Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Appars behörighetskrav


marim

Rekommendera Poster

När man ska installera appar så dyker det upp en ruta med olika behörighetskrav som apparna kräver. Finns det nån enkel förklaring nånstans om vad alla dessa behörighetskrav står för. För jag begriper inte alls vad som gäller. Varför behöver tex en app behörighet till telefonsamtal eller sms.

 

Och för att visa att jag inte alls förstår vad som gäller. De flesta har krav på nätverkskommunikation. Jag trodde att det betydde att jag måste vara uppkopplad mot internet för att tex kunna spela spel. Men det stämmer inte. För jag har laddat hem några spel som bara har nätverkskommunikation som krav, men jag kan spela dom fast jag stängt av internetuppkoppling.

 

Jag vill inte ens ladda hem bankens app då den kräver så mycket. Så jag vill veta vad dessa krav står för innan jag laddar hem nåt. Jag har letat på nätet, men jag hittar ingen enkel förklaring. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar mellan de olika programtillverkarna, apple, google och Microsoft i det här fallet.

 

Till ett enkelt spel som kom till Windows Phone så ifrågasatte jag faktiskt kraven som spelet hade. Det var något att den ville komma åt position och liknande som jag tyckte var konstigt när det gällde ett så enkelt spel. Det visade sig att utvecklaren inte visste att dom kraven fanns för dom var inbäddade i komponenten som visar reklam.

 

Så det kan vara så att i flera fall så vet inte utvecklaren vilka krav dess app ställer då dom inte har kontrollerat detta själva. I vissa fall har dom utgått från något exempel dom inte alltid förstår etc.

 

Men för att återgå till din utsprungliga fråga, vad har du för telefon? De olika kraven brukar beskrivas i utvecklardokumentationen och den kan vara lite krånglig att förstå ibland.

 

Så här ser Windows Phone dokumentationen ut angående dessa funktioner.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windowsphone/develop/jj206936(v=vs.105).aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag trodde att behörighetskraven var lika för alla telefoner, ja förutom för iphones för det jag läste igår så verkade det inte komma upp såna överhuvudtaget.

 

Jag är helt ny på det här med mobiler så jag vet inte vilka uppgifter man ska uppge när det gäller mobiler. Men jag har en LG G2 d802 och det är en android 4.2.2 Vet inte om det är fler uppgifter som behövs.

 

Du skriver om reklam. Det upptäckte jag igår på ett par spel jag laddat hem att det fanns en liten ruta längst ner i spelen. Men det fanns inte angivit nånstans att det skulle finnas reklam. Och det är inte i alla som det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...