Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tarzan

Har någon erfarenheter av Comhem internetuppkoppling?

Rekommendera Poster

Tarzan

Är det någon som har erfarenhet av Comhems internettuppkoppling? Hur det fungerar/driftsäkerhet och kundtjänst/support mm?  Man får en router: Netgear CG3700. Det verkar vara en gammal häck eftersom den inte finns kvar på Netgears hemsida. Nu har jag en ADSL-uppkoppling från Bredbandsbolaget (24Mbt), kan inte få snabbare. Med Comhem så får jag  routern mer strategiskt placerad i lägenheten, och så får man ju bättre fart i koaxkablarna.

Redigerad av Tarzan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Stefan Eklinder

Deras uppkoppling är det inte så mycket att klaga om. Däremot har deras support fått mycket dålig kritik. Sämre support får man leta efter, tycker jag som haft Comhem ett par år.

 

Får du problem och ringer supporten i hopp om att få hjälp känns det som om dom kör standardsvar. Då och då hände det att jag fick problem som jag inte kunde lösa själv. Supporten skyllde bara ifrån sig att det var min dator det var fel på. Standardsvaret tycktes då vara att starta om modemet och dator.

 

Värsta svaret jag fick en gång var att det var mitt operativsystem det var fel på. Då blev jag hänvisad till att ringa Microsoft för att få hjälp.

 

What? Några telefonsamtal senare fick jag prata med en kille i deras support som verkligen kunde sina saker. Det var inte alls mitt operativsystem det var fel på. Ett par inställningar i nätverket och sedan fungerade allt som det skulle.

 

//eforum.idg.se/topic/39576-5-viktiga-sk%C3%A4l-att-comhem-suger/

 

http://gillinger.se/manga-ar-arga-pa-comhem-just-nu/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Åge N

Är det någon som har erfarenhet av Comhems internettuppkoppling? Hur det fungerar/driftsäkerhet och kundtjänst/support mm?  Man får en router: Netgear CG3700. Det verkar vara en gammal häck eftersom den inte finns kvar på Netgears hemsida. Nu har jag en ADSL-uppkoppling från Bredbandsbolaget (24Mbt), kan inte få snabbare. Med Comhem så får jag  routern mer strategiskt placerad i lägenheten, och så får man ju bättre fart i koaxkablarna.

Hej Tarzan,

 

Jag har Comhems bredband och modemet CG3700.

Jag har haft Comhems bredband i mer än 8 år nu. Min uppfattning är att det fungerar för det mesta bra.

Hastigheten jag har är 100Mb/sek ner och 10Mb/sek upp. För att kunna få 100Mb/sek ner måste du ha ett nätverkskort som har stöd för 1Gb-LAN.

 

Min uppfattning är att Comhems bredband är lika stabilt som Telias (mina grannar har Telia 100Mb/sek). Min granne har lika mycket problem med Telia som jag har med Comhem. Det är sällan problem idag med Comhems bredband.

 

Min särbo har också Comhem och har liknande erfarenhet som jag.

 

När det gäller modemet, CG3700, så fungerar det helt okej. Visst, det finns vissa saker som är värdelösa med modemet men genom att avaktivera ett par funktioner så fungerar det som det skall.

Har du vissa önskemål om hur en router skall fungera kan du koppla bort routerfunktionen i modemet och få det att fungera enbart som ett modem och inget annat.

 

Comhem uppdaterade mjukvaran för ett par år sedan i modemet som gör att routern inte längre arbetar med två kanaler för det trådlösa nätverket. Det går således inte längre att komma upp i hastigheter mellan 270-300 Mb/sek i det interna nätverket med utrustning som har stöd för n-WLAN. Nu är maxhastigheten ca. 120Mb/sek i bästa fall.

 

Beträffande Comhems kundtjänst så är det rena lotteriet!

Har du tur får du prata med någon som både kan och som är trevlig. Har du otur kan du få prata med personer som är såväl inkompetenta och dessutom "besserwisser".

 

Jag har pratat med yngre män/killar som vägrar ge mig support bara för att jag inte byter ut min koaxialkabel till min TV-box minst en gång om året. "Comhem rekommenderar byte av koaxialkabeln två gånger om året då den slits hårt av kabelsignalerna", är en av de kommentarer jag fått när jag felanmält att TV-signalen inte fungerar.

Vid ett tillfälle vägrade killen att ta emot en felanmälan eftersom jag inte bytt ut koaxialkabeln mot en ny det senaste året.

Den jag har var 13 månader gammal och har stöd för 100Hz.

 

Sådana påståenden från inkompetenta personer får mig att gå i taket!

 

Vid ett annat tillfälle, när jag också gjorde en felanmälan på TV-signalen, fick jag besked från en kille att jag skulle dra ur stickkontakten till nätaggregatet till boxen för att nollställa boxen.

Jag gav beskedet att det har jag redan provat genom att bryta strömmen till grendosan som den sitter i med en dubbelbrytande kontakt.

Killen gav mig beskedet att jag måste dra ur kontakten. Det räcker inte att jag bryter förbindelsen med en brytare med dubbla brytarkontakter.

 

Jag förklarade för killen att förfarandet är identiskt och ger ingen skillnad.

Killen vägrade att acceptera detta för han ansåg att jag hade fel. "Jag har jobbat på kundsupporten i ett år nu och JAG vet vad jag pratar om!!" vräkte han ur sig.

 

Jag svarade honom, "Jag har jobbat i mer än 30 år med service och reparationer på elektronisk utrustning så kom inte här och mästra mig!".

Killen har ingen teknisk utbildning, är ung (mellan 20 och 25 år) och den enda utbildning han fått var genom Comhems kundtjänst.

 

Jag bad honom förklara för mig hur ett switchat nätaggregat fungerar och vad en galvanisk frånskiljning innebär. Det kunde han inte och han ansåg inte att det hade någon betydelse.

Hans erfarenhet under ett år hade betydligt större betydelse än den tekniska bakgrund jag har. Han visste bättre ansåg han.

 

Jag har också blivit lovad att bli uppringd vid ett bestämt tillfälle så kundtjänst kan prova saker medan jag är hemma. Det har i flera fall aldrig skett.

 

När jag tog 50Mb/sek fick jag inte den hastigheten. Jag mätte hastigheten till i bästa fall 3-4Mb/sek via Bredbandskollen.

Jag felanmälde gång på gång och varje gång fick jag besked om att det är mina datorer det är fel på.

Jag ominstallerade dem flera gånger och installerade enbart operativsystemet samt drivrutiner för nätverkskortet. Trots det fick jag aldrig någon bra hastighet.

Jag tog min bärbara dator hem till min särbo och där fick jag rätt hastighet.

Comhem skickade hem tekniker till mig som inte hittade några fel.

 

Jag höll på i 6 månader med reklamationer innan jag tog ärendet till ARN. 2 månader efter att ARN fått ärendet hörde Comhem av sig till mig. Jag fick information om att de ännu inte byggt ut deras bredband i mitt området till 50Mb/sek. Det skulle dröja ytterligare 3-5 månader innan den utbyggnaden var klar.

 

Comhem hade sålt in 50Mb/sek till mig 18 månader innan de ens hade byggt ut det och under hela denna period var det mina saker det var fel på.

Självklart fick jag återbetalt det jag betalat för mycket under det år som jag inte haft tillgång till tjänsten.

 

Så, Comhems kundtjänst är rena lotteriet. Har du tur får du adekvat hjälp, har du otur, vilket sker ganska ofta, får du prata med någon som inget vet, inget kan men ändå försöker få dig att framstå som en idiot.

 

Min särbo, som är mycket datorkunning, ringer aldrig Comhem och felanmäler. Det gör jag för henne. Skälet är att många av Comhems anställda betraktar en kvinna, 50+ , som en idiot som inte kan något om datorer och de bemöter henne på ett sätt som borde få Comhems ägare att skämmas.

 

Så länge man inte har några problem med Comhems tjänster och inte behöver prata med deras support finns det inget att klaga på.

 

Åge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tarzan

Hej Tarzan,

 

Jag har Comhems bredband och modemet CG3700.

Jag har haft Comhems bredband i mer än 8 år nu. Min uppfattning är att det fungerar för det mesta bra.

Hastigheten jag har är 100Mb/sek ner och 10Mb/sek upp. För att kunna få 100Mb/sek ner måste du ha ett nätverkskort som har stöd för 1Gb-LAN.

 

Min uppfattning är att Comhems bredband är lika stabilt som Telias (mina grannar har Telia 100Mb/sek). Min granne har lika mycket problem med Telia som jag har med Comhem. Det är sällan problem idag med Comhems bredband.

 

Min särbo har också Comhem och har liknande erfarenhet som jag.

 

När det gäller modemet, CG3700, så fungerar det helt okej. Visst, det finns vissa saker som är värdelösa med modemet men genom att avaktivera ett par funktioner så fungerar det som det skall.

Har du vissa önskemål om hur en router skall fungera kan du koppla bort routerfunktionen i modemet och få det att fungera enbart som ett modem och inget annat.

 

Comhem uppdaterade mjukvaran för ett par år sedan i modemet som gör att routern inte längre arbetar med två kanaler för det trådlösa nätverket. Det går således inte längre att komma upp i hastigheter mellan 270-300 Mb/sek i det interna nätverket med utrustning som har stöd för n-WLAN. Nu är maxhastigheten ca. 120Mb/sek i bästa fall.

 

Beträffande Comhems kundtjänst så är det rena lotteriet!

Har du tur får du prata med någon som både kan och som är trevlig. Har du otur kan du få prata med personer som är såväl inkompetenta och dessutom "besserwisser".

 

Jag har pratat med yngre män/killar som vägrar ge mig support bara för att jag inte byter ut min koaxialkabel till min TV-box minst en gång om året. "Comhem rekommenderar byte av koaxialkabeln två gånger om året då den slits hårt av kabelsignalerna", är en av de kommentarer jag fått när jag felanmält att TV-signalen inte fungerar.

Vid ett tillfälle vägrade killen att ta emot en felanmälan eftersom jag inte bytt ut koaxialkabeln mot en ny det senaste året.

Den jag har var 13 månader gammal och har stöd för 100Hz.

 

Sådana påståenden från inkompetenta personer får mig att gå i taket!

 

Vid ett annat tillfälle, när jag också gjorde en felanmälan på TV-signalen, fick jag besked från en kille att jag skulle dra ur stickkontakten till nätaggregatet till boxen för att nollställa boxen.

Jag gav beskedet att det har jag redan provat genom att bryta strömmen till grendosan som den sitter i med en dubbelbrytande kontakt.

Killen gav mig beskedet att jag måste dra ur kontakten. Det räcker inte att jag bryter förbindelsen med en brytare med dubbla brytarkontakter.

 

Jag förklarade för killen att förfarandet är identiskt och ger ingen skillnad.

Killen vägrade att acceptera detta för han ansåg att jag hade fel. "Jag har jobbat på kundsupporten i ett år nu och JAG vet vad jag pratar om!!" vräkte han ur sig.

 

Jag svarade honom, "Jag har jobbat i mer än 30 år med service och reparationer på elektronisk utrustning så kom inte här och mästra mig!".

Killen har ingen teknisk utbildning, är ung (mellan 20 och 25 år) och den enda utbildning han fått var genom Comhems kundtjänst.

 

Jag bad honom förklara för mig hur ett switchat nätaggregat fungerar och vad en galvanisk frånskiljning innebär. Det kunde han inte och han ansåg inte att det hade någon betydelse.

Hans erfarenhet under ett år hade betydligt större betydelse än den tekniska bakgrund jag har. Han visste bättre ansåg han.

 

Jag har också blivit lovad att bli uppringd vid ett bestämt tillfälle så kundtjänst kan prova saker medan jag är hemma. Det har i flera fall aldrig skett.

 

När jag tog 50Mb/sek fick jag inte den hastigheten. Jag mätte hastigheten till i bästa fall 3-4Mb/sek via Bredbandskollen.

Jag felanmälde gång på gång och varje gång fick jag besked om att det är mina datorer det är fel på.

Jag ominstallerade dem flera gånger och installerade enbart operativsystemet samt drivrutiner för nätverkskortet. Trots det fick jag aldrig någon bra hastighet.

Jag tog min bärbara dator hem till min särbo och där fick jag rätt hastighet.

Comhem skickade hem tekniker till mig som inte hittade några fel.

 

Jag höll på i 6 månader med reklamationer innan jag tog ärendet till ARN. 2 månader efter att ARN fått ärendet hörde Comhem av sig till mig. Jag fick information om att de ännu inte byggt ut deras bredband i mitt området till 50Mb/sek. Det skulle dröja ytterligare 3-5 månader innan den utbyggnaden var klar.

 

Comhem hade sålt in 50Mb/sek till mig 18 månader innan de ens hade byggt ut det och under hela denna period var det mina saker det var fel på.

Självklart fick jag återbetalt det jag betalat för mycket under det år som jag inte haft tillgång till tjänsten.

 

Så, Comhems kundtjänst är rena lotteriet. Har du tur får du adekvat hjälp, har du otur, vilket sker ganska ofta, får du prata med någon som inget vet, inget kan men ändå försöker få dig att framstå som en idiot.

 

Min särbo, som är mycket datorkunning, ringer aldrig Comhem och felanmäler. Det gör jag för henne. Skälet är att många av Comhems anställda betraktar en kvinna, 50+ , som en idiot som inte kan något om datorer och de bemöter henne på ett sätt som borde få Comhems ägare att skämmas.

 

Så länge man inte har några problem med Comhems tjänster och inte behöver prata med deras support finns det inget att klaga på.

 

Åge

Det är trist med sådana idioter i kundsupporten. Konstig att Comhem inte begriper att de måste ha utbildade människor. Det är ju bedrägeri att sälja en tjänst som man inte kan leverera.

Redigerad av Tarzan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tarzan

Jag kontaktade Comhems kundtjänst för att fråga när de ska börja tillhandahålla routrar med AC-draften.  

- Va. Personen jag talade med hade alltså ingen aning om var det är. Hon konsulterade en kollega och fick veta att de som beställer 250 Mb uppkoppling får ett modem som heter Compal CH7284E. Då frågade jag vilket nätverkskort modemet passar bäst till. Hon konsulterade en kollega igen. Då fick jag svaret "Ethernet". Jag tycker att det bekräftar kritiken mot Comhems kundtjänst.

 

Är det någon som har erfarenhet av eller vet något om modemet Compal CH7284E?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jari Karivainio

Hej!

Du kan läsa om Compal CH7284E här. Verkar vara en kraftfull gateway som klarar 802.11n och 802.11ac samt gigabit ethernet. Har ingen erfarenhet av denna, övergav Comhem när vi fick fiber indragen i lägenheten.

Comhems kundtjänst var väldigt oprofessionella, det var alltid fel på dator eller den egna routern även om det var ett itvskåp använt som bollplank som var felorsak. Det tog tid att överyga Comhems kundtjänst om "verkliga" fel då ingen i grannlaget brytt sig om att felanmäla. Jag förstår varför de avstod från detta.

/ Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tarzan

Tack Jari. Det verkar vara så att AC bara kan bara köras på 5GHz-bandet. Det hade jag inte riktigt klart för mig. Är det någon som vet vilka nätverkskort/fabrikat för 5GHz-bandet med AC-teknik som fungerar bra mot Compalmodemet? Jag menar när AC-tektniken introducerades fungerade det bäst om router och nätverkskort hade samma fabrikat. Samma sak gällde när N-tekniken kom. Eller har vi passerat det stadiet nu?  

Redigerad av Tarzan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...