Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm


quickfyre

Rekommendera Poster

Hej!

 

Suttit här nu ett tag och funderat och konfigurerat med olika inställningar med behöver nog lite råd av dem som kan det bättre.

 

Till och från med olika intervaller blir min skärm svart, helt svart permanent tills jag bryter strömmen till datorn. Jag har kalibrerat om skärmen då och då för ett program klagar på att det behövs ibland.

Allt körs med dem senaste drivrutinerna och standardupplösningen på skärmen mm, inga egna konfigurationer.

 

Jag har köpt en helt ny "superdator" + skärm direkt från en välsorterad stor butik, jag har kopplat in skärmen via hdmi-kabeln istället för den medföljande vga-kabeln. I datorn opererar Windows 8.1 med dem senaste uppdateringarna, stabilt system exklusive ovan nämnda lilla dilemma.

 

Vad har ni för tips och idéer, annars börjar jag köra med vga-kabeln.

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för VGA - som inte alls är bra pga. dess analoga bildöverföring med alla dess begränsningar så prova med DVI-kabel istället.

Har du en modern bildskärm och grafikkort så skall det väl finnas DVI-uttag.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-och-ljudoverforing/digital-bildoverforing

 

Vad är det för dator; fabrikat och modell?

Vad är det för bildskärm; fabrikat och modell?

 

[Edit] Kontrollera anslutningarna noga inkl.strömkabeln så det inte är något glapp.
När bildskärmen blir svart, är den då helt död dvs inte ens dess lysdiod lyser som talar om att den är påslagen, eller lyser denna?

 

Kommer det upp någon liten text längst upp till vänster på skärmen där det står något i stil med "No Signal"?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för VGA - som inte alls är bra pga. dess analoga bildöverföring så använd DVI-kabel istället.

 

Har du en modern bildskärm och grafikkort så skall det väl finnas DVI-uttag.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-och-ljudoverforing/digital-bildoverforing

 

 

Så sant så, glömde den. Ett kabelbyte till DVI är att föredra framför VGA. Tack för din påminnelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för VGA - som inte alls är bra pga. dess analoga bildöverföring med alla dess begränsningar så prova med DVI-kabel istället.

 

Har du en modern bildskärm och grafikkort så skall det väl finnas DVI-uttag.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-och-ljudoverforing/digital-bildoverforing

 

Vad är det för dator; fabrikat och modell?

Vad är det för bildskärm; fabrikat och modell?

 

[Edit] Kontrollera anslutningarna noga inkl.strömkabeln så det inte är något glapp.

När bildskärmen blir svart, är den då helt död dvs inte ens dess lysdiod lyser som talar om att den är påslagen, eller lyser denna?

 

Kommer det upp någon liten text längst upp till vänster på skärmen där det står något i stil med "No Signal"?

 

 

Datorn jag har en en egen vald konfiguration från Komplett.se Skärmen är; Benq GL2450 24".

 

Där finns inga glapp någonstans, när skärmen dör lyser skärmdioden fortfarande grönt, jag kan fortfarande slå på och av skärmen, lampan på skärmen reagerar som den ska men skärmen är alltid svart, datorn reagerar ingenting, inga ljud eller loggar har registrerats i Windows logghanteringsystem. Skärmen bara slocknar, kan tillägga att jag har installerat om drivrutinerna till skärmen noga.

 

Mvh Hans

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att det under transporten någon kabelanslutning inne i datorn har kommit lös eller att datorns grafikkort inte sitter riktigt som det skall.

 

Först: Koppla ur nätsladden och använd ESD-skydd se denna tråds inlägg #7
Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan

Därefter så följer du enligt manualen till moderkortet och var mycket noga.

1. Öppna chassit eller ta av sidoplåten.

2. Gå igenom allt kablage från nätaggregatet och se till att alla strömkontakter är korrekt anslutna, speciellt gäller detta dom två strömkontakterna som sitter på moderkortet.

3. Kontrollera alla övriga kontakter på moderkortet och att övriga kontakter till diskar och annat sitter som dom skall.

4. Kontrollera anslutningar för PCIE 12V-strömkontakterna på grafikkortet (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten och inte sitter snett.

5. Tryck lite försiktigt på minnesstickorna som sitter bredvid processorn, kontrollera att dessa verkligen sitter nedstoppade och rakt i kontakterna på moderkortet.

6. Koppla på strömmen och starta datorn - med sidoluckan borttagen.

7. Snurrar chassifläktar och fläktarna till grafikkort och Processorkylaren när skärmen blir svart?

 

Till att börja med och återkom när du testat detta, så blir det lite lättare för den som skall hjälpa till.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du integrerad grafik på moderkortet? I så fall, koppla skärmen direkt till moderkortet och se vad som händer. Se i manualen för moderkortet om du behöver ändra några inställningar i BIOS för att aktivera den integrerade grafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skruva upp datorn är sista alternativet, tyvärr.

 

Datorn har ett separat grafikkort. Valde det själv i konfigurationen när jag byggde denna dator.

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skruva upp datorn är sista alternativet, tyvärr.

 

Datorn har ett separat grafikkort. Valde det själv i konfigurationen när jag byggde denna dator.

 

Mvh Hans

 

Att du har ett separat grafikkort förstår jag.

 

Du behöver inte skruva upp datorn, för att koppla skärmen till den integrerade grafiken om moderkortet har det. Det är bara att koppla in skärmen på bakpanelen.

 

Vad har du för moderkort?

 

Skulle skärmen fungera med den integrerade grafiken, kan det vara grafikkortet det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du har ett separat grafikkort förstår jag.

 

Du behöver inte skruva upp datorn, för att koppla skärmen till den integrerade grafiken om moderkortet har det. Det är bara att koppla in skärmen på bakpanelen.

 

Vad har du för moderkort?

 

Skulle skärmen fungera med den integrerade grafiken, kan det vara grafikkortet det är fel på.

Jag har nu bytt kontakt där bak på datorn, har några stycken att välja på, ska köra på denna "nya" porten och se om något händer.

 

Detta är moderkortet jag har: http://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115?CKS=PCW

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars om du har möjlighet så kan du också prova skärmen på en annan dator.

Absolut, det  är ett bra alternativ. Nu har det gått några timmar utan problem, jobbar med datorn ca 16 timmar om dygnet så det händer vanligtvis lite då och då. Avvaktar här hur det går och för artighetens skull skriver jag här igen hur det gick. Detta måste utvärderas noga då jag tänkte ha två likadana skärmar till samma dator, alltså köpa en till.

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill med detta inlägget berätta att skärmen har inte svartnat på ett par dagar. Förr hände det ett par tre gånger om dagen.

 

Vad jag gjorde var att flytta HDMI-kontakten från övre kontakten baktill på datorn till ett av grafikkortets HDMI-kontakter. Detta resulterade tydligen i bättre stabilitet, varför jag ej kopplade det så från första början är än idag en gåta för mig.

 

Hur som helst, tack för all eran respons!

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...