Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern Seagate-disk startas om under drift


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Har en nyinköpt extern usb-disk, Seagate Backup Plus 2TB med två partitioner, som jag ansluter till en HP Envy Phoenix h9-1436eo med Windows 8.1. Problemet är att disken startas om återkommande i intervaller om ca 1 minut.

Upptäckte problemet när jag redigerade video i Premier Pro eftersom jag har videofilerna på externa disken och programmet signalerade att det inte hittade aktuella filer och misstänkte då inledningsvis att problemet låg på Seagaten. Men upptäckte sedan att samma problem fanns i Uforskaren, där det syntes att externa disken försvann för att omedelbart startas om. När jag tittar på svt/play lackar uppspelningen en kort ögonblick om jag har Seagaten inkopplad.

Har testat att koppla upp Seagaten både till en dator med W7 och en med XP utan att få samma problem.

En annan extern disk, Packard Bell Store & Save, kopplad till HP-datorn fungerar problemfritt.

Tycker alltså att problemet borde ligga på HP-datorn utan att kunna reda ut det hela. Någon som har några tips om vad det hela kan handla om? Är tyvärr ganska okunnig om W8-konfigurationen och borde nog nöjt mej med W7...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glapppkontakt i USB-porten?

Se till att USB-kabelns kontakt sitter riktigt istoppad i USB-porten på datorn.

 

Prova en annan USB-port på datorn.

Prova en annan USB-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Har prövat olika portar utan någon skillnad. USB-kabeln har en speciell utformning med två kontakter liknande mini-HDMI i anslutningen till Seagaten, så tyvärr kan jag inte skifta.

Eftersom det funkar på de andra datorerna är jag fortfarande inne på att det har med W8.1 installationen att göra. Det borde väl inte vara så att just den här Seagate-modellen skulle kräva en speciell drivrutin? Hittar inte någon på deras hemsida i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Var inne i Enhetshanteraren och kollade på USB-styrenheter samtidigt som Seagate-disken startade om. Det som hände var att en av två USB-masslagringsenheter försvann och sedan dök upp igen. Jag avinstallerade drivrutinen och startade om datorn, men problemet kvarstår. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att matningen inte är tillräcklig från USB-porten? Det finns USB-kablar med dubbla uttag i ena änden så att man kan utnyttja 2st usb-portar på datorn. Kanske en möjlighet? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Har fortsatt att leta efter vilken process som orsakar omstarten. Har i en av Windowsloggarna för System hittat att vid varje omstart läggs det in information om att "Volym  G: är felfri. Ingen åtgärd krävs." Som källa anges "NTFs (Microsoft-Windows-Ntfs)".

Hur stoppar man den här kontrollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Brandklipparen

Hej, igen!

 

Efter ett suveränt arbete av HPs kundsupport och Jeanette där, har jag fått en lösning på problemet med att den externa Seagate-disken startar om. Det kräver ett registerhack av det enklare slaget. Se vidare denna länk:

 

http://blogs.msdn.com/b/usbcoreblog/archive/2013/11/01/help-after-installing-windows-8-1-my-usb-drive-disappears-or-file-transfers-stop-unexpectedly-r-a-post-title.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...