Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur rättvisa är caféer?


Sture888

Rekommendera Poster

Om du är tedrickare så hamnar du i en orättvis förutsättning, och ska det vara på det viset?

Det är ju inte så vanligt att caféer har färdigt te som står framme.

Det mest vanliga är att du får doppa med en simpel tepåse men kaffedrickare dricker ordentligt bryggt kaffe. Är det därför du fikar på ett café för att doppa simpel tepåse?

Kaffedrickare har massvis av kaffetrycker på menyn, men du erbjuds en simpel tepåse

Dessutom att du ska betala nästan lika dyrt. Så kan du köpa samma fabrikat i matbutiken
med 20 tepåsar för samma pris du betalat för en tepåse på caféet

Du betalar ett ockerpris för att doppa tepåsen.

Kaffedrickare slipper ockerpriset som får kaffet komplett och därför är det värt priset.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad kaffedrickare skulle säga om de fick "brygga" sitt kaffe själva på kafé.
Tänk om kaffedrickarna fick bönor i en påse och fisljummet vatten och sedan fixa till kaffet själva. Det skulle bli ramaskri!

Vi tedrickare får nöja oss med ljus fisljummet vatten, ibland så svalt att man utan problem kan hålla hela handen i vattnet utan att det bränns.

Då skall tevattnet hålla +98 grader för att tearomen bäst skall komma till sin rätta.

Det har hänt flera gånger, när jag varit ute och druckit te, att det står "Påtår ingår".
När jag vill ta min påtår tar jag en ny påse och skall fixa te.

-"Hörudu! Ny påse ingår inte i påtåren för te! Du får betala för påsen. 20 kronor tack!".
-"Men det står ju att påtår ingår."
-"Ja, påtår ingår till te men du får använda den påse du har."
-"Jaså! Då är påtåren för kaffet gjort på gamla bönor."
-"Vad menar du?".
-"Påtåren för kaffe är gjort på gamla bönor."
-"Jag förstår inte vad du menar med gamla bönor."
-"Om påtåren för te innebär att jag skall använda min gamla påse igen måste ju ni göra påtåren för kaffet på gamla bönor."
-"Vad är det du säger?"
-"Jag säger, om påtåren för te innebär användning av en gammal påse innebär att påtår för kaffe är gjort på gamla bönor."
-"För helvete, ta en ny djävla påse då!"

Ovan är taget från verkligheten för ett par år sedan.

Åge

Som älskar doften av nybryggt kaffe men dricker te.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Varför blev tråden förflyttad? Ämnet diskuterar vad som är rättvist för konsumenten på caféer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder fri prissättning i Sverige och det är upp till var och en att bestämma om man vill köpa te på ett visst café eller inte. Det är inte fråga om någon rättvisa för sådan finns inte i affärers etc. prissättning.

 

Det var inte jag som flyttade tråden men jag håller med den som gjorde det. Tråden platsar inte i På konsumentens sida.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder fri prissättning i Sverige och det är upp till var och en att bestämma om man vill köpa te på ett visst café eller inte. Det är inte fråga om någon rättvisa för sådan finns inte i affärers etc. prissättning.

 

Det var inte jag som flyttade tråden men jag håller med den som gjorde det. Tråden platsar inte i På konsumentens sida.

 

Cecilia

Moderator

 

Det tycker jag är hårklyveri. Vad är en konsumentfråga och inte konsumentfråga?

Är det bara era påhittade regler men inte konsumentverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag är hårklyveri. Vad är en konsumentfråga och inte konsumentfråga?

Är det bara era påhittade regler men inte konsumentverket?

Konsumentverket har ingen påverkan på Eforum. Om du vill ha konsumentverkets åsikt om tepriser etc. får du vända dig till dem och inte till Eforum.

 

Ansvarig på PC för Alla i första hand och moderatorerna i andra hand har beslutsrätt när det gäller placering av trådar i Eforum, se regel 7 //eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda beskrivning konsumentforumet har är "Missnöje med köp, reklamationer etc" Det framkommer inte vilka produkter köp det gäller. Under den praxis så anser jag ha placeras trådämnet på rätt ställe.

Frågan är missnöje över orimligt pris om te i caféer

 

Konsumentforumet ligger dessutom i kategorin övrigt. Därför kan inte konsumentforumet tala för en specifik utformning för annars mister den sin förutsättning som övrigt.

 

Ska du här påtvinga något så misskrediterar du i så fall kategorin övrigt när det inte finns någon specifik beskrivning vad Övrigt skall gälla.

 

Konsumentforumet kan endast gälla under egen utformning utanför kategorin Övrigt.

 

På så vis postade jag min tråd helt korrekt. Så nobba inte mig på grund av ett dåligt forumsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan ta bort den här tråden eftersom min avsikt var som konsumentfråga. Jag söker mig till en seriösare sajt som kan ta det som konsumentfråga.

 

 

Om tråden inte raderas så kan folk förstöra trådens ursprungliga syfte. Nu när folk kommer in i forumer Avreagera dig så kommer folk tro att jag klagar över cafeer vilket INTE är min avsikt. Begreppet "avreagera" är ett väldigt ladda ord vilket  inte heller är mitt syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sture, du dricker väl inte grönt te som är sgs utan koffein.

För att återgå till ämnet så är det många caféer som diskriminerar kaffedrickare, det kan finnas flera olika tesorter men bara en hemsk svart sörja de kallar kaffe.

Att jämföra bryggkaffe på kafé med tepåsar på kafé är riktigt enligt mig. När kaffet bryggs på färskrostade nymalda bönor kan tedrickarna kräva löst te i silar, men kaféägaren kanske inte är intresserad liksom en kaffedrickare kanske inte hittar sin favorit på ett te hus.

 

//Finne som gillar svenskt kaffe men som också kan njuta av en tekopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan ta bort den här tråden eftersom min avsikt var som konsumentfråga. Jag söker mig till en seriösare sajt som kan ta det som konsumentfråga.

I Eforum censurerar vi inte inlägg i onödan, vi tänker inte ta bort inlägg skrivna av Åge N och Hankki bara därför att du vill det.

 

 

Om tråden inte raderas så kan folk förstöra trådens ursprungliga syfte. Nu när folk kommer in i forumer Avreagera dig så kommer folk tro att jag klagar över cafeer vilket INTE är min avsikt. Begreppet "avreagera" är ett väldigt ladda ord vilket  inte heller är mitt syfte.

Om kommande inlägg inte följer reglerna, t ex regel "4. Tänk på att hålla dig till ämnet.", så får vi ta tag i det när det inträffar.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Eforum censurerar vi inte inlägg i onödan, vi tänker inte ta bort inlägg skrivna av Åge N och Hankki bara därför att du vill det.

 

 

Om kommande inlägg inte följer reglerna, t ex regel "4. Tänk på att hålla dig till ämnet.", så får vi ta tag i det när det inträffar.

 

Cecilia

Moderator

 

Eftersom min ursprungliga avsikt av ärende är misskrediterad genom att tråden blev förflyttad så kan därför följande regler inte gälla. Min avsikt var inte av någon form att avreagera sig att klaga, när meningen var en sansad debatt där utstickande tonfall inte är ändamålet.

 

Du kan därför inte tala vad som är avsett och inte avsett när allt i första hand blivit misskrediterat för sin innebörd och syfte.

 

I fel kategori så förblir tråden utanför ämnet när kategori "avreagera dig" avser att avreagera, som inte är mitt syfte. En logisk fallgrop. Lär dig att acceptera faktumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sture, du dricker väl inte grönt te som är sgs utan koffein.

För att återgå till ämnet så är det många caféer som diskriminerar kaffedrickare, det kan finnas flera olika tesorter men bara en hemsk svart sörja de kallar kaffe.

Att jämföra bryggkaffe på kafé med tepåsar på kafé är riktigt enligt mig. När kaffet bryggs på färskrostade nymalda bönor kan tedrickarna kräva löst te i silar, men kaféägaren kanske inte är intresserad liksom en kaffedrickare kanske inte hittar sin favorit på ett te hus.

 

//Finne som gillar svenskt kaffe men som också kan njuta av en tekopp

 

Det är i så fall speciella caféer som inriktat sig för te men inte finns så många av. De caféer finns bara i storstäder och tättbebyggden. Men hur många såna caféer hittar man i glesbygden?

 

Om caféeter  kan erbjuda folk presskaffe i liten kanna så borde väl folk kunna bli erbjudna en liten kanna löste i filter, och därför blir värt priset. Men en tepåse är ju rena skämtet.

Det är som att folk ska betala 20kr för att dricka snabbkaffe. Vem går till ett café just för att dricka snabbkaffe?

 

Vem är beredd att betala 200kr för ett paket Gevalia 500g? Vad är anledningen att tillverkarna som säljer sin produkt inte öser på med orimliga priser?

 

Per kopp så är det cirka 7 gram kaffe och så mycket är det ju inte i en vanligt tepåse.

 

En tepåse är det cirka 1 gram te eftersom man låtsas att det är mycket genom att ha vikt pappret. Är det därför du går till ett café för att doppa 1 gram te för 15 kronor?

 

Men kaffedrickare får färdigt bryggt kaffe. Så är det rätt vanligt att det är ett kaffe som inte finns i matbutiker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var jag bor, kan nästan kallas glesbygd, så finns oftast bara en kaffesort och har de espresso, som inte borde få kallas espresso, så är det ur en automat och smakar därefter. Priset är ofta allt för högt och godaste kaffet får man ändå hemma. Ibland beställer jag kaffe som kostar 350kr/kg för det är ändå billigare än på café och då är det gott.

Men jag håller med dig om att tepåsen är för dyr men det är även den halvhemska kaffekoppen. Ett exempel, dubbel hemsk automatespresso i byhålan för ca 27kr och på ett köpcenter i åbo en dubbel från en riktig maskin för ca 20kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni går in på helt fel typ av café.

 

De jag besöker ger tedrickarna möjligheten att välja lösblad med tesil, stort glas istället för liten fjuttig mugg. Honung av olika slag för de som önskar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni går in på helt fel typ av café.

 

De jag besöker ger tedrickarna möjligheten att välja lösblad med tesil, stort glas istället för liten fjuttig mugg. Honung av olika slag för de som önskar det.

 

Ska tedrickare behöva köra drygt tre mil för att det var närmaste café som erbjuder löste med tesil?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...