Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator+ gammal skärm.


Jaroma

Rekommendera Poster

Har fått hem en ny stationär dator med moderna komponenter. Ingen fabriksdator.  Tyckte i min enfald det var onödigt att köpa en ny skärm vilken fungerat oklanderligt med min gamla dator (Fujitsu/Siemens Amilo 3645).

Skärmen är en 22" Fuj./Siemens, Amilo. Men, då jag kopplade in min nya dator med denna skärm så blir det ingen signal till skärmen. Även provat dom olika inställningarna på skärmen men meddelandet "Ingen signal" kommer fram. På skärmen finns DVI-, VGA-, och HDMI-anslutningar.  Motsvarande finns på nya datorn. Provat samtliga.

Kan det vara så illa att skärmen inte är kompatibel med nya datorn? Är den för gammal? Måste det vara en Fuj./Siemens dator till skärmen? Någon som har en frisk ide´ om det hela?

Det finns ju givetvis garanti på den nya datorn om fel skulle vara där men den är provkörd hos butiken och datorn går när jag startar den.

 

/Jaroma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant, nya datorn är kass. Under transporten hem till dig har nått hänt.

Men det måste du bevisa.

 

Ta med den gamla skärmen till en kompis och testa den?

Funkar skärmen så är datorn kass.

 

Ta med nya datorn till en kompis och testa den med kompisens skärm?

Kanske har du nån snäll granne som kan hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv hämtat datorn i butiken som ligger ung. 1 km från min bostad. Var dessutom väldigt välemballerad. Under den transporten har inget hänt. Skärmen funkade med min gamla dator med en tidsperiod om kanske en halvtimme efter jag kopplade upp den mot den nya. Ska prova i morgon med gamla datorn igen. Funkar den där så bör et vara fel på nya datorn om inte det är kompabilitetsproblem mellan ny dator skärm. Ska även koppla upp den nya datorn mot grannens skärm. Det är väl inga drivrutiner för en skärm eller...?

 

/Jaroma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator? Moderkort och grafikkort? Har du kopplat skärmen till uttagen på grafikkortet eller till uttagen på moderkortet, om det finns några?

 

Om du berättar vad du har, blir det kanske lättare att hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde åtminstone får upp starten med BIOS information på skärmen.

Efter när Windows tar över så kan det vara problem med inställningarna.

Har man i butiken tex testat med 1920x1080 i 60 Hz och eller 1280x1024 i 90Hz och din gamla skärm inte klarar detta, ja då blir det svart skärm.

Du kunde testa med att trycka F8 när datorn går igång.

men tveksamt om det funkar numera.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/windows-startup-settings-including-safe-mode

Jag har själv varit med om helt svart skärm här hemma. Min son hade höjt uppdateringsfrekvensen så högt 100Hz(?) så den gamla skärmen inte hängde med.

I förhoppningen snabba upp spel.

Lösningen var inte billig. Köpte ny skärm med bättre prestanda. Och så fick vi igång hans dator.

Vad säger butiken där du köpte datorn?

Vilken upplösning och uppdateringsfrekvens körde butiken med vid testet av datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre:

 

Får lov att säga att Du förde mig på rätt spår. Du frågar om var jag anslutit skärmen, på moderkort eller grafikkort. Eftersom jag är av naturen lat så tog första bästa anslutningar, och dessa var på moderkortet. Då jag läst Ditt inlägg var jag tvungen att kolla på grafikkortet. Där fanns ytterligare två st. HDMI + två st. DVI. Tyvärr hade jag inte sett dessa som var lite "försjunkna" in på baksidan. Åtgärden var mycket enkel, flyttade HDMI-kabeln till grafikkortet. Tog ung. två sekunder så hade jag en knivskarp bild.

Hade inte förväntat mig att det skulle finnas tre st. HDMI-anslutningar bak på datorn. Läsa manual? Nä, det tyder på dåligt självförtroende :D .

 

 

jannejanne:

 

Tack för att Du tog Dig tid med Dina lösningar. :thumbsup: Har kopierat Ditt inlägg, för man vet inte när behoven plötsligt dyker upp!

 

Tack och bock till Er båda!

 

/Jaroma.

 

 

   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har skärmen en VGA-utgång eller motsvarande så skall skärmen fungera direkt om datorn är OK.

har du en LED - TV sätt VGA-kabeln mellan denna och datorn- har du bild nu? om inte är datorn kass.eller saknar koppling mellan moderkort och grafikkort.

Jag hade en 24 tums LED-TV över som jag kopplade ihop med min gamla stationära dator och det fungerar idag  perfekt,det enda jag måste tänka på är att med fjärrkontrollen ställa om TV till PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...