Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IE8 kan inte ansluta till YouTube, men det kan Firefox - varför?


hubbemannen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en lite äldre bärbar dator med WinXP och webläsarna Internet Explorer 8 och Firefox.

Märkligt nog kan Firefox ansluta till YouTube och spela upp t.ex. videoklipp och musik, medan Internet Explorer 8 tycker att det inte går att hitta YouTube och ger felet HTTP 400.

Hur rättar man till det??

 

Ovanstående gäller när jag kör det mobila bredbandet. Med fast lina funkar även IE8 och YouTube ihop.

 

Förslag på hur jag kommer tillrätta med detta mottages tacksamt.

 

Vänliga hälsningar och tack för hjälpen.

/Hubbemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Youtube supportar inte IE8

Hej Mellin!

 

Tack för att du försöker ge ett svar. Det må vara att YouTube inte "supportar" IE8 men likväl spelar IE8 och YouTube tillsammans då den fatsta linan används - så som jag skrev i min ursprungliga fråga.

 

Dessutom har jag ett par datorer till med IE8 och där spelar YouTube utan knorrande. Notera särskilt att problemet är att IE8 med mobila bredbandet inte ens fattar att www.youtube.com är en giltig webadress. Det är det som felet HTTP 400 innebär.

 

Någon som har ett bättre förslag till lösning?

 

Vänliga hälsningar

/Hubbemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hubbemannen!

 

Om du tar fram Kommandotolken, en gång med varje anslutningstyp, och skriver:

 

ipconfig /all

 

samt skriver här vad det står på raden DNS-server i de två fallen får vi kolla om det är någon konstig sådan i det ena fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Nu är det ju riktig felsökning på gång - kalas!

 

DNS Servrar fasta linan: 

84.246.88.10
84.246.88.20

 

DNS Servrar mobila bredbandet:

130.244.127.161

130.244.127.167

 

Återigen: Det egenartade är alltså att Firefox hittar YouTube oberoende av lina medan IE8 inte hittar YouTube på mobila bredbandet. Dvs Firefox är nöjd och glad med det mobila bredbandets DNS Servrar.

 

Rimligtvis har inte IE8 några egna idéer om vilken DNS-server som ska användas eller...?

 

(Mobila bredbandets DNS Servrar svarar inte på ping, men det är väl inte helt ovanligt att DNS-servrar inte är pingbara? Fasta linans DNS-Servrar svarar dock på ping).

 

ping www.youtube.com svarar (förståss) på mobila bredbandet.

 

Vänliga hälsningar och tack för hjälpen

/Hubbemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Nu ska du (och alla andra) få höra/läsa:

 

IE8 är som en liten unge - man måste tjata för att poletten ska trilla ner och de gör som man säger. Matat in webadressen www.youtube.com, får felmeddelande och klickar refresh ett antal gånger och Voilá: YouTube dyker upp!!!

 

Sen måsta man förståss tjata ett par gånger när man vill se klippen oxå!

 

Alltså: Problemet är hur vi får IE8 att komma ihåg hur duktigt det kan vara så vi inte behöver tjata varje gång vi vill se YouTube.

 

Vänliga hälsningar

/Hubbemannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe :lol:

 

Ownit resp. Tele2 skulle jag tro och det är ju bra. Alldeles riktigt att DNS-servrar inte alltid svarar på ping.

 

Väldigt underlig situation verkligen, där IE är beroende av anslutning men inte Firefox. Det borde ju inte bero på någon inställning i IE och inte heller någon nätverksinställning.

 

Får du bra värden när det gäller tid och hastighet i IE mot Bredbandskollen oavsett anslutning?

 

Det finns två möjligheter att se YouTube, dels den traditionella Flash och dels HTML5, se https://www.youtube.com/html5

Kan det vara beroende av det, t ex att mobilt är begränsat för Flash men FF använder HTML5 i stället?

Denna artikel är visserligen drygt två år gammal så jag vet inte om det fortfarande är aktuellt: http://www.idg.se/2.1085/1.417371/mobiloperatorer-stryper-fildelning

 

Inte för att jag förstår hur det skulle kunna hänga ihop men kolla att du har senaste Flash-versionen i båda webbläsarna: http://helpx.adobe.com/flash-player.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...