk till dina omvandlade filer)
Steg 4 Omvandla (genom att klicka går du med på våra villkor)
 

Om villkoren (terms) kan man läsa genom att klicka på ordet.

Citat från Terms: 2. Description of services
The Services provide a user the ability to transform a file (a "User File") or multiple files ("User Files") from their original file format to a user-selected file format. The Services operate by storing the uploaded User File(s) on a Zamzar server, converting it/them into a new file format ("Converted File(s)") and then sending to the recipient an email that contains a link to the Converted File(s). The recipient can then access and download the Converted File(s) by clicking on the link. Zamzar provides four levels of service; "Free", "Basic", "Pro" and "Business".

 

No sign up is required to access the "Free" service. All you have to do is provide your e-mail address and accept these Terms of Service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändra flera dokument i Open Office writer

Om man med OO Writer har Sparat som... och råkat välja .wps tycker jag att OO Writer borde kunna hantera/öppna dessa .wps igen och där på nytt välja Spara som...

(jag har OO själv, men inte på denna dator)

 

Men:

 

Om man i Utforskaren  dubbelklickar på en sådan .wps kommer WordPad, som är det närmaste MS Works man kommer, att öppna filen.

Om det då är en äkta .wps borde Wordpad kunna läsa den okej. Eftersom det bara visas skräptecken tyder ju det på att  dessa .wps egentligen är .odt.

 

Det är ju ganska enkelt att testa med att döpa om EN fil från mittfilnamn.wps till mittfilnamn.odt och pröva att att öppna den med Writer.

Funkar det så behövs ingen konvertering av dokumentet utan bara en ändring av filtillägget för resterande filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan lolan undersöka den möjligheten men enligt OO.org-forumet har detta varit omöjligt ("OpenOffice.org has never had the ability to read Microsoft Works files") Se här:
https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=7&t=41922&hilit=works+zamzar

När jag skriver ett testdokument finns inte heller möjligheten att spara det som .wps. Se bilden!

 

Senare tillägg

Hm, Mikael du har nog rätt. Kanske fungerar det. Jag sparade nämligen mitt test1 odt-dokument som .txt. Detta textdokument gick därefter att öppna med Wordpad (Högerklick> Öppna med).

post-55300-0-04454700-1397046540_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En .odt fil är ett zip-arkiv, som innehåller texten som ett xml-dokument. Filen börjar alltid med PK (50 4B) sedan följer ett antal specialtecken och texten mimetypeapplication/vnd.oasis.opendocument.textPK

 

Om filen är en .odt-fil beror problemet på Windows oförmåga att känna igen filtypen på headern. Linux och övriga POSIX-OS har inga problem med filtyp oberoende av filändelser. Linux använder filändelserna för att användaren skall kunna se vilken filtyp det är frågan om.

 

Filheadern i hex-format:

50 4B 03 04  14 00 00 08  00 00 8C 59  87 44 5E C6  32 0C 27 00  00 00 27 00  00 00 08 00  00 00 6D 69 6D 65 74 79  70 65 61 70  70 6C 69 63  61 74 69 6F  6E 2F 76 6E  64 2E 6F 61  73 69 73 2E  6F 70 65 6E 64 6F 63 75  6D 65 6E 74  2E 74 65 78  74 50 4B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En .odt fil är ett zip-arkiv, som innehåller texten som ett xml-dokument. Filen börjar alltid med PK (50 4B) sedan följer ett antal specialtecken och texten mimetypeapplication/vnd.oasis.opendocument.textPK

 

Om filen är en .odt-fil beror problemet på Windows oförmåga att känna igen filtypen på headern. Linux och övriga POSIX-OS har inga problem med filtyp oberoende av filändelser. Linux använder filändelserna för att användaren skall kunna se vilken filtyp det är frågan om.

 

Filheadern i hex-format:

50 4B 03 04  14 00 00 08  00 00 8C 59  87 44 5E C6  32 0C 27 00  00 00 27 00  00 00 08 00  00 00 6D 69 6D 65 74 79  70 65 61 70  70 6C 69 63  61 74 69 6F  6E 2F 76 6E  64 2E 6F 61  73 69 73 2E  6F 70 65 6E 64 6F 63 75  6D 65 6E 74  2E 74 65 78  74 50 4B

Du får ursäkta mig, men vad vill du ha sagt med ditt inlägg? TS kanske förstår, men jag förstår ingenting. Jag följer många trådar utan att för den delen göra egna inlägg. Det finns alltid något jag kan lära mig. Du får gärna förklara lite enklare om det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fagerja får väl svara själv men jag använder ofta möjligheten att kolla på filhuvudet för att ev. kunna avgöra vad det är frågan om för fil, om filändelsen är felaktig, saknas eller är okänd. Detta går enkelt med funktionen Visa (F3) i TotalCommander eller Krusader

 

PK säger mig att det är frågan om en komprimerad fil, precis som fagerja påpekar.

PK för programmet PKZIP antar jag.

Att en .odt var det visste jag dock inte.

men 

PK    òš=A^Æ2'   '      mimetypeapplication/vnd.oasis.opendocument.text

ger ju en fingervisning...

 

en .xlsx och en .docx är väl också komprimerade filer till skillnad mot .xls och .doc

 

Med vägledning av hur filhuvudet ser ut, eller börjar, skulle TS kanske kunna avgöra vilka filer det är frågan om..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(jag har OO själv, men inte på denna dator)

Nu har jag kollat i OpenOffice 4.0.1 (Linux) och hittar ingenstans där man kan Spara som.. eller Exportera som .WPS

 

Därför är jag lite fundersam hur

ändra flera dokument i Open Office writer

har gått till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat i OpenOffice 4.0.1 (Linux) och hittar ingenstans där man kan Spara som.. eller Exportera som .WPS

 

Därför är jag lite fundersam hur

har gått till?

Jag gick via "egenskaper" och använde nog flera "möjligheter" innan jag kom till WPS.

 

Nu har det hänt ytterligare underligheter. Bifogade filer i mail "Windows Live", har bifogats i Windows Media Player i. st.f. pdf. och går inte att öppna. Jag befarar att jag har fått något virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick via "egenskaper" och använde nog flera "möjligheter" innan jag kom till WPS.

 

Nu har det hänt ytterligare underligheter. Bifogade filer i mail "Windows Live", har bifogats i Windows Media Player i. st.f. pdf. och går inte att öppna. Jag befarar att jag har fått något virus.

Nu vet jag inte vilken Windows du har, men öppna kontrollpanelen-standardprogram. Klicka på "Associera en filtyp..... "och se vad det står för program för pdf filer. Om det inte är det programmet du brukar använda, klicka på "byt program" och bläddra dig fram till det program du vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt ytterligare underligheter. Bifogade filer i mail "Windows Live", har bifogats i Windows Media Player i. st.f. pdf. och går inte att öppna. Jag befarar att jag har fått något virus.

Kan det inte vara så att du har råkat klicka på fel sak, dvs på Windows Media Player ikonen? (Tillägg: Jag skrev detta inlägg utan att ha läst vertpres inlägg precis ovanför. Följ hans instruktion!)

 

Det skulle vara trevligt att få veta om du har provat Mikaels metod (ändra ändelsen wps till odt) eller min metod (ladda upp filerna på zamzarsidan) och, i så fall, hur det har gått.

 

Mikael63, den 09 Apr 2014 - 21:27, skrev: Nu har jag kollat i OpenOffice 4.0.1 (Linux) och hittar ingenstans där man kan Spara som....WPS

 

Samma gäller i Windows. Det var det min skärmdump i inlägg 6 skulle illustrera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått två mail med bifogade dokument från Norwegian och ett bussbolag och i  båda ligger de i Windows Media Player i.st.f. pdf.

Jag försökte med http://www.zamzar.com/ . Där gick det inte att ändra till pdf. och jag försökte med odt. Det blev halvlyckat - jag fick i alla fall fram texten.

Jag har Windows 7.

Jag har suttit i flera timmar med detta nu och jag lyckades första gången med Mikaels metod (ändra ändelsen wps till odt) och jag lyckades få fram ett dokument perfekt men sedan har jag inte försökt.

"Detta går enkelt med funktionen Visa (F3) i TotalCommander eller Krusader" jag behöver ett förtydligande för att klara av detta. De understrukna orden är för mig obekanta.

 

Hur lägger man in en dump här?

 

Jag för försöka vidare i morgon (eller idag) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Total Commander är ett program, som alltså måste laddas ned.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Total_Commander
http://www.totalcmd.se/cms/main.php

http://www.ghisler.com/

 

Det är ett shareware program, dvs det kostar om man vill använda det längre än 30 dagar.

 

Krusader är ett liknande program, dvs en filhanterare, för Linuxanvändare
http://community.linuxmint.com/software/view/krusader

 

Jag föreslår att du använder "ändra ändelsen wps till odt" metoden på de andra dokumenten också. Det verkar enklast.

 

.pdf finns med bland de format man kan konvertera filer till i Zamzar men att konvertera till .pdf från en Windows Media Player fil kan man nog inte. Vilken filändelse rör det sig om ?
http://support.microsoft.com/kb/316992/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått två mail med bifogade dokument från Norwegian och ett bussbolag och i  båda ligger de i Windows Media Player i.st.f. pdf.

Jag försökte med http://www.zamzar.com/ . Där gick det inte att ändra till pdf. och jag försökte med odt. Det blev halvlyckat - jag fick i alla fall fram texten.

Jag har Windows 7.

Jag har suttit i flera timmar med detta nu och jag lyckades första gången med Mikaels metod (ändra ändelsen wps till odt) och jag lyckades få fram ett dokument perfekt men sedan har jag inte försökt.

"Detta går enkelt med funktionen Visa (F3) i TotalCommander eller Krusader" jag behöver ett förtydligande för att klara av detta. De understrukna orden är för mig obekanta.

 

Hur lägger man in en dump här?

 

Jag för försöka vidare i morgon (eller idag) :)

 

Filerna från Norwegian och bussbolaget är med största säkerhet pdf-filer som är fel associerade till Media Player.

 

Gör så här: Högerklicka på en av dessa filer, välj egenskaper/properties. I nästa fönster står det Opens with/Öppna med och till höger om detta finns en ruta Change/Ändra, klicka på den rutan och välj den pdf-läsare du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna från Norwegian och bussbolaget är med största säkerhet pdf-filer som är fel associerade till Media Player.

 

Gör så här: Högerklicka på en av dessa filer, välj egenskaper/properties. I nästa fönster står det Opens with/Öppna med och till höger om detta finns en ruta Change/Ändra, klicka på den rutan och välj den pdf-läsare du har.

När jag högerklickar på Media-Player finns det ingen  egenskaper/properties. Det måste vara fel på min dator eftersom jag har fått dessa från 2 olika sändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur lägger man in en dump här?

Om du ska bifoga fil så växla till "Använd fullständig editor" och scrolla ner en bit så ser du "Bifoga filer" osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag högerklickar på Media-Player finns det ingen  egenskaper/properties. Det måste vara fel på min dator eftersom jag har fått dessa från 2 olika sändare.

Du skall inte högerklicka på Media Player.

Öppna en filhanterare, dvs windows explorer där filerna listas och högerklicka på filen från Norwegian och följ min instruktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lolan! Vi vet fortfarande inte vilken filändelse du har på dina två filer istället för .pdf. Kan det vara.wmz eller .wms, som står för Windows Media Player-skal? .pdf filer ska iaf öppnas med Adobe Reader och ingenting annat.

Instruktionen vertpre gav dig i inlägg 13 fungerar utmärkt i Windows 7. Har du följt den och vad blev resultatet i så fall?

 

Du ska alltså först klicka på windowsflaggan/startknappen på skrivbordet så du får upp kontrollpanelen. Klicka sedan på Kontrollpanelen -> Program -> Standardprogram -> Välj nr 2: Associera en filtyp (eller ett protokoll) med ett program > Där ser du: Namn Beskrivning Aktuellt standardprogram. Skrolla ned till (Namn) .pdf. Där ska det stå (Beskrivning) Adobe Acrobat Dokument (Aktuellt standardprogram) Adobe Reader. Byt program till Adobe Reader om det står något annat där (Windows Media Player, om jag förstått rätt).

 

När det gäller NoWins instruktion för att öppna en fil/ett dokument så stämmer det för mig i Windows 7 att man ska högerklicka på det och välja Egenskaper och Öppna med. Däremot har jag ingen ruta till höger som heter Ändra. Så här ser det ut hos mig när jag gjort det beskrivna med filen Cicéron.odt (se min skärmdump).

post-55300-0-66954700-1397138428_thumb.jpg

 

Om jag då inte klickar på Open Office Writer eller Wordpad kan jag välja Standardprogram. Om jag bläddrar bland standardprogrammen är "Windows Media Player Filmapp" det enda WMP-relaterade jag får upp. Självklart vill jag inte öppna mitt dokument med den eller andra filmappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle behöva via mailet från Norwegian för att ni skulle förstå men hur dumpar jag ett mail så att jag kan visa det här

Hur hittar jag Windows explorer?

Har försökt med "använd fullständig editor" men kan inte lägga in mail den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lolan! Vi vet fortfarande inte vilken filändelse du har på dina två filer istället för .pdf. Kan det vara.wmz eller .wms, som står för Windows Media Player-skal? .pdf filer ska iaf öppnas med Adobe Reader och ingenting annat.

 

Instruktionen vertpre gav dig i inlägg 13 fungerar utmärkt i Windows 7. Har du följt den och vad blev resultatet i så fall?

 

Du ska alltså först klicka på windowsflaggan/startknappen på skrivbordet så du får upp kontrollpanelen. Klicka sedan på Kontrollpanelen -> Program -> Standardprogram -> Välj nr 2: Associera en filtyp (eller ett protokoll) med ett program > Där ser du: Namn Beskrivning Aktuellt standardprogram. Skrolla ned till (Namn) .pdf. Där ska det stå (Beskrivning) Adobe Acrobat Dokument (Aktuellt standardprogram) Adobe Reader. Byt program till Adobe Reader om det står något annat där (Windows Media Player, om jag förstått rätt).

 

När det gäller NoWins instruktion för att öppna en fil/ett dokument så stämmer det för mig i Windows 7 att man ska högerklicka på det och välja Egenskaper och Öppna med. Däremot har jag ingen ruta till höger som heter Ändra. Så här ser det ut hos mig när jag gjort det beskrivna med filen Cicéron.odt (se min skärmdump).

attachicon.gifÖppna med.jpg

 

Om jag då inte klickar på Open Office Writer eller Wordpad kan jag välja Standardprogram. Om jag bläddrar bland standardprogrammen är "Windows Media Player Filmapp" det enda WMP-relaterade jag får upp. Självklart vill jag inte öppna mitt dokument med den eller andra filmappar.

Om någon har en tillfällig mailadress så skulle ja kunna vidarebefodra mailet så ni kunde se att det bifogade ligger i Vindovs Media Player.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lolan! Vi vet fortfarande inte vilken filändelse du har på dina två filer istället för .pdf. Kan det vara.wmz eller .wms, som står för Windows Media Player-skal? .pdf filer ska iaf öppnas med Adobe Reader och ingenting annat.

 

Instruktionen vertpre gav dig i inlägg 13 fungerar utmärkt i Windows 7. Har du följt den och vad blev resultatet i så fall?

 

Du ska alltså först klicka på windowsflaggan/startknappen på skrivbordet så du får upp kontrollpanelen. Klicka sedan på Kontrollpanelen -> Program -> Standardprogram -> Välj nr 2: Associera en filtyp (eller ett protokoll) med ett program > Där ser du: Namn Beskrivning Aktuellt standardprogram. Skrolla ned till (Namn) .pdf. Där ska det stå (Beskrivning) Adobe Acrobat Dokument (Aktuellt standardprogram) Adobe Reader. Byt program till Adobe Reader om det står något annat där (Windows Media Player, om jag förstått rätt).

 

När det gäller NoWins instruktion för att öppna en fil/ett dokument så stämmer det för mig i Windows 7 att man ska högerklicka på det och välja Egenskaper och Öppna med. Däremot har jag ingen ruta till höger som heter Ändra. Så här ser det ut hos mig när jag gjort det beskrivna med filen Cicéron.odt (se min skärmdump).

attachicon.gifÖppna med.jpg

 

Om jag då inte klickar på Open Office Writer eller Wordpad kan jag välja Standardprogram. Om jag bläddrar bland standardprogrammen är "Windows Media Player Filmapp" det enda WMP-relaterade jag får upp. Självklart vill jag inte öppna mitt dokument med den eller andra filmappar.

 

Detta blev resultate av min dump. Undrar om det går att öppna?

 

post-123609-0-31316700-1397163171_thumb.png

 

post-123609-0-13112600-1397163274_thumb.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev resultatet av min dump. Undrar om det går att öppna?

Hurra, det gick att visa detta.

 

mbgtmari!  

Jag har följt din instruktion via Kontrollpanelen.

Så här står det: 

              Namn                                                    BESKRIVNING                  AKT. STANDARDPROGR                                           

"W. Media P-symbolen" framför "pdf."                   PDF-fil                                  Windows Media Player

 

Nu orkar jag inte mer i kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedan beskrivs hur man ändrar inställning så att filtyp visas på alla filer i utforskaren. Jag kan inte förstå varför MS har denna standardinställning.

 

Gå in och ändra så att utforskaren visar filändelser genom att gå till Kontrollpanelen / Mappalternativ / Visning / Bocka ur "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...