Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel - Produkt summa


edvin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att bygga en kalkyl mall för att kunna kalkylera för offerter. Jag har tidigare använt mig av produktsumma och lyckats. Dock har jag nu försökt igen men utan att det blir vidare bra. Nu har jag dock stött på ett problem som jag inte lyckats lösa och hoppas att någon här kan hjälp mig med detta.

 

Mitt dokument ser ut som följande:

 

Dokumentet består av ett antal flikar för olika delar som skall summeras i beräkningarna.

 

Huvuddelen består av ett dokument som skall visa en sammanställning från de andra flikarna

 

Flik 1 innehåller: Summeringarna med t.ex. Cellen C6 skall innehålla summeringar ifrån Flik 2

 

På flik två har jag skapat ett antal tabeller där jag skriver in information för kalkylen.

 

Första tabellen ser är döpt till U_Admin

 

Tabellen består av ett antal kolumner. Bland annat Tidkod och Summa

 

Jag försöker nu att skriva en ProduktSumma formel som räknar ut summan i kolumnen summa för alla poster som i kolumnen Tidkod som innehåller SÄLJ

 

Då har jag skrivit enligt följande: =PRODUKTSUMMA((U_Admin[Tidkod]="SÄLJ")*U_Admin[summa])

 

Jag får dock alltid Värdefel.

 

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Behöver ni mer info så tala om vad ni saknar.

 

Mvh

Andreas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns bara talvärden iden kolumnen. Summeringar av timmar a timkostnad.

 

Hur skriver jag en summa.om formel för detta?

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade hur bra som helst. Tack så mycket. Mycket enklare. Har ytterliggare ett problem längre fram i dokumentet som du kanske har en lika smidig och enkel lösning på. Jag tackar i alla fall för hjälpen med detta.

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är välkommen med fler frågor :-)

Hej!

 

Nu har jag kommit vidare lite i mina tankar med mitt excel ark. Dock har jag liten fråga gällande formeln du hjälpte mig med tidigare.

 

Det är så att jag skulle vilja se om den går att utveckla enligt följande:

 

Jag vill fortfarande summera enligt formeln ovan.

 

Det jag vill ha till är att i Cell E5 på samma ark där jag skapar formeln har jag ett text värde. Detta kan variera mellan Maskin 1, Maskin 2, Maskin 3, Maskin 4, Maskin 5.

 

På bladet innan som heter "inst" har jag en samling celler från A1 till F10 där A kolumnen beskrivning likt "Sälj" mm.

Cellerna B1-B10 innehåller procent tal

 

Jag vill nu beroende på värdet i cellen E5 hämta värden på olika ställen i tabellen på bladet Inst

 

Skriver jag in maskin 1 i E5 vill jag att formeln =SUMMA.OM(U_Admin[Tidkod];"SÄLJ";U_Admin[summa]) skall muntipliceras med procent värdet på bladet "Inst" i cellen B1

 

Skriver jag in maskin 2 i E5 vill jag att formeln muntipliceras med C1 osv.

 

Är detta möjligt att göra. Har du någon bra ide på hur jag kan få till detta.

 

Det jag vill göra är att i arket ta det värde jag summerat ut från offert arket till sammanställning men om jag vill ge rabatt på maskin 2 vill jag kunna styra detta med värden på Inst bladet.

 

Tacksam för hjälp

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du har en tabell på bladet Inst i vilken du har olika poster men med ett ID och ett värde du vill hämta.

 

I cell E5 på annat blad har du ett av dessa ID givet och du vill nu hämta motsvarande värde.

Två val

=LETARAD(E5;Inst!A1:F10;2;0)

eller

=INDEX(Inst!B1:10;PASSA(E5;Inst!A1:A10;0))

givet att det ID du söker finns i A. Om det finns i annan kolumn i din tabell får du använda alternativ två och ändra referensen i PASSA-satsen.

 

Dessa två formler är de som vanligast frågas efter här, de är bra att kunna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

 

Och tack för all hjälp. Har nu tittat en del på Leta rad och index. Index har jag använt förut på andra ställen i dokumentet med framgång men nu har jag gått bet på det och kommer inte vidare. Jag hoppas att du kanske kan hjälpa mig lite på traven och se om det går att lösa det jag vill göra. Jag har gjort en bild med de delar av arket jag vill göra en formel över. Bifogar detta och skall här försöka att förklara vad det är jag vill göra.

 

På blad Sam.Mask har jag en sammanställning där jag vill sammanställa data från andra blad i arket. Samanställningen skall visas olika resultat beroende på vad värdet i cell Q3

 

Datan som skall sammanställas hämtas från en tabell på bladet Off.Utveckling med följande formel som lagras i cellen D15 på bladet Sam.Mask.

 

=SUMMA.OM(U_Admin[TidKod];"OFF";U_Admin[summa])

 

Denna formeln funkar väldigt bra och jag är jätte nöjd med den.

 

Men det jag nu vill göra är att bygga vidare på det då summan från dessa celler gäller för maskin 1 men inte för maskin 2, 3, 4 och 5.

 

På Blad Inst finns en tabell med rabatter som jag vill använda beroende på om det är sammanställningen för Maskin 1, Maskin 2, Maskin 3, Maskin 4, Maskin 5.

 

Det jag skulle vilja göra är att i detta fall är följande:

 

Om Q3 innehåller värdet något av värdena nedan vill jag att de muntipliceras med det värde som anges i cellen i på Inst för just den maskin

 

Maskin 1 skall "Summa om formeln multipliceras med värdet i cellen V4 på bladet Inst"

Maskin 2 skall "Summa om formeln multipliceras med värdet i cellen W4 på bladet Inst"

Maskin 3 skall "Summa om formeln multipliceras med värdet i cellen X4 på bladet Inst"

Maskin 4 skall "Summa om formeln multipliceras med värdet i cellen Y4 på bladet inst"

Maskin 5 skall "Summa om formeln multiplaceras med värdet i cellen Z4 på bladet Inst"

 

Jag hoppas att jag varit tydlig nog och att bilden bifogades.

 

Hoppas att du kan hjälpa mig med detta då det skulle vara till stor hjälp för mig.

 

Mvh

Andreas

 

 

 

 

 

 

post-18452-0-08754100-1387963339_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar det steg för steg

1:

Men det jag nu vill göra är att bygga vidare på det då summan från dessa celler gäller för maskin 1 men inte för maskin 2, 3, 4 och 5.

 

SUMMA.OMF kan ta flera villkor för en summering. Den är nog lösningen för summeringen. Detta givet att du i din tabell har en post för ange vilken maskin som använts.

 

2:

Om Q3 innehåller värdet något av värdena nedan vill jag att de muntipliceras med det värde som anges i cellen i på Inst för just den maskin

Du har givet maskinen id i en cell respektive i rubrikraden på din tabell på bladet Inst.

Sök med PASSA i rubrikraden, använd INDEX för att hämta värdet på given rad. Alternativ söka reda på raden även den med PASSA.

Alternativt kan du bygga upp referensen med ADRESS men vette tusan om det är en bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilket vore det bästa att göra. Hur skulle n Index med Passa formel kunna se ut i detta fallet?

 

God Jul

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något i stil med

 

=INDEX(Tabell1[#Alla];PASSA(D3;Tabell1[[#Alla];[Tid]];0);PASSA(E3;Tabell1[#Rubriker];0))

där du får anpassa tabellnamnet och länkarna till D3  (radrubriken du säker) och D3 (kolumnrubriken du söker) till dina värden.

Första passa söker raden inom tabellen, kolumn Tid, andra passa söker i rubrikraden efter värdet i E3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har suttit här och försökt att få ihop det. Men är inte riktigt med på hur det skall fungera. Hur får jag med Summa formeln?

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta det steg för steg. En cell för ena värdet, annan för andra osv. När du har alla delar sätt ihop det till en del...

 

 

Fast jag kan ha missat hur du har dina data uppställt för summeringsformeln.

Om vi säger att du i din tabell U_Admin har en kolumn där du anger vilken maskin som använts:

=SUMMA.OMF(U_Admin[TidKod];"OFF";U_Admin[Maskin];"Maskin 1";U_Admin[summa])

 

Om du än inte får ihop det, skicka upp en liten exempelbok med vad du har och vad du vill ha.

Litet exempel räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kanske varit lite otydlig i min beskrivning.

 

Den Summa om formel jag använder funkar precis som den skall.

 

Det jag vill göra är att Beroende på Q3 cellens värde så skall jag hämta ett procent värde ur tabellen "rabatt" på Blad Inst

 

Jag vet vart värdet finns i den tabellen.

 

Så enkelt beskrivit skulle jag vilja något av följande funktion

 

"Summa om formeln*om Q3=Mask 1 Hämta värde i cellen V3 på blad inst, Om Q3=Mask 2 hämta värde i cellen W3 osv till Maskin 5

 

Kan detta lösas på ett annat sätt med tabellen och möjlighet att leta värde där en bestämd kolumn och bestämd rad möts så funkar det för mig och skulle vara fin funktion som jag förmodligen kommer att behöva använda längre fram.

 

Jag kan skicka upp dokumenten om du vill se hur det är uppbyggt.

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet exakt var saker finns, att det inte finns något behov/någon möjlighet att söka upp det fungerar det med en OM-sats som gör exakt det du skriver.

 

=OM(Q3="Mask 1";Inst!V3;OM(Q3="Mask 2";Inst!W3;...

osv men som du ser bli det lång. Bättre om det går att söka efter.

Löste inte INDEX-PASSA-formeln ovan den frågan? Dvs att det går utmärkt, om din bild stämmer, att

1: söka reda på rätt rad genom att söka efter ordet "Offert"

2: Söka reda på rätt kolumn genom att söka i rubrikraden efter den maskin som använts.

Då ska du få fram det värde du önskar och kan multiplicera det med din Summa.om.

 

Fast du måste ha samma ord, rätt sökord, i sökningen som finns i din tabell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...