Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle, problem med övergångar.


Akeave

Rekommendera Poster

Jag har Pinnacle studio version 15.

När jag lägger in övergångar så blir det ett utropstecken i stället för övergången.

Jag har installerat progammet på två olika datorer och det är samma problem.

Har någon stött på detta problem och vad gör man åt detta??

 

Pinnacle problem.doc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har Pinnacle studio version 15.

När jag lägger in övergångar så blir det ett utropstecken i stället för övergången.

Jag har installerat progammet på två olika datorer och det är samma problem.

Har någon stött på detta problem och vad gör man åt detta??

 

Har samma problem i studio 17 ultimate. Har du kommit fram till någon lösning?

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Såvitt jag vet så kan detta fenomen uppträda om man lägger in en korrupt bild emellan, fast att bilden i sig går att öppna i ett bild-visarprogram.

I huvudsak betyder detta att Pinnacle har problem med att läsa bilden på ett korrekt sätt.

 

Jag känner igen problemet men kommer inte exakt ihåg detaljerna. Undrar om det inte redan finns en tråd om liknande på Eforum, jo jag tror det (nästan säker på) fast under annat namn?

 

Nåja, testa detta:

På en övergång vilken som helst där du får detta problem; byt bild eller om det är en effekt, ta vilken som helst bara för att se om det blev nån skillnad.

 

Först skall du spara undan projektet du arbetar med under annat namn.

 

Mina frågor här blir genast:

Sker dessa problem med utropstecken alltid med samma bild?

Eller att dina bilder är mer högupplösta än vad Pinnacle klarar?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej,

 

Såvitt jag vet så kan detta fenomen uppträda om man lägger in en korrupt bild emellan, fast att bilden i sig går att öppna i ett bild-visarprogram.

I huvudsak betyder detta att Pinnacle har problem med att läsa bilden på ett korrekt sätt.

 

Jag känner igen problemet men kommer inte exakt ihåg detaljerna. Undrar om det inte redan finns en tråd om liknande på Eforum, jo jag tror det (nästan säker på) fast under annat namn?

 

Nåja, testa detta:

På en övergång vilken som helst där du får detta problem; byt bild eller om det är en effekt, ta vilken som helst bara för att se om det blev nån skillnad.

 

Först skall du spara undan projektet du arbetar med under annat namn.

 

Mina frågor här blir genast:

Sker dessa problem med utropstecken alltid med samma bild?

Eller att dina bilder är mer högupplösta än vad Pinnacle klarar?

 

Mvh

 

Alltså kanske lite sent att återuppta den här tråden igen men nu är jag så trött på all videoredigering. Just det här med utropstecknet är oerhört störande. Jag övergav Pinnacle 17 som jag inte gillade och har återgått till Pinnacle Studio HD  Ultimate Collection 15 och just det här problemet med utropstecknet uppstår hela tiden. Såååååå frustrerande. Har testat att redigera i ett par Magix program men gillar inte de heller för jag får andra konstigheter då. Videoredigering är fan inte lätt när inte programmen uppför sig som det är tänkt. Dina frågeställningar Flyfisherman verkar gälla när man gör bildspel men jag redigerar bara video. Har du några konkreta tips här?

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte faktiskt Magix Video Edit Pro och redigerade ett bröllop som jag filmat. Allt var frid och fröjd, det såg jättebra ut på datorn även när jag hade bränt på skiva.

 

Kyrkan var svår att filma i för den var så liten. Brudparet hade rekvirerat in ett antal sångare som skulle sjunga ibland under aktens gång och då blev det så att jag fick brudparet längst ut till vänster i bild och sångarna längst ut till höger och det är inga problem när jag kollar på dvd:n i datorn men när jag ser den i dvd:n vid tv:n så ser jag varken brudparet eller sångarna.

 

Har provat tvn:s olika format men inget hjälper. Känner mig uppgiven. Hur kul är det att ge brudparet en sådan dvd med instruktionen att de bara kan se den i datorn om de vill ha med allt.

 

:( Varför kan inte saker och ting bara fungera som det är tänkt. Suck...................................:(

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså kanske lite sent att återuppta den här tråden igen men nu är jag så trött på all videoredigering. Just det här med utropstecknet är oerhört störande. Jag övergav Pinnacle 17 som jag inte gillade och har återgått till Pinnacle Studio HD  Ultimate Collection 15 och just det här problemet med utropstecknet uppstår hela tiden. Såååååå frustrerande. Har testat att redigera i ett par Magix program men gillar inte de heller för jag får andra konstigheter då. Videoredigering är fan inte lätt när inte programmen uppför sig som det är tänkt. Dina frågeställningar Flyfisherman verkar gälla när man gör bildspel men jag redigerar bara video. Har du några konkreta tips här?

//Lars

 

Aldrig försent att återuppta någonting! Så länge det finns folk som svarar är allt frid och fröjd, men naturligtvis helst med nån lösning....

 

Tyvärr har jag ingen sådan, men en sak jag undrar över, du skriver;

Dina frågeställningar Flyfisherman verkar gälla när man gör bildspel men jag redigerar bara video. Har du några konkreta tips här?

 

Ja och mitt tips gällde uteslutande video-kompileringar och inte bildspel.

Eftersom du skrev

När jag lägger in övergångar så blir det ett utropstecken i stället för övergången.

 

 

Först av allt; sker detta enbart på det färdiga resultatet, eller även när du kollar i Pinnacles Preview?

Ok.

1. Kan du du börja med att försöka bena ut där det första problemet startar, första övergången?

2. Bara pausa, backa tillbaka ett steg till ett område precis innan denna övergång.

3. Zooma in hela området och titta efter: har det ett klart "klipp" eller har du skräp eller ett litet tomrum till nästa sekvens?

Detta är viktigt.

 

4. Om ja på 3:an, klipp bort spalten så sekvenserna sammanfogas korrekt, spela upp just den biten och avgör om det löste problemet.

5. Om ja på nr 4 fortsätt på resten av alla övergångar och sedan sparar du resultatet.

6 Om inte detta löste problemet, så tala om exakt vad du gjort och vad som händer.

 

 

Nästa steg är en del av Larsas tips: http://howto.corel.com/index.php/Pinnacle:There_is_a_Blue_exclamation_point_in_the_preview_window_of_Studio?family=pinnacle&uselang=en&kb=true&product=Category:Pinnacle_Studio&version=&topic=Category:How_to&sKey=exclamation

Följ dessa noga:

  1. Delete any part of the project that has the blue exclamation point.
  2. Copy the whole project on the time line.
  3. Go to File, then new project.
  4. Now paste your project into the new project
  5. Now add the images and titles you had to remove in the old project.

 

 

Tredje steget om inte förra fungerar:

If these steps do not help, see the information below.

Moved or missing assets is the main cause of this problem but it can also on rare occasions be caused by the following problems:

  • Read errors on the hard drive the assets are stored. In most cases like this the read errors indicated a problem with the hard drive or Storage media.
  • The clips in Menus in a AVCHD project will have this problem if they have not yet been transcoded to MPEG.
  • The Project may have become corrupt.
  • The Studio install may be corrupt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren pojkar. Jag blir alldeles yr av all text i ditt inlägg Flyfisherman och av din hänvisningslänk LARSAS. Engelska är inte min starkaste sida om man säger så men det finns översättningsprogram så jag skall försöka bena upp det så småningom :)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jo Flyfisherman du skrev:

På en övergång vilken som helst där du får detta problem; byt bild eller om det är en effekt, ta vilken som helst bara för att se om det blev nån skillnad.

Vet inte riktigt hur du menar här och tolkade det som du menade foto.

____________________________________________________________

Alltså.....Pinnacle 15 är ju egentligen löjligt enkelt. Där finns i princip ingen inlärningströskel. Därför gillar jag att jobba med det. Det är logiskt uppbyggt men när då inte funktionerna fungerar som de skall så blir jag tokig.

 

Jag kör hela tiden med drag and drop både med filmsekvenser, övergångar, texter mm. Ibland kan det hända att ett par övergångar fungerar men sedan blir resten utropstecken. Det här med korrupta filer osv och att det skulle vara mellanrum mellan filmsnuttarna  känns för mig avlägset. Inget som man ser med blotta ögat i alla fall.

 

Jag filmar i HD och filtypen är AVCHD-video (.MTS). Inte skall jag väl behöva koda om den till mpeg2 innan jag redigerar. (läste det någonstans, kommer inte ihåg var) Jag vill ju ha så bra kvalitet som möjligt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Nåja.....jag får väl försöka kämpa vidare med engelskan och se om det som finns på pinnacles sida kan ge någonting.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Skall återkoppla här om jag löser det. Tack så länge :)

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut förhandsgranskningsfönstret när jag då har dragit ner en övergång mellan två filmsnuttar. De andra tre fungerar.

 

utrop_zps9c653d16.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara något problem med just den typen av övergång?

 

Prova att plocka bort den övergången, sedan ser du till att klippen dras ihop mot varandra å det inte är något tomt utrymme emellan, sedan kontrollerar du att det fungerar.

 

Därefter kan du prova med en annan typ av övergång (bara för att testa) på samma ställe. Fungerar det nu?

Om det gör det kan du byta ut övergången till samma som du tidigare använde och kontrollera igen.

 

Du kan ju börja med att spara om projektet under nytt namn.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara något problem med just den typen av övergång?

 

Prova att plocka bort den övergången, sedan ser du till att klippen dras ihop mot varandra å det inte är något tomt utrymme emellan, sedan kontrollerar du att det fungerar.

 

Därefter kan du prova med en annan typ av övergång (bara för att testa) på samma ställe. Fungerar det nu?

Om det gör det kan du byta ut övergången till samma som du tidigare använde och kontrollera igen.

 

Du kan ju börja med att spara om projektet under nytt namn.

Mvh

 

Tack för svaret :) skall testa det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...