Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej uppdatera Windows XP


pajjen

Rekommendera Poster

Häromdan laddade jag en backup/"spegling" av systempartitionen som jag skapade i mars i år. Allt funkar som det ska - förutom uppdatering av Windows XP.

 

Windows uppdateringssida säger sig söka efter uppdateringar, men den står bara och "tuggar" hur länge som helst utan att något händer (och tuggar vidare även om man stänger internetförbindelsen ...).

 

Jag har testat diverse råd som bland annat tipsats om här på e-forum, men inget hjälper.

 

Och eftersom det gick utmärkt att uppdatera Windows strax innan jag skapade backupen i mars (och alla gånger innan dess), så tror jag inte det är något fel hos mig. Snarare är det MS som ändrat förutsättningarna för att kunna uppdatera Windows XP; ett påpassligt litet hinder som lagts ut för att få XP-användare att gå över till W7 eller W8 redan nu, istället för i vår när XP-supporten upphör.

 

Frågan är vad de ändrat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du installerat/aktiverat "Microsoft update"? Du kan även försöka reparera windows/microsoft update med hjälp windows "FixIt".

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du installerat/aktiverat "Microsoft update"? Du kan även försöka reparera windows/microsoft update med hjälp windows "FixIt".

/ Jari

 

Nej, jag har inte installerat MS Update. Det enda MS jag använder är Windows.

 

För att installera Fixit krävs att man installerar .NET Framwork. Jag har installerat .NET Framework en gång tidigare (pga att något program krävde det) - men det gör jag inte om; allt sket sig efter den installationen skulle man kunna säga. Jag hade dock gjort en systemspegling strax innan som jag laddade och fick tillbaka en fungerande dator.

 

Det jag gjort är att köra Windows Genuine Advantage (WindowsXP-KB905474-ENU-x86.exe), och "sfc /scannow".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...