Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Toshiba TS-H653M DVD brännare i W8


RuneM

Rekommendera Poster

Ett litet irriterande problem med mitt hembygge.

 

När jag bestämde komponenter beslöt jag mig för att behålla min 10 år gamla DVD brännare en TS-H653M från Toshiba som jag haft länge och var väldigt nöjd med den hade ju även ”Light Scribe”. Men den hade IDE gränssnitt, något det nya moderkortet saknade så jag utelämnade DVD enheten helt (det var åratal sedan jag brände en DVD/CD) och kopierade W7 skivan till USB-pinne samt installerade den vägen.

Sedan fick jag tag på ett PCI kort med IDE (och samtidigt extra SATA/USB) för en dryg 100-lapp, pluggade in kortet och installerade DVD-enheten (inga drivrutiner behövdes).

Testade med att läsa en dvd, inga problem men testade sedan att bränna och då låste sig brännarprogrammet (testade med flera även Windows)  

Jag lämnade det därhän, har även en laptop med brännare men nu fick jag behov att omvandla ett antal MKV filmer till DVD film och ville helst göra det vid den stationära som är snabbare.

Jag behövde även ett program för konvertering och fastnade för  DVDStyler som gjorde ett utmärkt jobb (bortsett från att till och med ett ”open source” program försökte installera diverse ”nyttiga” tillägg).

Jag ”brände” filmerna till en ISO fil på hårddisken men sedan började det…

Jag skulle ha ISO filen till laptopen och konstaterade att det skulle ta timmar att få en 5 GB fil över nätverket, först via tråd till routern och sedan trådlöst till laptopen.

Sedan tog jag en 16 GB USB pinne och försökte få ISO filen på den. Det gick inte, jag formaterade om pinnen men det gick inte ändå.  Det tog ett bra tag innan jag förstod att meddelandet inte sa att det inte fanns plats på pinnen utan att filsystemet inte klarade en 5 GB stor fil, pinnen var i FAT!
Så jag fick ta en flyttbar hårddisk och den vägen föra över filen och bränna den i W7

 

Nu till frågan: Brännaren fungerade utmärkt i den gamla PC:n (PC1) med XP. Uppdaterade sedan PC1 till W7 (32 bit) men minns inte om jag någonsin försökte bränna då. När PC1 rasade flyttade jag över den till PC2 med W7 (64 bit) och då kunde den bara läsa CD/DVD och kör nu W8.1

Det krävs ju inga speciella drivrutiner i Windows för att läsa CD/DVD men krävs det för att bränna?

Har googlat och bara hittat frågor om XP

 

Vet att man kan få en brännare för några 100-lappar men det irriterar mig att då offra en SATA och samtidigt få en enklare brännare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det PCI-kort med IDE-anslutning på, har du installerat drivrutiner till det kortet? Det krävs normalt för att få kortet att fungera normalt.

Din gamla PC hade IDE-anslutning på moderkortet, vilket förklarar varför brännaren fungerade.

Med ett PCI-IDE-kort krävs det drivrutiner för att det skall fungera. Om du dessutom nu använder Windows 8 (sannolikt 64-bitars) behöver du drivrutiner som är anpassade för Windows 8.

 

Det skall inte krävas några drivrutiner för själva brännaren för att bränna. Men det krävs för kortet den är ansluten till.

 

Angående ditt USB-minne, varför formaterade du inte om det till NTFS? Det går utmärkt att formatera om USB-minnen till NTFS och därmed få möjlighet att lagra filer större än 4GB.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Åge N

 

Jag har inget minne av att jag fick drivrutiner med kortet men skall i alla fall kolla det.

Men om det skulle behövas, borde det inte då även krångla vid läsning av CD/DVD?

Brännaren är korrekt identifierad och utan ”varningstriangel” i enhetshanteraren och det fungerar bra med läsning.
Det är bara när jag matar in en oskriven DVD/CD som det blir sirap i Windows Explorer.

 

Anledningen till att jag avstod att formatera om pinnen till NTFS var att jag har hört att pinnen då blir ännu känsligare för störningar t.ex. om man råkar rycka ut den, dessutom hade jag en flyttbar USB hårddisk som var formaterad i NTFS liggande, det var bara det jag först inte förstod varför det inte gick att kopiera, felmeddelande kunde ha varit tydligare.

Hade det verkligen gällt hade jag även kunnat packa upp ISO filen eller dela upp den i mindre bitar.   

post-68241-0-22482700-1391061441_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du hade kunnat spara filen på USB-minnet med FAT32-formatering om du packat upp filen och ingen av de packade filerna i sig var större än 4GB.

 

Erfarenheten jag har är att i vissa fall installerar Windows en standarddrivrutin för ett PCI-IDE-kort. Det finns begränsningar i drivrutinen som gör att kommunikationen inte alltid fungerar till fullo.

I ditt fall kan det vara så att det går att läsa från den optiska enheten. När brännarprogrammet skall "prata" med den optiska enheten lyckats det inte att få till kommunikationen så att en överföring kan ske. Drivrutinen ser till att kortets kommunikationskretsar "pratar rätt språk".

 

Har du tittat i Enhetshanteraren och bekräftat att det inte finns ett utropstecken på någon enhet?

Vad är det för fabrikat och modell på ditt kort? Jag har använt ett Promise TX2 tidigare och det krävde drivrutin för att fungera korrekt.

 

http://www.promise.com/news_room/news.aspx?m=22&region=en-global&rsn=291

 

Kortet fungerar inte i 64-bitarssystem då Promise inte skrivit en drivrutin för 64-bitars OS. Därmed ligger kortet i sin förpackning idag.

 

Åge

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu äntligen plockat  ut kortet och DVD, upptäckte att jag skrev en siffra fel i rubriken, brännaren skall vara TS-H652M och inget annat.
Och vad kortet beträffar är det ett "no-name", ett standard PCI kort med en VIA VT6421A krets och en rektangulär krets märkt "SATA"
Det har en invändig IDE anslutning och en intern SATA samt en extern SATA med jumprar för att växla mellan intern och extern. 
Har inte testat SATA ännu
Jag har inget minne av att det följde med drivrutiner men omöjligt är det inte, kommer inte ens ihåg var jag köpte det
 

Och nej jag hade inte en  tillstymmelse till varning i enhetshanteraren när kortet var ipluggat.

Edit: det är två interna SATA varav en kan kopplas över till extern.

 

Väldigt lik denna http://www.mytrendyphone.se/shop/wintech-pci-kort-ffc-15-68281p.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu äntligen plockat  ut kortet och DVD

Och vad kortet beträffar är det ett "no-name", ett standard PCI kort med en VIA VT6421A krets och en rektangulär krets märkt "SATA"

 

Jag har inget minne av att det följde med drivrutiner men omöjligt är det inte, kommer inte ens ihåg var jag köpte det

 

Och nej jag hade inte en  tillstymmelse till varning i enhetshanteraren när kortet var ipluggat.

Edit: det är två interna SATA varav en kan kopplas över till extern.

 

Väldigt lik denna http://www.mytrendyphone.se/shop/wintech-pci-kort-ffc-15-68281p.html

VIA Technology har inte sin sida med drivrutiner tillgänglig när detta skrivs. Det står att de håller på med underhåll på sidan.

 

http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp

 

Det är annars på den sidan som det är mest lämpligt att hämta drivrutiner för kortet.

Här är en annan sida som du kan hitta en drivrutin. Den är från 2010 så den kanske inte fungerar i Windows 8.

Vad du kan göra är att hämta den och testa.

Sidan verkar säker för mitt antivirusprogram varnar inte.

 

http://www.viaarena.com/displaydrivers.aspx?Drivers.aspx?PageID=1&OSID=55&CatID=3810&SubCatID=117&Old=1

 

Om ovanstående drivrutin inte heller fungerar kan du prova att hämta en från Fujitsu. Enligt Fujitsu har den stöd för Vista, såväl 32- som 64-bitarsversioner.

Ibland kan äldre drivrutiner för Windows fungera med nyare versioner. Jag har själv den erfarenheten.

 

http://support.ts.fujitsu.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=67585CAD-F39E-4934-BF6A-215F8D73F85C&OSID=665F4A20-6E31-43C3-82C2-D98CE773007C&Status=True&Component=VT6421A

 

Jag letade rätt länge innan jag hittade en sida där mitt antivirusprogram inte varnade för skadlig kod. Det finns en uppsjö av sidor på internet som anger att de har, till exempel drivrutiner, men lockar enbart med sådana uppgifter. Egentligen innehåller de skadlig kod som installeras i datorer.

När mitt antivirusprogram varnar för dem och blockerar åtkomsten stänger jag ned sidan och går vidare.

 

Ovanstående sidor verkar säkra.

 

Du bör använda dig av en drivrutin för att få kortet att kommunicera fullt ut med dina enheter. Om det går att få tag i drivrutiner för Windows 8 till det gamla kortet kan jag inte svara på. Vad du kan göra är ett återbesök på Vias hemsida då och då för att se när supportsidan åter är uppe.

 

Förslagsvis använder du inte installationsprogrammet för drivrutinen när du testar. Packa upp filen i en mapp och använd Enhetshanteraren istället. Genom att använda hårdvaran i Enhetshanteraren och välja "Uppdatera drivrutin" samt välja sökvägen till mappen riskerar du inte att installera något som inte fungerar.

 

Om drivrutinen inte fungerar med ditt operativsystem kommer det att ge dig informationen att ingen ny drivrutin gick att installera.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar Via Technologys hemsida för drivrutiner igen.

 

http://218.32.192.73/en/support/driversSelect.jsp

 

För att hämta drivrutinen till din dator måste du välja Windows 7. Väljer du Windows 8 får du inte upp valet för IDE/SATA-kort.

Det fungerar ofta bra att använda drivrutiner för Windows 7 i en Windows 8-dator, men inte alltid.

 

Du får helt enkelt testa och se om det går att installera.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge!
Jag såg att länken fungerar och skall testa, testar då även med en SATA HD, jag har flera  sådana liggande som jag använder i dockningsstation.

Tack för att du tog dig tid, precis som du skriver, det är rent farligt att googla på drivrutiner numera!

Tidigare kunde man gå in på download.com  och därifrån hitta länkar till det mesta, både HW och SW men nu heter de download.cnet.com är även de fullsmetade med skit.

 

Få se hur länge Google överlever om detta fortsätter.

 

Det kommer att ta ett tag att testa men jag återkommer med resultatet

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det räcka med att bara köra Windows update, för om hårdvaran är kompatibel med MS-Windows generella drivrutiner så skall det fungera alldeles utmärkt och annars när det gäller dom lite större tillverkarna av olika hårdvaruenheter så släpper dessa ibland  WHQL certifierade drivrutiner till databasen för Microsoft Windows update-catalog och då får man dessa tillverkarspecifika drivrutiner via Windows update.

 

Så det kan fungera utan att behöva ladda hem drivrutiner från extern sajt; jag menar om det skulle visa sig svårt att hitta dessa för ditt specifika kort.

Bara att prova och öppna sedan  Enhetshanteraren efteråt och kontrollera om alla enheter är korrekt identifierade och inte har något gult eller rött utropstecken.

 

Start > i sökrutan skriv enhet > i listan som kommer upp klicka på 'Enhetshanteraren'

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten lägesrapport:

  • Laddade ned drivrutinen från VIA
  • Pluggade in kort och brännare igen (tyvärr bröt jag mot det mest elementära vid testning här; hade tidigare en traditionell IDE kabel med master/slave men hittade nu i "bra att ha" en en smal och fin tvinnad kabel med en kontakt i varje ände)
  • Startade upp, det såg ut som vanligt i enhetshanteraren, uppdaterade drivrutinen som Åge föreslog, funkade inte:
  • Körde installationsprogrammet för drivrutin, den gick in men fortfarande ingen förändring
  • Men.... Sedan försökte jag bränna en MP3 fil till DVD. Trodde först inte den gick in, det det gick så snabbt så jag var tvungen att kolla på annan PC men där satt den!

Kontentan är att jag inte vet om det är drivrutin eller sladd som gör att jag nu kan bränna men det lutar mot drivrutin! Tack!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, anser du detta vara lösningen på ditt problem eftersom du markerat ditt inlägg som löst?

Eller var det så att Windows själv installerade rätt drivrutin (vilket brukar kunna ta några minuter)?

 

Vilken drivrutin är det nu som används av enheten?

Det ser du i enhetshanteraren, högerklicka på enheten och välj Egenskaper > fliken 'Drivrutin'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösning på ,mitt problem var det nog, kan ju bevisligen bränna nu, men W update hittade inga drivrutiner. Kanske var det de de drivisar jag insttallerade eller så var var det kabeln Och enhetshanteraren visar vad den alltid gjort

post-68241-0-40772800-1391803488.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt. Bra att det nu löst sig. :thumbsup:

 

Windows update kommer inte att hitta några nya drivrutiner om dessa redan finns i Windows databas lokalt dvs. så fort man ansluter en ny hårdvara till sin dator så försöker Windows att installera dess drivrutiner från lokal disk där Windows är installerad på och dessa håller samma versions nr.

 

Om så är fallet på din dator är ju svårt att veta, eftersom du inte bifogat bild från Enhetshanteraren > Enhet > Egenskaper > drivrutiner

 

Men om allt fungerar så är det bara att gratulera.

Mvh :)

 

[Edit] Uppdaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösning på ,mitt problem var det nog, kan ju bevisligen bränna nu, men W update hittade inga drivrutiner. Kanske var det de de drivisar jag insttallerade eller så var var det kabeln Och enhetshanteraren visar vad den alltid gjort

Jag är glad att det löst sig, oavsett vad som löste problemet.

Om du vill se om det är drivrutinen som fixat lösningen skall du klicka på fliken "Drivrutin" i den bild du länkar till.

Det är där du ser vilken drivrutin som används.

Den flik du öppnat visar bara hårdvaran för enheten som är ansluten, inte själva drivrutinen. :)

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite snabb i natt när jag skrev mitt svar. :)

 

För att se vilken drivrutin som ditt PCI-kort har skall du söka upp kortet i Enhetshanteraren och inte hårddisk eller optisk enhet.

Ditt PCI-IDE-kort bör finnas som en SCSI-enhet i Enhetshanteraren.

 

Jag bifogar en bild på hur det kan se ut med ett PCI-IDe-kort i datorn. Där skall du hitta kortet. Genom att välja kortet och Egenskaper kan du klicka på fliken "Drivrutin". Du ser då när drivrutinen är skapad och oftast vem som skapat den.

 

Se bifogad fil som exempel.

 

Åge

post-118752-0-44173100-1391863904.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...