Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny dator, Behöver hjälp.


R.W

Rekommendera Poster

Otroligt vilken bra hjälp man får, ni ska ha stort tack båda två.  :)

 

Jag är lite kluven angående 2 grafikkort (SLI-koppling). Ska man skaffa en dator som har möjligheten till det, om man vill skaffa det vid senare skede. Eller varför ska man skaffa det och inte då satsa på bara ett kort fast nyare modell som det kommer ju släppas nya. 

 

Så därför känns det mer rimligt att följa ditt råd Åge och byta modekortet, när jag troligen ändå inte kommer nyttja 2 grafikkort utan istället satsa på ett nytt kort som kommit. För mig låter ju Gigabyte geforce gtx 780Ti riktigt bra med egen kylare som fått  väldigt bra beröm  för sin kylning. 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Så jag lider lite av beslutsångest. Men enligt min egen gut feeling så känns Inets paket nog närmast mitt tycke. 

 

En fråga newbie som jag är  ^_^  tanken är att jag vill nog klocka CPU:n. Då krävs det väl mer utav nätaggregatet och kylning skulle min dator klara det med den du rekommendera att byta till? 

 

Edit fast det var samma watt tal där tänkte jag inte på så det ska väl inte påverka 

 

 

Läste på lite om gigabyte 780Ti Windforce ska tydligen inte vara så bra om man ska överklocka det. Men å andra sidan det är överkurs för mig så troligen inte aktuellt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du är kluven när det gäller att köpa ett eller två grafikkort. Det generella är att man bör köpa båda korten samtidigt om man har för avsikt att använda dem i en SLI eller CrossFire-koppling. Kopplingen är lättast att få stabil om man har två identiska kort. Det är inte säkert att du kan få tag i ett identiskt kort om 6 månader eller så. Det går så fort i denna bransch.

Självklart går det att koppla ihop två kort som inte är helt identiska men, som skrivet, lättast att få systemet stabilt är om de är identiska.

Om det sedan är nödvändigt att koppla två 780Ti-kort i en SLI-koppling är något jag skall låta vara osagt. Skälet är att jag inte spelar spel på datorn. Därmed diskvalificerar jag mig själv direkt i denna fråga.
Men som lekman inom spelområdet kan jag ifrågasätta om det verkligen är nödvändigt med så extremt kraftfulla kort. Sannolikt är det så att du om 3 år kan köpa ett nytt kort till samma pris som du köper ett 780Ti idag som presterar det dubbla då än nu.

Ett exempel på detta är min särbos son. För 7 år sedan köpte han två stycken 9800GT-kort och körde dem i en SLI-koppling. Priset på de två tillsammans den gången var drygt 5000 kronor (7 år sedan och räkna ut vad pengavärdet är idag).

De två korten presterar inte ens i närheten av vad ett GTX770-kort idag klarar och då kostar ett sådan kort runt 2800 kronor!
Att köpa två kort av t.ex. Gigabyte GTX780Ti för 6395 kronor (Inets pris) innebär en summa om 12790 kronor för enbart grafikkorten!
Jag tror inte jag har fel om jag påstår att du kan köpa ett nytt kort för runt 6000 kronor om 3-4 år som presterar motsvarande vad två stycken 780Ti gör idag och till lägre energiförbrukning.

Om du tänker köpa två grafikkort av 780Ti-klassen bör du byta nätaggregatet till ett som levererar 700W. Det system du kikar på hos Inet drar sannolikt runt 400W vid full belastning.
Lägger du på ett 780Ti till kommer du att nå runt 600W, vilket är vad nätaggregatet klarar som mest. Du har ingen marginal. Därför bör du köpa ett nätaggregat som ger minst 700W och det bör vara av hög kvalitet (helst 80+  -certifierat då det borgar för hög kvalitet).

I min lekmannavärld inom spel kan jag inte se att det inte bör räcka med ett GTX780 eller med det ännu vassare GTX780Ti. De presterar ju så extremt bra (jag nämner inte AMDs varianter eftersom du skrivit att du vill ha ett GTX-kort).

Med dubbla kort bör du, som skrivet, byta PSU. Det kostar extra. Du bör också sätta i ett par fläktar till för att få kylningen att fungera bra med två så kraftfulla kort. Det kostar också. Det drar med sig mer kostnader än enbart kortkostnaden.

Beträffande Gigabytekortet GTX780Ti har jag läst följande tre tester:

http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_780_ti_windforce_3x_review,1.html

http://www.techspot.com/review/738-gigabyte-geforce-gtx-780-ti-ghz/

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/62537-gigabyte-geforce-gtx-780-ti-oc/

Jag har också läst en test på GTX780:

http://www.bjorn3d.com/2013/10/gigabyte-gtx-780-windforce-oc/

Det går inte att komma ifrån att Gigabyte GTX780Ti presterar otroligt bra!

Att du lider av beslutsångest har jag förstått. Du "missade" Kompletts Black Friday-dator. ;-)
Som jag tidigare påpekat ser jag inte det som någon förlust egentligen. Det är inte så konstigt heller. Du skall spendera mycket pengar och då vill du självklart köpa rätt från början. Jag skulle också ha beslutsångest i din situation.

Det är också ett av skälen till att Flyfisherman och jag samt de andra som skrivit i tråden försöker hjälpa dig på det bästa sätt vi kan.

Du vill överklocka din CPU och det kan du. Den kylare som ligger med i Inet-paketet räcker för överklockning av CPUn av normalgraden. Skall du extremöverklocka behöver du bättre kylare. Du skriver inte hur mycket du tänkt överklocka CPUn.
Även Intels standardkylare till i7 klarar av att kyla CPUn vid en viss överklockning. Det kan jag skriva under på! Vad det handlar om är fortfarande överklockning av mindre omfattning (t.ex. köra CPUn i 4GHz).

Nätaggregatet klarar överklockning av CPUn så länge du inte extremöverklockar. Om du tänkt göra det bör du se till att köpa ett kraftfullare nätaggregat.

Att grafikkortet inte går att överklocka mer än vad testerna beskriver är inte så konstigt. Gigabyte har redan från fabrik överklockat kortet.

Ett program jag brukar föreslå till vänner och bekanta, som vill överklocka sina grafikkort, är ett program som MSI tagit fram. Det heter Afterburner och är kostnadsfritt.
Du kan hämta programmet här:

http://event.msi.com/vga/afterburner/

Det är bra att du tänker igenom ditt köp ordentligt. Skynda långsamt! Det är det bästa sättet att minska risken för att du ångar dina val.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller ett eller två grafikkort, så presterar två kort bättre. Två "mellankort" som GTX 760 och R9 280X presterar bättre än ett GTX 780Ti och till ett bättre pris. Ett GTX 780 blir dock billigare. Vad det gäller GTX 760, är det min mening att man i så fall ska köpa versionen med 4GB i minne. BF4 t.ex. kräver mer än 2GB i minne vid max inställningar. Nu har jag förstått att du inte är intresserad av AMD, men R9 280X presterar riktigt bra i crossfire. Upplösningen på skärmen har också en inverkan på prestandan, 1920x1080 eller 2560x1440.

 

Ta en ditt på sweclockers omfattande test av grafikkort.

http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort-i-sli-och-crossfire/1

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefield-4/3#pagehead

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag har ingen aning om vad jag ska göra just nu   ;)

 

Måste läsa dina tester du länkade. Men som Åge säger då måste jag ha kraftigare PSU (höjer priset) 

 

Och dyrare modekort, samt dyrare kylning. Det plockar på. Vill helst inte gå över 16500 då har jag ändå höjt med 500 redan.

 

En ny skärm är också något som jag måste köpa. min nuvarande är 7-8 år gammal och tar ca 10 minuter att starta upp varje gång så den har gjort sitt. Jag vill inte hamna över 20000 inklusive skärm helst. 

 

Jag tittade på fri frakt på Inet det  verkar som det inte gäller när man väljer monterings tjänsten.

 

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

 

Så ska jag satsa på 2 st R9 280X eller 2 st  GTX 760  Så höjs nog priset över min budget i alla fall. 

 

Men det låter helt klart lockande när du säger att de presterar bättre än ett 780 Ti.

Hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hunnit  tänkta över lite och bestämt mig för ett kort bara och det blir ett 780 Ti.  

 

Håller med Åge i sitt resonemang. Jag byter hellre ut till ett nytt grafikkort när det kommer behövas.

 

Om klockningen så tänker jag nöja mig med lite överklockning  (4 Ghz

 

så här ser min kundvagn ut just nu:  http://www.inet.se/kundvagn/visa/4207068/2013-12-01 

Skillnaden är att jag behåller 16gb minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Sitter med en iPad och försöker skapa ihop ett ny paket. Tyvärr fungerar iPaddan och nätet inte så bra och det har tagit tid p.g.a. ett flertalet krascher.

 

Jag har nu skapat ett nytt paket hos Inet där två GTX770 ingår, ny moderkort och PSUER.

Det blir mycket riktigt lite dyrare än med enbart ett GTX780Ti.

 

Jag har inte valt MSI-kortet som Inet har extrapris på just nu då Inet begränsat köpet till max ett per hushåll.

 

Så här ser det ut:

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4207789/rw2013-12-01

 

Du har också helt rätt att rabatten Inet ger för Sweclockers inte gäller om Montering valts som artikel. Du bor inte i närheten av en Inetbutik så du kan hämta där?

 

Du har helt rätt, Vertpre, att två GTX770 kopplade i SLI ger bättre prestanda än ett GTX780Ti.

 

Här är ytterligare tester som visar detta.

 

http://www.anandtech.com/show/7492/the-geforce-gtx-780-ti-review

 

 

RW, jag ser att du skapat en ny kundkorg. Jag skall kika på den och ge synpunkter åt dig om du vill.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge, den är identisk med din du skapade tidigare  förutom raminne, där jag behållt 16 istället för 8

 

Glömde. Chassit inte samma heller. jag gått på de vita Define R4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Multicitat fungerar inte. Jag får det inte att fungera i alla fall så jag delar upp mitt svar i två nya.

 

Åge

 

 

Redigering 51: Jag får inget att fungera för tillfället i tråden. Allt jag skriver med citat blir enbart citat med i svaret. Jag bryr mig inte om citat utan svarar utan dem då jag inte får det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är nöjd med dina val har jag inget att tillägga.


 

Jag hoppas du blir nöjd om du köper denna dator. :thumbsup:

 

Vänligast

Åge

 

P.S. svaret skulle varit med citat till inlägg nummer 31 i tråden. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på inlägg nummer 33 från R.W.

 

Fraktal Design R4 vit har jag haft med i de senaste paketen jag satt ihop. Detta efter att du första gången hade med den vita lådan. <_<

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry tänkte fel om lådan :blush: , något har varit galet för mig också, det har varit krångel med att skriva inlägg i tråden.

 

Ju mer man gräver desto svårare blir beslutet? Ja det tycker jag. Jag orkar bara inte hålla på att vela fram och tillbaks längre    :)

 

I testerna så är ju 2st 780 SLI bättre än en 780Ti. Men läser jag folks tycke av egen erfarenhet så säger nästan alla "köp en 780Ti"

 

SLI kan ge oanade problem. Nej tack. Så det är väl bättre att köpa en 780 Ti nu och kanske köpa en till då senare skede. Bara att jag dåbehöver en starkare PSU och gå tillbaka till det modekortet MSI Z87-S02 INET EDITION ATX. Då håller jag ju dörren öppen för SLI med 780 Ti 

 

 

En fråga då om kylningen skulle räcka vid två st ?

 

Risk att något annat flaskhalsar med något om jag kör två st 780Ti ? 

 

Priset blir såklart väldigt högre. Men de får bli som det blir. Jag får låna pengar av farsan 

 

Fan skrev fel 770 grafikort givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej med misstag! Jag satte en liten blinksmiley för att markera detta. :)

Förstår också din frustration. Min fördel är att jag inte spelar och har därmed inte det problem du har, vilket grafikkort skall jag köpa.
Jag har använt ett Radeon HD2600XT i många år och det räcker gott för mina behov. Ja, det är till och med bättre än vad jag behöver.

Kortet är det här:

http://www.datormagazin.se/artiklar/artiklar/20070924/sapphire-radeon-hd2600xt-ultimate

Finns inte på Sapphires hemsida längre.

Min särbo tyckte det var dags att köpa ett nytt och bättre, vilket jag inte var övertygad om. Mitt Sapphirekort fungerar mycket bra och det är dessutom försett med passiv kylning. Ingen fläkt som låter.

Nåja, jag lät mig övertalas och köpte det här:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4131#ov

Jag behöver inte prestandan som kortet ger. Det är lite bättre än HD2600XT.
Tyvärr har jag problem med kortet. När jag kopplar in det till min TV dödar den TV-signalen från min ComHem-box. Min TV ger ingen bild om datorn är avstängd och kopplad till TVn. Jag måste ha igång datorn eller dra ur HDMI-kabeln när datorn är avstängd. Ett ärende för reklamation.

Inget av de grafikkort jag haft innan ger det problemet och ger inte heller när jag sätter i dem i datorn.

Du ser, det är inte lätt för mig heller att köpa något med säkerhet. ;)

Hur du skall göra med ditt köp kan du bara själv avgöra. Det är ditt val till "syvende og sidst", som man säger.

Jag har precis som du läst om problem med SLI/Crossfire-kopplade grafikkort. Jag har också läst om de som inte haft problem.

Min särbos son (och jag) hade lite problem med att få de två 8800GT-korten (jag tror jag skrev 9800GT i ett tidigare inlägg, vilket är fel) att jobba ihop i början.
Återigen vill jag påpeka att det bästa är att köpa båda korten samtidigt och identiska kort. Då är det lättast att få en stabil koppling.

Ett GTX780Ti är så bra att jag tror du blir mycket nöjd med det. Att välja ett kort istället för två och SLI-koppla dem ser jag som en fördel. Det är enklast med ett kort.
Två kort gör också ditt inköp mycket dyrare om du väljer GTX780Ti (men billigare om du väljer GTX760, som Vertpre påtalat).

Köper du istället två GTX760 eller GTX770 är frågan om du kommer att känna dig nöjd med det. Om du känner dig tveksam till det valet, att köpa GTX760 eller 770 i dubbla upplagor, välj då GTX780Ti om det känns bäst. Ångrar du dig blir det ett dyrt val.

Den låda du valt och den extrafläkten du tänker köpa till kommer sannolikt att kunna kyla två GTX760 och 770. Kanske en fläkt till behövs för att hålla värmen ur lådan med dubbla GTX780Ti då de genererar mer värme.

Ett GTX780Ti-kort räcker gott och väl idag. Om några år kommer du sannolikt att byta till ett ännu bättre grafikkort och även då räcker det med ett kort.
Priset blir sannolikt likvärdigt med vad du betalar för ett GTX780Ti idag. Energiförbrukningen har sannolikt gått ner vilket innebär att PSUn du valt kommer att räcka till.

Det är inte ens säkert att du kommer att behålla moderkortet ens! Det kan ha kommit nya funktioner som du vill ha tillsammans med nytt grafikkort.

Du lägger väldigt mycket pengar på en dator. Du får, med de val av komponenter du senast gjort hos Inet, en grym speldator med grym prestanda för video och ljudredigering.

Med ett grafikkort i lådan får du mer luft och bättre cirkulation.

Kör du med dubbla GTX780Ti vet jag inte vad som skulle bli flaskhalsar i systemet. Det är redan med ett GTX780Ti så strålande att även där har jag svårt att i dagsläget finna någon flaskhals.

Ställ dig frågan, hur mycket vill du egentligen lägga på en ny dator? Finns det annat du skulle vilja köpa eller göra för de extra pengar du funderar på att lägga på en dator?
Är det värt att lägga bortåt 23000 kronor på enbart datorn?

När vi ändå är inne på flaskhalsar, då blir det skärmen som kan bli den svaga länken. Med så bra grafikkort bör du också se till att köpa en mycket bra skärm. Hur mycket den kostar är svårt att säga.
Du bör kanske inte välja en TN-skärm om du skall bibehålla de grafikprestanda som dubbla GTX780Ti ger.
Även med ett GTX780Ti är en lämplig skärm som motsvarar den kvalitén som grafikkortet ger att föredra.

Nu kan jag inte säga vad du skall göra med ditt val av köp. Hade jag varit i dina kläder hade jag valt det paket du senast lade i varukorgen hos Inet. Det är så bra komponenter att det inte finns ord för det.
Jag hade visserligen inte lagt så mycket pengar på en dator men nu är det inte jag som skall ha datorn.

Du kanske kan få synpunkter från andra i tråden också. Flyfisherman och Vertpre kanske kan säga vad de också tycker.
Har du någon vän, hör med vännen vad denne tycker.

Du har redan gått över din budget. Var går den egentliga gränsen?
Det blir ju en fantastisk dator som den är nu:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4207068/2013-12-01%C2%A0

Vänligast
Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat en hel del under natten kring ditt datorköp. En sak som dök upp är tagen från verkligheten.

 

Min särbos son, som köpte två GF8800GT grafikkort och körde dem i SLI-koppling hade oturen att det ena kortet gick sönder efter 11 månader.

Kortmodellen hade utgått och han kunde inte få ett nytt grafikkort som var identiskt med det som gick sönder.

 

Kvar stod han med en dator med enbart ett GF8800GT.

 

Vad gör du om du hamnar i samma situation om du köper två grafikkort?

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge för dina goda råd. Precis vad jag behövde höra. Har även jag funderat och studerat nästan hela natten =) 

Vakna precis)  

 

Jag håller med dig och har bestämt mig för ett grafikkort bara. Det är ett riktigt bra kort som både räcker och blir över för mig.

 

Det finns dock fortfarande lite frågetecken, Jag vill vara säker på att välja den bästa tillverkaren "fabrikat" av detta kortet så tänkte kolla med dig igen (lite uttjatat)  hehe men detta är väl det bästa som du föreslog tidigare i tråden: http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-ti-windforce-3-spel

 

Har varken erfarenhet eller kunskap om att klocka grafikkort. Så är detta redan fabriksklockat så är det ju riktigt bra. 

 

Jag undrar om man med ett icke klockat kort som tex  EVGA (som verkar väldigt populärt)  kanske kan klockas mycket högre än det redan färdigklockade gigabytes Ti Windforce?

 

Men gigabyte windforce har ju ändå vad jag förståt bättre fläktar som kyller väldigt bra och väldigt tyst så det är ju en fördel där. 

 

 

 

 

 

En sak till jag tänkte fråga om du nu vet, Är det någon skillnad i spel från windows 7 till windows 8.1 ?

 

Om det nu inte är skillnad så tänkte jag använda windows 7 istället för det har jag redan på skiva.

 

Jag föredrar ändå det gamla desktop läget med startknappen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad sådant här kan hålla en vaken! ;-)

Ja, GTX780Ti är ett extremt bra kort.
Vilken tillverkare som är bäst, vilken svår fråga!
Det finns några tillverkare som jag gärna håller mig till. Notera att det här är högst personligt och inte alls vetenskapligt på något vis!

Gigabyte och Asus gör idag mycket bra grafikkort, tillika moderkort. Båda har en förmåga att utforma grafikkorten på ett bra sätt, med bra kylning, bra överklockning med mera.
Ofta väljer de bra komponenter.

XFX var en annan tillverkare som jag också föreslog tidigare. Inte riktigt lika mycket idag.
Sapphire har jag goda erfarenheter av men känner till att vissa anser det lite lågpris. Jag tycker inte det. Har också läst att vissa Sapphire-kort har något som man kallar för "Coil-win". Något som vissa PSUer också kan vara behäftade med. Inget jag märkt på de Sapphirekort jag installerat.

GeCube har jag också goda erfarenheter av.
PowerColor är det lite värre med. Korten har havererat mycket snabbt och flera gånger. Min särbo hade ett Powercolorkort. Det tog 2 månader så slutade det att fungera. Vi kände en liten lukt av bränd elektronik.
Inet bytte ut kortet mot ett nytt. De nya höll inte ens 1 månad innan det på nytt luktade lite bränt. Vid besök hos Inet igen kom tjejen som hjälpte oss snabbt tillbaka in i butiken igen efter en snabbtest.
Vi hade då hört att det sprakade lite bakom väggen. När hon kom ut sade hon, "Det är fel på det kortet! Det blixtrade och rök när jag testade det".

Sannolikt hade hon ett kraftfullare nätaggregat än min särbo har i sin dator. Min särbo fick pengarna tillbaka och köpte ett något bättre kort som än idag fungera fint.
Jag hade själv ett Powercolor-kort som höll i 1,5 år innan det rök om det.

HIS är ett lågprisföretag, nåja, de var det i alla fall. Gör bra produkter men inte i klass med Gigabyte, Asus och XFX bland andra.
Pallit var ett stort företag för några år sedan med mycket gott renommé, Idag ser jag inte mycket av dem.
MSI har länge legat i lågprisskiktet men under de senaste åren visat upp riktigt bra produkter.
För 4 år sedan och tillbaka byggde jag alltid billiga enkla datorer med MSI-produkter. De som bara ville ha en billig dator att surfa med fick MSI-produkter.

MSI har tagit fram en del produkter av god klass.

Nu är det också som så att det finns hos alla tillverkare mindre bra, bra och mycket bra produkter.

När det gäller GTX780Ti-korten hos Inet kan jag bara spekulera lite.

EVGA-kortet här:

http://www.inet.se/produkt/5410086/evga-geforce-gtx-780-ti-3gb-3-spel-varde-1000kr

Ser ut som referenskortet från nVidia. Sannolikt har de inte gjort några större förändringar på kortet för att optimera prestandan. Det ser också ut som standardkylaren.

Det här MSI-kortet ser inte heller ut att avvika mycket från referenskortet.

http://www.inet.se/produkt/5411031/msi-geforce-gtx-780-ti-3gb-3-spel-varde-1000kr

Det här Gigabytekortet har också ett utseende som liknar referenskortet:

http://www.inet.se/produkt/5411025/gigabyte-geforce-gtx-780-ti-3gb-3-spel-varde-1000kr

Vad som skiljer det kortet från det här kan jag inte säga. De ser identiska ut men har olika modellnummer.

http://www.inet.se/produkt/5411037/gigabyte-geforce-gtx-780-ti-3gb-3-spel-varde-1000kr

Zotac är ett lågprismärke och något jag skulle undvika i den här prisklassen.
Det här kortet är liksom de övriga väldigt likt referenskortet.

http://www.inet.se/produkt/5411023/zotac-geforce-gtx-780-ti-3gb-3-spel

Här är ett Asus-kort som liknar referenskortet.

http://www.inet.se/produkt/5410083/asus-geforce-gtx-780-ti-3gb-3-spel

Här är ett EVGA-kort som är överklockat.
Kylaren liknar referenskortet.

http://www.inet.se/produkt/5410087/evga-geforce-gtx-780-ti-3gb-superclocked-3-spel

Här är Gigabytekortet, som är rejält överklockat och försett med Gigabytes kända kylare.

http://www.inet.se/produkt/5411052/gigabyte-geforce-gtx-780-ti-windforce-3-spel

Det skiljer ganska mycket mellan det billigaste GTX780Ti och Gigabytekortet hos Inet, i dagsläget 605 kronor.
Trots det skulle jag nog satsat på Gigabytekortet p.g.a. kylaren, som enligt tester är mycket bra samt inte alls så ljudande som enklare kylare kan vara.
Du vill ha en så lågljudande dator som möjligt och då skulle nog Gigabytekortet vara det bättre valet, både prestandamässigt som ljudmässigt.

Ja, du kanske kan klocka upp ett EGVA-kort högre än Gigabytekortet. Du skriver att det verkar vara populärt. Hur är det med kylarens ljudnivå när kortet klockas upp? Har du fått uppgifter om det?

Det är så svårt det här så jag kan inte ge ett rakt svar till dig.
Vad det handlar om mest tror jag är vilket värde du sätter i det du kan få.
Med EVGA kan du kanske klocka kortet högre än Gigabyte.
Med Gigabyte får du ett redan överklockat kort och mycket bra kylare.
Kortet är dyrare. Är det värt pengarna eller skall du köpa EVGA och byta kylaren själv? Det blir ju pengar över mot Gigabyte-valet.

Jag kan inte svara på om det är skillnad i spel mellan Windows 7 och Windows 8, liksom 8.1.
Jag har Windows 8 på min bärbara men spelar, som tidigare nämn, inte. Jag har dock svårt att tänka mig att spelprestandan skulle vara sämre med Windows 8 eller Windows 7.
Vad jag kan göra är att referera till min särbos son (som nu är 22 år).
Han är fantast av BattleField och kör nu med BF4 (fullversionen med China-tillägget).
Han använder idag Windows 8.1 och märker ingen skillnad mot varken Windows 8 eller Windows 7. Det enda som skiljer Windows 8-versionerna från Windows 7 är starttiden. Windows 8 använder sig av en variant av Strömsparläge som standard. Därav den snabbare starttiden.

Skall jag då säga något om Windows 7 och 8 så vill jag påstå att det inte har så stor skillnad. Detta med hänvisning till min särbos son, som spelar många timmar varje dag.

Liksom du föredrar jag skrivbordsmiljön i Windows. Microsoft gjorde en miss när de inte tog hänsyn till detta vid skapandet av Windows 8 för stationära datorer. I Windows 8.1 har de tagit till sig kritiken och gjort vissa förändringar i Skrivbordsmiljön så den går att anpassa till viss del som många användare vill ha det.

Jag har installerat Start Menu 8 från IOBIT i min bärbara dator. Jag har testat 14 olika sådana program och funnit IOBITs program passar mig bäst. Det är dessutom kostnadsfritt.
Vill du testa programmet kan du hämta det här:

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

Lite till att fundera på nu, tror jag.

Vänligast
Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon!

 

Ännu en natt med funderingar. En av dem är denna, är det värt att betala 3000 kronor eller drygt det, för att få lite bättre spelprestanda?

 

Det här MSI-kortet tar Inet 3999 kronor för just nu och det är ett något överklockat GTX780-kort.

 

http://www.inet.se/produkt/5409965/msi-geforce-gtx-780-3gb-oc-twinfrozr-gaming-series-3-spel-max-1st-hushall

 

Även ett Gigabytekort, lika mycket överklockat som MSI och med Gigabytes kylare Windforce, kostar just nu 4249 kronor.

 

http://www.inet.se/produkt/5409961/gigabyte-geforce-gtx-780-3gb-oc-windforce-rev2-0-3-spel

 

Inet har även ett Asuskort, dock inte lika överklockat som de två tidigare, för 4290 kronor.

 

http://www.inet.se/produkt/5409915/asus-geforce-gtx-780-3gb-3-spel

 

Ett GTX780Ti kostar så mycket mer än de tre ovan. Jag vet inte om spelupplevelsen motsvarar prisskillnaden men det kanske någon annan,eller du själv, svara på. :-)

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge. Funderat på det du skrivit och tänker nog att en 780 skulle duga fint till mig.

 

Så här ser min kundvagn ut:  http://www.inet.se/kundvagn/visa/4217009/2013-12-03

 

Se att jag inte har lagt till Chassi än för jag kan bara helt enkelt inte bestämma mig

 

Tror du att du kan hjälpa mig att välja en. Jag har tre alternativ 

 

NZXT H2

Fractal Design R4

Corsair Carbide 330R

 

Jag har ändrat tillbaka till mitt ursprungliga val av modekort och PSU och ändrat CPU kylaren till en något bättre och tystare 

 

Har du några andra synpunkter skulle gärna vilja höra dom.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej R.W.

Jag har kikat på din kundvagn och har några frågor till dig.

Du har bytt ut nätaggregatet igen från Corsair till Fraktal Design Newton Design R3.
Vad är skälet till att du väljer Fraktal för 1089 kronor mot Corsairs CX600M för 599 kronor?
Är du osäker på hur bra Corsair är?

http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_cx600m_psu_review,1.html

http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/CX600M/1.html

Det skiljer 490 kronor, Fraktal är nästan dubbelt så dyr som Corsair och jag förstår inte ditt val. Du får gärna förklara varför du hellre väljer Fraktal.

Du väljer också att lägga 679 kronor på en kylare nu. Vad är skälet till valet av Noctua NH-U14S?
Jag förstår att du vill ha bra kylning och inte en så högljud sådan. Det vore trevligt om du kunde berätta varför du gör de val du nu gör.

Du har också bytt tillbaka till MSI-moderkortet. Skälet till att du väljer MSI-kortet, vad är det?

Du frågar mig om skillnaden mellan de här två korten:

http://www.inet.se/produkt/5409961/gigabyte-geforce-gtx-780-3gb-oc-windforce-rev2-0-3-spel

http://www.inet.se/produkt/5411032/gigabyte-geforce-gtx-780-3gb-oc-windforce-rev2-0-3-spel-max-2st-hushall

Det dyrare är begränsat till max 2 stycken köp per hushåll. Det billigare är inte begränsat alls. :-)

Nej, jag vet inte vad Inet gjort här. Det är exakt samma produkt men med två olika Inet-artikelnummer.
Om du kikar längst ned i specifikationerna hittar du Gigabytes artikelnummer. Det är identiskt för båda korten.

GV-N780OC-3GD Rev2.0

Någon hos Inet har lagt upp produkten i två versioner. Jag kan inte se att något skulle saknas i paketet från den ena till den andra. Jag lade båda i varukorgen och de spel som ingår är identiska för båda korten, Batman Arkham Origin, Assassins Creed 4 samt Splinter Cell.

Låda! En så svårt fråga! Det är mycket tycke och smak och här är det omöjligt för mig att ge dig förslag! Du måste tycka om lådan för att du skall köpa den! Vi är olika och tycker olika.

Något jag måste säga är dock att NZXT HZ-lådan bör du nog kontrollera med Inet först om den klarar ett så långt grafikkort som GTX780.
Jag har kikat på internet och kan inte se att hårddiskvaggan går att plocka ur, som det står på Inet hemsida att det gör.

Jag kikade på denna sidan och jag ber dig notera extra vad som står på sista sidan i testet:

http://www.techpowerup.com/reviews/NZXT/H2/1.html

"Limited space for grafic cards" är en av de negativa omdömen lådan får.

Den är fin, verkar fin att bygga i men är begränsad i storleken inuti.
Som jag tidigare påpekat är smaken väldigt olika. Jag är inte förtjust i lådor med dörr för fronten medan andra tycker det är jättefint.
För mig är det opraktiskt eftersom jag använder kortläsaren och den optiska enheten ganska ofta.

Fraktal Design R4 i vit färg är en mycket fin låda. Jämfört med NZXT tycker jag Fraktallådan är finare.
Den verkar också mer praktisk inuti för det ser ut att långa grafikkort får plats. Du bör inte få problem med ett GTX780 i den lådan.
Liksom NZXT blir kabeldragningen bra.
För min egen del är det åter luckan framför fronten som inte tilltalar mig, men tilltalar många andra.

Carbide 330R är, liksom de två andra, en mycket fin låda. Inuti är den också bra att bygga i. Kabeldragningen kan göras på ett bra sätt i den här också.
Lådan rymmer långa grafikkort, vilket gör att den lägger dig tillsammans med Fraktal på den säkra sidan för ett GTX780-kort.

En fördel med denna lådan, som jag ser det, är att anslutningarna för USB och ljud sitter framtill och inte ovanpå lådan. Hur stor betydelse det har för dig vet jag inte. Damm faller ned från ovan och med uttag på ovansidan faller damm lättare ned i hålen i uttagen.

Fraktal är å andra sidan mycket fin i den vita färgen så det går nog att leva med uttag på ovansidan, om det inte blir för opraktiskt för dig.
Liksom de andra lådorna är det en lucka för fronten, vilket jag tycker är opraktiskt. Det beror som skrivet tidigare på att jag använder kortläsaren (för mitt kamerakort) samt den optiska enheten ganska ofta.

Just lådan är svår för den skall passa in i din personlighet och din smak. Att råda till vilken du skall välja är svårt, mycket svårt.
NZXT bör du, som jag redan nämnt, kontrollera ordentligt så den verkligen sväljer ett långt grafikkort. Jag är tveksam till det, efter vad jag läst.

Nu är timmen mycket sen och jag skall se till att få sova lite. :-)

Vänligast
Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, Jo de stämmer att jag blev lite osäker angående nätaggregatet Corsair. Jag har läst ett flertal recensioner där den får enbart bara positiva betyg, låter ju väldigt bra. Sen googlade jag en del på nätaggregatet (Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i detta) Och fann några diskussioner i svenska forum där det skrevs om att några hade råkat ut för att Corsair nätaggregatet slutat att fungera efter 2-3 månaders användning. Hur mycket sanningen det ligger i det vet jag inte. De låter ju konstigt samtidigt fanns det även positiva köpare men några hade råkat ut för detta som sagt. Därav min tveksamhet. 

 

Vet du något om den här: http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630w-80-bronze-modular   eller är Corsair bättre val ?

 

Modekortet vet jag inte riktigt vad jag förlorar på om jag byter ut det till ditt alternativ. Men jag läste någonstans att MSI-moderkortet ska vara  bra när det gäller klockning (bättre Bios). Du förklarade tidigare i tråden om skillnaden mellan de två kortet och ska jag vara ärligt förstod ja inte riktigt olikheterna. Vad jag uppfattade det som tyckte "flyficherman" att jag skulle stanna kvar vid mitt val, men han kanske tänkte att jag skull köra SLI?. Att köra SLI har jag ju bestämt mig för att inte göra nu eller senare. Så är det bara den enda skillnaden så byter jag gärna till Gigabyte GA-Z87-HDR ATX. 

 

 

CPU fläkten bytte jag bara för jag är lite orolig att den cooler mastern inte ska vara tillräckligt bra med en så stark CPU. Jag läste på några ställen att den processorn blir riktigt het. Och det tillsammans med att jag överklockar CPUn  (max 4 ghz)  så tänkte jag att det kanske behövs en bättre för jobbet, sen var den lite tystare också. Men väldigt mycket dyrare så vet inte om det är nödvändigt eller klarar jag mig på Cooler Master Hyper 212 EVO. Vad tror du? 

 

Tack för dina tankar om chassi valet. Något jag tycker verkar intressant är möjligheten till fläktkontroller som Fractal Design define R4 har.

Och funderar på sidopanelerna i fönster variant just för utseendets skull. Jag vet inte hur det bli med ljudnivån då om den blir högre.

Så det står ju och lutar mot ett Define R4 just nu. 

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, den senaste CPU kylaren med endast 92mm fläktar är jag tveksam till, även fast Noctua är ett erkänt bra märke för just kylare.

 

Jag föreslår att du läser lite tester om CPU kylare, för du ville ju ha en tyst dator och skall du överklockla krävs det också en bra kylare.

 

Tom's HardWare: Nine Big Air Coolers For Intel's Haswell CPUs, Reviewed

FrostyTech Sajt specialiserad på kylning. Se också deras: Top 5 Heatsinks

Nordic Hardware Kylning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...