Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera kolumn baserat på valt kolumnnummer


Volvo3

Rekommendera Poster

Jag är ute efter någon kod där jag kopierar en vald kolumn i Blad2 baserat på valt kolumnnummer eller kolumnrubrik och klistrar in i kolumn B (alltid kolumn B). Exempelvis om det står 4 i cell A1 i Blad1 så kopieas den fjärde kolumnen (kolumn D) i Blad2 till kolumn B. Står det 5 i cell A1 i Blad1 så kopieras den femte kolumnen (kolumn E) i Blad2, osv. Villkoret (kolumnnumret eller kolumnrubriken) står alltså i Blad1 och kolumnen jag vill kopiera är i Blad2.

Någon som vet någon bra kod eller makro? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Det är långa kolumner (typ 50 000-60 000 rader) och eftersom jag vill att det ska gå åt så lite datorminne som möjligt så föredrar jag något makro.

Jag hade tänkt att jag väljer en kolumn genom t.ex. en rullist som ger en referens i form av ett kolumnnummer eller kolumnrubrik i cell A1 i Blad1. Ett makro körs samtidigt som jag gör ett val i rullisten och kopierar vald kolumn i Blad2 till kolumn B i samma blad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här koden borde ju fixa det: 

Sub Makro1()
Dim Kolumnnummer As Integer
Kolumnnummer = Blad1.Range("A1").Value

Worksheets("Blad1").Range("B:B").Value = Worksheets("Blad2").Columns(Kolumnnummer).Value

End Sub

Sen är frågan hur du startar den på lämpligt sätt. Det enklaste sätet att få en rullgardin till A1 Är att använda dataverifiering med en lista. Men då tror jag att du måste starta Makrot med hjälp av händelsehantering på bladet. Och sånt är aldrig kul.

Tror jag lämnar frågan till Monshi eller någon annan. Har för mig att de brukar använda någon formulärkontroll eller liknande. Jag har undvikit Autostartande VBA de senaste åren. Nästan av princip :unsure:

 

Det var precis vad jag var ute efter.

Stort tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...