Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Driver IRQL not less or equal!?


kolle11

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag får följande felmeddelande när jag spelar League of legends!

 

"driver irql not less or equal"

 

Jag har en 3 veckor gammal acer

 

http://www.komplett.se/acer-aspire-v5-573g-156-fhd-matt/803818#!tab:extra

 

 

Har googlat och letat efter ett svar. Har provat att uppdatera drivrutinerna för Nvidia och även avinstallerat Mcafee. Även ominstallerat lol. 

 

Jag vill visa en dumpfil från krashen men förstår inte hur jag gör de?

 

Är det någon som orkar hjälpa mig o lösa mitt problem??

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att du klistrar in skärmdumparna i tråden istället eftersom man tydligen måste logga in på SkyDrive för att se dem i din länk.

Jag citerar Flyfisherman (inlägg 6) i denna tråd:
//eforum.idg.se/topic/344482-ta-bort-mapparna-i-office-outlook/
Det går inte att klistra in bilder direkt, dessa måste laddas upp. För att bifoga bild måste du klicka "Använd fullständig editor" längst ned till höger i ditt inlägg och sedan under till vänster finns en knapp bifoga filer, navigera dit där du har din fil på disken i din dator och klicka Öppna.

Sedan ställer du muspekaren i redigeraren på det ställe i inlägget där du vill att filen skall lägga sig och klickar på "Lägg till i inlägg" till höger, annars lägger sig den bifogade filen längst ned i inlägget - vilket också är ok.

 

Edit: missad bokstav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte ladda upp filer med alla sorters filändelser. Du behöver zippa (packa) dumpfilen så att den får filändelsen .zip innan du laddar upp den.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag lyckats bifoga min dumpfiler!

 

har sedan jag skrev senast lyckats uppdatera BIOS, grafikkortet NVIDIA, Intel hittar jag ingen ny uppdatering till!

 

Jag har även avinstallerat Mcaffe, league of legends!

 

Ska strax prova Lol igen.

 

Någon som orkar kolla dumpfiler?

 

 

Mvh

DesktopZippad.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt! Jag trodde det var en standard zip? Hur kan jag visa er mina dumpfiler då?

 

Mvh kan inget om datorer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort något nyligen med datorn, tex. installerat någon ny hårdvara eller mjukvara och det är efter detta som problemen började?
 
Det funkar bra att öppna zip-filen med Winzip, inget fel på denna.
Och sedan öppnade jag en av dom tre crash-dump filerna med Nirsoft BlueScreenView
 
Dump File         : 020514-4390-01.dmp
Crash Time        : 2014-02-05 11:55:37
Bug Check String  : DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug Check Code    : 0x000000d1
Parameter 1       : 00000000`00000028
Parameter 2       : 00000000`00000002
Parameter 3       : 00000000`00000000
Parameter 4       : fffff800`01eaa287
Caused By Driver  : igdkmd64.sys
Caused By Address : igdkmd64.sys+63287
File Description  :
Product Name      :
Company           :
File Version      :
Processor         : x64
Crash Address     : ntoskrnl.exe+14dca0
Stack Address 1   :
Stack Address 2   :
Stack Address 3   :
Computer Name     :
Full Path         : C:\Bort\020514-4390-01.dmp
Processors Count  : 4
Major Version     : 15
Minor Version     : 9600
Dump File Size    : 301 848
Dump File Time    : 2014-02-05 11:56:00
*****************************************************
 
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL igdkmd64.sys ger lite olika tips vid googling https://www.google.com/search?q=DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL+igdkmd64.sys
 
Kan tyda på att det är Intels grafikdrivrutin som ställer till det.
1. Kör Intel® Graphics Driver Update Utility och se om den hittar nyare grafikdrivrutin.
Problem med första länken så kör denna istället: Intel Driver Update Utility
 
Starta om datorn efteråt om du installerar ny drivrutin.
2. Kör Windows update och starta om datorn.
 
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL   Bug Check Code: 0x000000d1
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff560244%28v=vs.85%29.aspx

This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.

Cause
A driver tried to access an address that is pageable (or that is completely invalid) while the IRQL was too high.
This bug check is usually caused by drivers that have used improper addresses.

 

 

 

Kan också vara nätverksdrivrutin eller annat som ställer till det.

Men prova först med tipsen jag angav ovan.

Kanske någon annan har ytterligare tips att ge.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grym post!

 

Innan jag läste detta har det fungerat bra i 2h. Tror uppdateringen av BIOS och Grafikkortet gjorde susen. Gjorde den intelchecken och den hittade en nyare version. Precis när det är färdiginstallerat står det något i stil med att komponenten är inte validerad till min dator, vänliga kontakta tillverkaren?

 

Borde jag försöka uppdatera igen trots att allt verkar fungera?

 

Är min dator "trasig" eller var det bara drivrutinerna som strulade? dvs borde jag returnera den till komplett?

 

Vill även rikta ett stort tack till er som försökt hjälpa mig! Made my day!!!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att skapa en systemåterställningspunkt, för om det blir problem så går det att backa tillbaka.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c03529023#N205

 

Om det finns nyare Intel drivrutiner så kör in dessa och starta om datorn.

Kör även Windows update och starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort en återställningspunkt och försökte installera intel igen! Det stod att operativsystemet inte stöds sen av avbröts installationen. Vad är det som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte svara på detta, kan du länka till sidan där du försöker att ladda ned drivrutinen och denna skall vara för Windows 8 eller kanske hellre Windows 8.1 -64 bitar.

 

Men fungerar datorn som den skall så behöver du inte bekymra dig.

 

Se till att du regelbundet kör Windows update, minst en gång i månaden, för flera tillverkare av olika hårdvaruenheter ibland släpper WHQL certifierade drivrutiner till databasen för Microsoft Windows update-catalog och då får man dessa drivrutiner via Windows update.

 

I övrigt kontrollera också emellanåt på datortillverkarens supportsida om där finns nyare drivrutiner etc. för just din modell.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...