Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beställningslista och prislistor.


TheCaper

Rekommendera Poster

Jag har fått förfrågan om att skapa ett Exceldokument utifrån en mängd olika prislistor från diverse leverantörer.

 

Min klient vill ha ett blad där klienten knappar in en benämning eller artikelnummer. Då ska dessa dyka upp på detta blad och är det så att det finns tre stycken leverantörer med den artikel så ska alla visas. 

Sedan ska klienten kunna dubbelklicka på den artikel som klienten vill ha. Denna artikel ska kopieras till en beställningslista. 

 

Är detta möjligt? 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är möjligt med en hel del arbete.

Finns alla data i en bok?

Formler för att hämta data, passa, index förslagsvis. Sökning i alla leverantörers tabeller, fungerar om det finns gemensamt ID som du kan söka efter.

På detta en del till formler för att hämta in de olika leverantörernas priser på snyggt/praktiskt vis.

Det går.

 

Sedan VBA-kod för att hantera dubbelklick/kopiering av vald artikel.

 

I sig bättre om man kan lösa den sista delen på annat vis, exempelvis via knappar.

 

Så ja, det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja, det är möjligt med en hel del arbete.

Finns alla data i en bok?

Formler för att hämta data, passa, index förslagsvis. Sökning i alla leverantörers tabeller, fungerar om det finns gemensamt ID som du kan söka efter.

På detta en del till formler för att hämta in de olika leverantörernas priser på snyggt/praktiskt vis.

Det går.

 

Sedan VBA-kod för att hantera dubbelklick/kopiering av vald artikel.

 

I sig bättre om man kan lösa den sista delen på annat vis, exempelvis via knappar.

 

Så ja, det är möjligt.

Min tanke var att alla prislistor ska ha samma utseende och lägga all data i sammablad. Men det kanske är smartare att använda ett blad till varje leverantör och sedan konsolidera dessa blad.

 

Vilken formel ska jag använda för att kunna skriva in ett artikelnummer och om detta artikelnummer finns hos flera leverantörer så vill jag få upp allihop.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir förslagsvis en PASSA-funktion per tabell du vill leta i och sedan så många INDEX som du behöver för att hämta det du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...