Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägre upplösning


Crill333

Rekommendera Poster

Hejsan.
Jag har en laptop med 17 tums skärm som har upplösningen 1080p! med Windows 7.
- WOW säger många kanske! Men i mitt fall blir text och bilder jättesmått på skärmen.

Skulle vilja ändra till lägre upplösning som fortfarande håller kvalitén.

Ändrar jag från 1920*1080 till ett lägre steg är det 1600*900 vilket är perfekt upplösning! Men ger mig dålig kvalité på text och bilder.. allt blir lite suddigt eller lite grumligt.

Kan jag på något sätt stå kvar på 1600*900 men fixar kvalitén?

PS! Inga kommentarer om att jag ska ha 1080p (förstår dock er som vill ha det, men i mitt fall blir det för smått)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte sagt vad du har för operativsystem, men i Windows 7 kan du göra följande.

 

Du kan ha kvar 1920x1080 och ändra storleken på texten. Högerklicka på skrivbordet och välj anpassa. I rutan som kommer upp klickar du på bildskärm nere till höger. Sedan kan du välja storlek på text. Klickar du på "ställ in anpassad textstorlek" kan du själv välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller platta skärmar ska man alltid ställa in den upplösning som skärmen har, i ditt fall 1920x1080, för skärmen kan inte ha någon annan upplösning! Den upplösning du ställer in i datorn är vilken upplösning som ska skickas till skärmen och om du skickar en annan än skärmens så kommer skärmen att göra om den till 1920x1080 och det kommer inte att bli bra, för skärmen förstår inte vad som är vad och hur det ska storleksändras.

 

Så, det stämmer som vertpre säger att du i stället ska storleksändra i datorn. De flesta program har zoom-möjligheter. I Office finns ett zoom-reglage längst ner till höger. I webbläsaren håller du inne Ctrl och trycker +

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...