Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Storleken på Windows 8 ...


pajjen

Rekommendera Poster

Ska snart gå över från mitt "gamla hederliga" Windows XP till Windows 8.

 

Det första som slår mig är att W8 (och Windows 7, och redan Vista) kräver minst tio gånger mer hårddiskutrymme än XP/XP Pro - 16-20 GB istf 1,5!

 

Varför det?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 GB är inte stort..Med dem nya SSD diskarna som man bör använda endast till operativsystemet. Sedan monterar man en mekanisk SATA-6 disk som man installerar spel samt program på, ( viriusskydd o andra säkerhetsprogram på SSD med Windows)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar alltid följa med en massa onödiga saker. Allt från extra skrivbordsbakgrunder till ljudeffekter, videor, drivrutiner och program man inte behöver. På den gamla goda tiden tävlade vi i vem som kunde banta Windows mest. Han som vann fick ner Windows 3.1 till runt 800 kB.

 

Hade jag haft mer tid (och hade inte Windows 8-betan gått ut) hade jag gärna tittat närmare på det, för det är kul att städa hårddiskar. Ett bra första steg är att avinstallera alla program du inte vill ha. Sedan är ett tips att om du högerklickar på en mapp i utforskaren så får du se hur mycket plats den tar tillsammans med sina undermappar, så börja med att reda ut i vilken mapp det är mest lagrat, sortera filerna i storleksordning och se vilka du kan ta bort.

 

Sen kan det ju också vara så att swapfilen ingår i din storleksangivelse ovan, och då låter det inte alls konstigt med tanke på att Windows gillar att ha en stor swapfil, typ minst lika mycket som man har RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talisman, den 22 Nov 2013 - 23:09, skrev:

 

20 GB är inte stort..Med dem nya SSD diskarna som man bör använda endast till operativsystemet. Sedan monterar man en mekanisk SATA-6 disk som man installerar spel samt program på, ( viriusskydd o andra säkerhetsprogram på SSD med Windows)

 

 

Frågan var varför W8 (och W7 och Vista) kräver minst tio gånger mer hårddiskutrymme än XP. Men tack iaf för att du berättade hur du tycker att man ska använda olika diskar ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Frågan var varför W8 (och W7 och Vista) kräver minst tio gånger mer hårddiskutrymme än XP. Men tack iaf för att du berättade hur du tycker att man ska använda olika diskar ...

 

Det fick du ju faktiskt också svar på i inlägget från Thomas Tydal. dom senaste operativen innehåller alltså så mycket mer, av olika funktioner, som inte gamla XP gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om vi börjar från en tidigare tidpunkt;

Från och med Windows 3.11 som regelrätt hade MS-Dos 7.0 i botten så har vid varje Microsoft uppgradering av sina operativsystem alltid krävt mer resurser.

 

Varför?

I takt med att både hårdvara-utvecklarklarna och programvaru-utvecklarna sedan början av 80-talet och framåt samtidigt skall lyckas få till något som fungerar; så krävs det en hel del programkod.

Detta är ingen lek!

 

Operativsystem; för att driva saker på lågnivå förutom assembler, så finns en del högnivåspråk och som används i en del operativsystem.

 

Tex. (SCO)-Unix skrivet i C från början av Brian Kernighan and Dennis Ritchie

Unix var ju det mest ledande operativsystemet på 90-talet för stora företagsnätverk (inkl. Ericsson, Nokia, Motorola och NASA för den delen).

 

Nu är det ju så att Microsoft Windows XP är ett föråldrat system  > 10 år gammalt.

Nya saker tillkommer och MS- anser inte (på mycket goda grunder) att detta är något att satsa vidare på.

Utvecklingen går framåt och ett modernt O/S idag har stöd för dom mest sofistikerade hårdvarufunktionerna, där både hård- och mjukvaru tillverkarna samarbetar.

 

Ett bra exempel på det sistnämnda är grafikkorts-processorutvecklarna (AMD, nVidia) och dess samarbetspartners; spelutvecklarna samarbetar med varandra och partnertillverkarna.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ny Windows-version efter Windows XP har Windows blivit säkrare i betydelsen att det har blivit svårare och svårare för skadliga program både att ta sig in och att göra något skadligt när de väl är inne. Sådana funktioner kräver kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar alltid följa med en massa onödiga saker. Allt från extra skrivbordsbakgrunder till ljudeffekter, videor, drivrutiner och program man inte behöver. På den gamla goda tiden tävlade vi i vem som kunde banta Windows mest. Han som vann fick ner Windows 3.1 till runt 800 kB.

 

Hade jag haft mer tid (och hade inte Windows 8-betan gått ut) hade jag gärna tittat närmare på det, för det är kul att städa hårddiskar. Ett bra första steg är att avinstallera alla program du inte vill ha. Sedan är ett tips att om du högerklickar på en mapp i utforskaren så får du se hur mycket plats den tar tillsammans med sina undermappar, så börja med att reda ut i vilken mapp det är mest lagrat, sortera filerna i storleksordning och se vilka du kan ta bort.

 

Sen kan det ju också vara så att swapfilen ingår i din storleksangivelse ovan, och då låter det inte alls konstigt med tanke på att Windows gillar att ha en stor swapfil, typ minst lika mycket som man har RAM.

 

Snyggt jobbat att få ner W 3.1 till under 1 MB!

 

När det gäller W8 tror jag faktiskt att det - proportionerligt sett - skulle kunna bantas lika mycket, alltså till ca 1/6 av utrymmes-"kravet". Men bara om man installerar det själv.

 

Sedan min första dator för ca 30 år sedan, har jag alltid bestyckat dem själv med egenvald hård- och mjukvara. Men nu tänkte jag för första gången våga mig på en färdigförpackad burk - bara "peka å köra", typ.

 

Men då får man tyvärr en burk med massa onödig mjukvara. Så det blir till att avinstallera en massa - och hoppas att det verkligen blir just avinstallerat (avinstallationer innebär ju tyvärr ganska ofta att en hel del av de förgreningar som installationen gjort i OS:et blir kvar - och kan ställa till det på olika sätt).

 

Jo, jag kommer förstås leta efter stora filer i W8, och ta bort dem jag vet kan tas bort utan problem.

 

När det gäller swapfilen, så kan man ju tänka sig att MS tagit till rejält med tanke på den allt större mängd RAM som finns i datorer. Men ingår swapfilens rekommenderade storlek i utrymmeskravet? Ja, det borde det faktiskt göra (även om jag alltid ger den en egen partition, och därför inte är något som kräver utrymme på systempartitionen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman och Cecilia för intressant info!

Men är det inget mer än det ni nämner som gjorde att Vista (som kom efter XP) hade ett tiofaldigt större utrymmeskrav än Vista? Och varför har utrymmeskravet bara ökat marginellt i W7/W8?

Mellan XP och Vista var det ca 5 år, med en utrymmesökning på ca 1000%.
Mellan Vista och W8 var det ca 6 år, med en utrymmesökning på ca 7%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stora grundläggande förändringar i kärnan mellan XP och Vista, dels för att klara av både 32- och 64-bitars system på ett bra sätt och dels för att minska risken att problem med en drivrutin fick hela Windows att krascha med BSOD. Kärnversionen i XP är 5, i Vista är det 6.0 och den kärnan har man sen byggt vidare på så i Windows 7 är versionen 6.1 och i 8:an 6.2.

 

Man förändrade också sättet att hantera olika språk, så att det går att byta visningsspråk.

 

I Vista tillkom också stora grafiska förändringar som kräver mycket, dvs Aero. Defender tillkommer, brandväggen i XP SP2 förbättras mm.

 

Jag ställer mig tveksam till dina siffror om hårddiskutrymme. Det är nog få som klarar av att få in XP på 1,5 GB, särskilt inte med några SP också. När jag tittar i min virtuella Windows 8 Release Preview är Windows-mappen 7,5 GB stor och hela C: 8.7 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stora grundläggande förändringar i kärnan mellan XP och Vista, dels för att klara av både 32- och 64-bitars system på ett bra sätt och dels för att minska risken att problem med en drivrutin fick hela Windows att krascha med BSOD. Kärnversionen i XP är 5, i Vista är det 6.0 och den kärnan har man sen byggt vidare på så i Windows 7 är versionen 6.1 och i 8:an 6.2.

 

Man förändrade också sättet att hantera olika språk, så att det går att byta visningsspråk.

 

I Vista tillkom också stora grafiska förändringar som kräver mycket, dvs Aero. Defender tillkommer, brandväggen i XP SP2 förbättras mm.

 

Jag ställer mig tveksam till dina siffror om hårddiskutrymme. Det är nog få som klarar av att få in XP på 1,5 GB, särskilt inte med några SP också. När jag tittar i min virtuella Windows 8 Release Preview är Windows-mappen 7,5 GB stor och hela C: 8.7 GB.

 

Tack Cecilia! Ditt svar är rena rama lördagsgodiset för en vetgirig kille som jag :-)

 

Storlekarna jag angivit är det hårddiskutrymme som MS anser att respektive OS ska ha.

 

Min första installation av XP Pro hade SP2 inkluderat. Efter en varsam städning så landade den på 1,2 GB exkl. swapfil.

 

8,7 GB på C: med W8 låter ju bättre än 16-20 GB, men jag  vet inte hur jämförbar din virtuella Windows 8 Release Preview är med ett "vanligt" W8.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

 

Kan ju säga som så att när Microsoft angav kraven för XP var de väldigt snåla och följde man dem exakt kunde man knappt göra något alls. Det var ju många XP-datorer i början som såldes med bara 128 MB RAM till exempel och blev omöjliga att använda efter ett år med uppdateringar och ett installerat antivirusprogram. Microsoft har angett betydligt rimligare krav i senare Windows-versioner.

 

Min virtuella 8 RP borde vara rätt lik vilken som helst installation, men det är enkla drivrutiner, inga Windows-uppdateringar, inget antivirusprogram, kanske inte något installerat program alls, å andra sidan är inte heller något gjort för att minimera den.

 

Den Windows 7 jag använder har en Windows-mapp som är ca 20 GB nu efter service pack och uppdateringar, men inga försök till särskild städning heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen "winsxs" är den som tar upp mest utrymme i mitt Vista-system. Jag har för mig att den var på c:a 7 Gb redan strax efter installationen av Vista, nu är den på 15 Gb. Står en del intressant om den här, inget man bör röra vad jag förstår ..

 

http://www.thewindowsclub.com/winsxs-folder-windows-7-8

 

Nu blev det söndags-godis också :-) Stort tack jan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...