Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med trådlös anslutning av skrivare


Snow

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en HP Pavilion DV7-6101 med W.7. och en HP Pavilion DV5009ea med W.XP som är trådlöst anslutna till en HP Photosmart Premium C310a All-In-One via en D-Link DIR-655. Jag släcker ner alla apparaterna på kvällen vid sängdags. Nu till problemet när jag ska skriva ut vissa saker t.ex. om jag sparat någon text i anteckningar eller ska skanna in ett dokument eller bild så hittar datorn inte skrivaren/skannern. Jag löser detta genom att ansluta skrivaren med kabel och då hämtar den drivrutiner och allt funkar som vanligt igen. Lägger jag sedan in programskivan och kör programmet trådlös anslutning så är det inga problem efter detta. Men varför tappar datorn kontakten med skrivaren trådlöst? Är det för att jag stänger ner alltihop? Och varför funkar skrivaren trådlöst om jag skriver ut t.ex. en blankett som finns på en sida, som idag när vi skulle höja min frus kreditgräns på ett kredirkort det gick bra att fylla i blanketten och skriva ut den för att få dit namnteckningen sedan när jag skulle skanna in den och skicka den med e-post då kunde HP Lösningscenter inte hitta skannern, Det var samma när jag hade kopierat en del text från en HP-sida till Anteckningar det gick inte att skriva ut Anteckningar skrivaren var ej ansluten påstod datorn men blanketten var det inga problem att skriva ut då var skrivaren tydligen ansluten! Mycket märkligt eftersom jag läst elektronik så vet jag att vissa elektroniska kretsar kan spöka precis som om de har ett eget liv.

Men detta klarar jag inte av. Att saker och ting kan jävlas med en får man tåla men detta är bara för mycket kan inte se att det finns någon logik i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Är det för att jag stänger ner alltihop?

Ja det kan det vara. Eller åtminstone en bidragande orsak.

Börja med att i DIR-655 reservera en IP-adress för skrivaren, ja även för anslutna datorer när du ändå håller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan det vara. Eller åtminstone en bidragande orsak.

Börja med att i DIR-655 reservera en IP-adress för skrivaren, ja även för anslutna datorer när du ändå håller på.

 

Har jag själv fått göra för min Multifunktionsskrivare Canon Pixma MG 5250 med Wi-Fi: IEEE802.11 b/g/n (kör på 802.11 n).

Innan hade jag liknande problem att skrivaren tappade kontakten, särskilt när den varit avstängd och sedan slogs på hade den ofta svårt att få en ip-adress tilldelad i vissa lägen från min D-Link Dir 655 Router med olika felmeddelanden som följd.

 

Efter att jag ställde in i Routern att även skrivaren (liksom alla mina övriga enheter) skall ha en fast ip-adress så fungerar det klockrent varje gång att skriva ut trådlöst från övriga trådlösa enheter.

 

Däremot kör jag med USB-kabel mellan skrivaren och min stationära dator pga. skannern fungerar bättre med USB-kabel.

Jag skannar heller aldrig från någon av mina övriga trådlösa enheter.

 

Ps. Här är manualen till D-Link DIR 655 sidan 29 har jag för mig det skall vara hur man tilldelar en statisk IP-adress av olika enheter anslutna till routern

Tar tid att ladda manualsidan... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara tyck att det är mycket märkligt att det bara är min HP DV7-6101 med W.7 som krånglar!! Min HP DV5009ea med W.XP fungerar oklanderligt var gång jag startar upp den och öppnar HP Lösningscenter så finns HPC310a klar att användas till skanning och utskrift. Måste vara något med W.7 som spökar eftersom det är den datorn med detta programmet som jävlas med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Skall lägga in en DHCP Reservation så får vi se om det hjälper.

Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt lättare än jag trodde men det var tack vare din hjälp Flyfisherman! Stort Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...