Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jordbrum trots Galvanisk avskiljare


D. Bäckström

Rekommendera Poster

D. Bäckström

Det brummar i högtalarna när jag har datorn inkopplad till förstärkaren.
Förstärkaren och datorn sitter i olika eluttag men jag har en galvanisk avskiljare mellan TVn och antennuttaget i väggen.
TVn och förstärkaren är endast ihopkopplade med en HDMI.
När jag drar ur TVns HDMI ur förstärkaren så tystnar brummet.
Men det är ändå ett litet surr kvar, men det försvinner när jag drar ur hdmi-sladden som går till min Boxee box.

Finns det nån galvanisk avskiljare för HDMI eller vad tror ni kan lösa detta? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D. Bäckström

Jag drog en förlängningssladd från förstärkarens eluttag till datorn.

Då försvann brummandet.

Men jag kan inte ha en sladd liggandes så här.

 

Finns det nån annan lösning? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avjorda alla utrustning.

 

Bygga om elsystemet.

 

Kanske kanske filter på jord.

Problemet som du upplever är med största sannolikhet att du har olika jordpotential på olika faser utav någon anledning, att det induceras en 50 Hz ton på jord någonstans/på något vis. 

 

Men när det kommer till starkström ska man vara försiktig och rent krasst är en förlängning mellan rum, som ditt test säkert innebär, inte heller tillåtet.

 

nä, jag vet inte/kan för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D. Bäckström

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=150702

 

Denna sida kan kanske hjälpa dig för det verkar inte som att du är ensam om problemet

 

Jag har läst där redan. Men jag har redan en galvanisk avskiljare och problemet finns kvar även om jag drar ur antennkabeln ur antennuttaget. 

Problemet är att förstärkare o dator inte är på samma jordslinga eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst men jag trodde att tipset om galvanisk avskiljare på ljudkablarna skulle fixa ditt problem.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/galvanisk-avskiljare-p39607

 

För som jag ser det är det bara ljudet du ska överföra till förstärkaren och jag förutsätter att du har RCA-kontaket för ljudutgången då måste ju denna avskiljare lösa problemet för dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D. Bäckström

Jovisst men jag trodde att tipset om galvanisk avskiljare på ljudkablarna skulle fixa ditt problem.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/galvanisk-avskiljare-p39607

 

För som jag ser det är det bara ljudet du ska överföra till förstärkaren och jag förutsätter att du har RCA-kontaket för ljudutgången då måste ju denna avskiljare lösa problemet för dig

Men Snow! Du är ett geni!!

 

Jag trodde det bara fanns avskiljare till antennkabel.

Jag har till och med provat att sätta ihop en galvanisk avskiljare för antenn med RCA och det funkade så klart inte.

 

Galvanisk avskiljare för RCA borde fungera! Tack för tipset! 

Ska köpa en och prova och berätta om resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Nu kommer jag med en oerhört dum fråga men jag måse trots allt ställa den... kör du med jordade kontakter dvs... har både TVn, stärkaren o boxeeboxen jordade kontakter som i sin tur sitter i jordade uttag? Sitter alla tre jordade kontakterna i samma nätkontakt alt grenuttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D. Bäckström

Var har du RCA-kablar? Trodde allt ljud gick via HDMI för dig.

 

Jag har RCAx2-3,5mm mellan dator och förstärkare. Jag kanske glömde skriva det. :)

Men jag har skickat efter en optiskkabel istället för en galvanisk avskiljare för RCA.

Läste nånstans att det skulle bli sämre ljud med en avskiljare inkopplat.

 

 

Nu kommer jag med en oerhört dum fråga men jag måse trots allt ställa den... kör du med jordade kontakter dvs... har både TVn, stärkaren o boxeeboxen jordade kontakter som i sin tur sitter i jordade uttag? Sitter alla tre jordade kontakterna i samma nätkontakt alt grenuttag?

Japp, alla kontakter är jordade och ligger på samma propp.

Boxee, förstärkare och PS3 sitter i samma grenuttag

TVn är på ett annat eluttag men de är som sagt på samma propp.

 

Datorn däremot är på en annan propp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är med andra ord den skyldige, troligen därifrån störningen kommer. Om du avjordar datorn ska du se att du nog blir av med störningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D. Bäckström

Datorn är med andra ord den skyldige, troligen därifrån störningen kommer. Om du avjordar datorn ska du se att du nog blir av med störningen.

Datorn är också i ett jordat uttag.

Men en optiskkabel mellan dator o förstärkare borde göra susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...