Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lexmark skrivare - måste starta om datorn för att skriva ut


Textira

Rekommendera Poster

Hej,

Lite längre än i 1 år har Lexmark Prestige Pro805 skrivaren (garantitiden gick ut). Under senaste månaderna har jag ett ständigt förekommande problem - jag måste starta om datorn för att skriva ut dokument. Det händer att skrivaren skriver ut felfri, men bara några dokument, sedan hakar det upp sig. Det ser ut på så sätt att signalen kommer fram (använder kopplingen via sladden), eftersom skrivhuvudet börjar, typ, röra på sig, men slutligen är det full stop. Försökte felsöka skrivaren via datorn, men det  står att det inte går att identifiera något problem med skrivaren. Startar jag om datorn, då sista dokumentet  som stod i kö kan skrivas  ut direkt efter omstarten. I vissa fall kan jag få ut bara en tom blad. Men i övrigt är det stop igen tills jag startar om igen.

Tacksam om någon kan besvara vad felet beror på och vad jag kan göra för att bli av med problemet (skrivaren har alla senaste uppgraderingar).

Kan problemet vara relaterat till något problem med bläckpatronen? - hade haft någon gång ett meddelande på skrivarens display att  jag måste byta bläckpatronen trots att jag nyss bytte den ( original bläckpatroner köper via handyink.com).

Trött på problemet!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 (skrivaren har alla senaste uppgraderingar).

är det både drivrutiner OCH ett separat program till skrivaren eller är det bara drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..använde först  drivrutiner som följde med den angivna skrivaren, men sedan uppgraderade dessa via Lexmarkssidan. Har ingen aning om dessa ligger som ett separat program till skrivaren eller på något annat sätt.  Hur bör man kontrollera detta om det har någon betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilket operativsystem har du på pc;n? 32 eller 64 bitar?

Kabelansluten skriver du, till lan eller usb?

 

Hände det något speciellt med pc;n i anslutning till början av problemen? Var det i anslutning till en microsoft/windows uppdatering?

 

/ Jari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilket operativsystem har du på pc;n? 32 eller 64 bitar?

Kabelansluten skriver du, till lan eller usb?

 

Hände det något speciellt med pc;n i anslutning till början av problemen? Var det i anslutning till en microsoft/windows uppdatering?

 

/ Jari

hej!

Jag har 64 b Windows. Kan inte säga exakt vid vilket tillfälle problemet uppstod - efter någon uppdatering av någon komponent av Windows eller  på något annat sätt.  Men jag har försökt att återställa systemet till väldigt tidig punkt (typ, tidspunkt som är strax efter köpet av datorer). även avinstallerade  och installerade på nytt alla möjliga program som fanns - typ Office,  Adobe, för den här skrivaren - från  medföljd skiva och även från Lermarks hemsida ...

Jag har två datorer - en som är ansluten via kabel och en som är bara trådlös (de körs inte samtidigt - antingen den ena, eller den andra).  Försökte ansluta skrivaren till dessa datorer på alla möjliga sätt - trådlöst  och via kabel för att testa ifall problemet ligger i anslutningssättet.  - icke! Det funkar inte ändå.  - ett par dokument efter omstarten och stop igen. Printar aldrig via USB. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Är det windows 7 64 du har kan du kika på denna sida. Där finns mjukvara innehållande drivers och utility från 2013 att hämta.

Annars får välja om till ditt operativsystem.

 

Jag rekommenderar att du använder utilityn för att söka upp och ansluta skrivaren till respektive dator.

 

När skrivaren är ansluten till lanet kan alla pc;na i nätverket dela på skrivaren. Skrivaren kan ej anslutas med patchkabel

direkt till pc;n.

 

Längre ner på sidan finns även firmware att hämta, daterat 2012.

 

/ Jari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det windows 7 64 du har kan du kika på denna sida. Där finns mjukvara innehållande drivers och utility från 2013 att hämta.

Annars får välja om till ditt operativsystem.

 

Jag rekommenderar att du använder utilityn för att söka upp och ansluta skrivaren till respektive dator.

 

När skrivaren är ansluten till lanet kan alla pc;na i nätverket dela på skrivaren. Skrivaren kan ej anslutas med patchkabel

direkt till pc;n.

 

Längre ner på sidan finns även firmware att hämta, daterat 2012.

 

/ Jari

Hej Jari,

Tack för ditt svar- Jag har redan uppgraderat all mjukvara.  

Har fått  en tips om att det kan vara problem med hårdvaran på skrivaren, typ, någon signal för stopp går när bladet skickas till printdelen i skrivaren och det leder till att datorn måste startas om för att frisläppa bladet. Efter första printet hackar det upp sig igen.

Det kan vara en sannolik bedömning eftersom jag får utskrivet på den dokument som ledde till stopp när datorn startas om. I vissa fall kommer ut en tom blad. Bör undersöka även det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...