Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filmen bryts efter halva tiden


Ann-Charlotte

Rekommendera Poster

Ann-Charlotte

En vän till mig har ett problem och jag hoppas att någon här har en förklaring till problemet. Hon har nämligen en DVD-film som är nästan tre timmar lång. Filmen går att spela i en gammal PC samt en ny TV med DVD-spelare. När hon skall spela filmen på sin dator som bara är ett par år gammal, då spelar filmen till hälften, sedan bryts uppspelningen och man hamnar i startmenyn där man är innan man sätter igång filmen. Har någon en förklaring till det här?? Hon har provat att spela upp filmen både via Windows Media Player och vlc, men det är samma sak i bägge.

Med vänlig hälsning Ann-Charlotte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara datorns DVD-spelare som orsakar detta pga. av damm eller smuts på laserlinsen, speciellt om den har några år på nacken så kan damm alltid leta sig in.

 

Det finns speciella rengöringsskivor med mikrofiberborstar på dom flesta elektronik och datorhandlare tex. Kjell & Company och Clas Ohlson. Brukar kosta under hundringen.
Dessa passar också på vanliga DVD-spelaren och rengöringsspåret aktiveras via en meny ungefär som på en helt vanlig DVD-film (i allafall på min Hama-rengöringsskiva). Kruxet är att rengöringsskivan måste kunna läsas för att den skall kunna rengöra, så det kan bli lite av ett moment 22.

Torka av släden från damm och smuts.

 

 

Eller att skivan blivit smutsig?
För en skiva som är smutsig eller repig kan fungera utan problem att spelas upp i en dvd-spelare, men i en annan dvd-spelare så blir det omgående problem.

Dessa är ju av olika fabrikat och olika känsliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ann-Charlotte

Tack för svar! Jag ska förmedla detta till min vän. Är dock tveksam på att det är en repa för skivan är helt ny. När den inte fungerade i datorn så provade de att spela den i TV:n och i en annan dator. Så den är knappt använd och det syns ingen repa när man studerar den.

Men en rengöring av DVD-spelaren kan ju alltid vara bra att göra så det kan ju vara ett första försök!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...