Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8 till 8.1


Torparen

Rekommendera Poster

Har hade tankar på att ladda hem W.8 men börjar bli tveksam då jag läser om vissas problem.

 

Därför följande fråga:

Vad har 8.1 som inte finns i 8?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklick på "startknappen" ger en meny med nyttiga länkar bl a stäng av. Möjligheten att starta direkt i skrivbordsläget.

Detta är tillräckliga orsaker att installera 8.1 enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W 8.1 har beskrivits som: "Mer än en Service Pack men mindre än en ny version"  

Antar även det finns ett antal fixar som normalt skulle ha legat i en SP. (och kanske även nya buggar) 
Själv har jag märkt t.ex. att ett problem jag hade med att uppdatering av Norton inte alltid fungerade fullt ut har försvunnit.
Sedan fungerar Skydrive bättre nu; man kan t.ex. flytta Skydrive mappen med en knapptryckning och även integrationen i övrigt med Skydrive är bättre.
 

Men uppgraderingen tog tid! 

Första försöket misslyckades med felkod 0x190010b, googlade på det med märkligt resultat.
Andra försöket gick bra men vilken tid det tog! Avsevärt längre än att gå från W7 till W8, ett otal snurrande från 1 till 100% och två omstarter senare var det klart.
Att det tog så lång tid kan bero på att jag hade en "ren" PC vid uppgradering W7->W8 medan nu vid W8->W8.1 var den full med installerade program.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

W 8.1 har beskrivits som: "Mer än en Service Pack men mindre än en ny version"  

Antar även det finns ett antal fixar som normalt skulle ha legat i en SP. (och kanske även nya buggar) 

Själv har jag märkt t.ex. att ett problem jag hade med att uppdatering av Norton inte alltid fungerade fullt ut har försvunnit.

Sedan fungerar Skydrive bättre nu; man kan t.ex. flytta Skydrive mappen med en knapptryckning och även integrationen i övrigt med Skydrive är bättre.

 

Men uppgraderingen tog tid! 

Första försöket misslyckades med felkod 0x190010b, googlade på det med märkligt resultat.
Andra försöket gick bra men vilken tid det tog! Avsevärt längre än att gå från W7 till W8, ett otal snurrande från 1 till 100% och två omstarter senare var det klart.
Att det tog så lång tid kan bero på att jag hade en "ren" PC vid uppgradering W7->W8 medan nu vid W8->W8.1 var den full med installerade program.

 

Tack för dina synpunkter jag struntar i att ladda hem 8.1, jag kan inte se att jag har något behov av 8.1.

 

 "Det man inte vet saknar man inte."

MVH

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så lite som skulle till för att jag skulle trivas med 8:an out of the box. Kunna stänga/starta om datorn via högerklick på startknappen på skrivbordet och att bakgrunden på startskärmen kan vara samma som jag har på skrivbordet är stora plus. Att starta direkt till skrivbordet är ju för många också viktigt. Det är en stor psykologisk skillnad med dessa funktioner i 8.1 som gör att Start8 som fixade startknapp med menyer som i Win 7 nu är avaktiverat i min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen för avstängning var/är bedrövlig i W8! Själv löste jag det med att lägga en genväg till C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 0 p på skrivbordet , det hade MS också kunnat (i stället för att trycka på start för att stänga av :) ) 

Men jag använder nästan aldrig denna, för det mesta använder jag vila knappen på tangentbordet som jag ställt in på viloläge.

 

Sedan till startmenyn: Den var bra i W95/W98, då installerades programmen i C:\Program\ och en genväg till programmet skapade i en speciell mapp ”Start Meny”.  

Men tyvärr började installationsprogrammen skräpa ned denna med allehanda länkar!

Det var länkar till utgivarens hemsida, Readme filer, avinstallation etcetera. När jag hade W95/W98 brukade jag redigera startmenyn och lägga alla program i egna mappar samt plocka bort alla onödiga länkar (eller lägga dem i undermappar)

Sedan kom XP och skulle vara intelligent och gissa vilka program som var viktiga.

Då tyckte jag att startmenyn hade spelat ut sin roll och jag skapade en mapp på skrivbordet "Program" med undermappar ”Bildhantering” ”MS Office” etc. och dit flyttade jag alla ikoner som placerades på skrivbordet vid installationer. Primitivt men enkelt!

 

Nu kör jag W8.1 på två (icke pek)skärmar och har inte en utan två startknappar som gör exakt samma som Windows knappen på tangentbordet! (eller ctrl Esc för den delen)

Men även startskärmen är bra (fast ful som stryk) när jag nu skall starta MS Word trycker jag på flaggan (på tangentbord eller skärm) och skriver ”wo” följt av enter.

I det stora hela gillar jag W8.1 :thumbsup: och jag antar även att man förr eller senare blir tvungen att uppgradera.

MS lär inte supporta två varianter av samma OS hur länge som helst, jämför med XP som visserligen stöds ett tag än men det under förutsättning att man har alla SP  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Funktionen för avstängning var/är bedrövlig i W8! Själv löste jag det med att lägga en genväg till C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 0 p på skrivbordet , det hade MS också kunnat (i stället för att trycka på start för att stänga av :) ) 
Men jag använder nästan aldrig denna, för det mesta använder jag vila knappen på tangentbordet som jag ställt in på viloläge.
 
Sedan till startmenyn: Den var bra i W95/W98, då installerades programmen i C:\Program\ och en genväg till programmet skapade i en speciell mapp ”Start Meny”.  
Men tyvärr började installationsprogrammen skräpa ned denna med allehanda länkar!
Det var länkar till utgivarens hemsida, Readme filer, avinstallation etcetera. När jag hade W95/W98 brukade jag redigera startmenyn och lägga alla program i egna mappar samt plocka bort alla onödiga länkar (eller lägga dem i undermappar)
Sedan kom XP och skulle vara intelligent och gissa vilka program som var viktiga.
Då tyckte jag att startmenyn hade spelat ut sin roll och jag skapade en mapp på skrivbordet "Program" med undermappar ”Bildhantering” ”MS Office” etc. och dit flyttade jag alla ikoner som placerades på skrivbordet vid installationer. Primitivt men enkelt!
 
Nu kör jag W8.1 på två (icke pek)skärmar och har inte en utan två startknappar som gör exakt samma som Windows knappen på tangentbordet! (eller ctrl Esc för den delen)
Men även startskärmen är bra (fast ful som stryk) när jag nu skall starta MS Word trycker jag på flaggan (på tangentbord eller skärm) och skriver ”wo” följt av enter.
I det stora hela gillar jag W8.1 :thumbsup: och jag antar även att man förr eller senare blir tvungen att uppgradera.
MS lär inte supporta två varianter av samma OS hur länge som helst, jämför med XP som visserligen stöds ett tag än men det under förutsättning att man har alla SP  

 

Bästa vänner tack för era omfattande och pedagogiska hjälpinsatser och synpunkter.

 

Nu är det så att jag använder min dator till, i första hand,  jobba med foto. Jag har två fotoprogram lightroom 5 och element 11 vilka fungerar bra i W8. Dom fungerade även klanderfritt i W7 men då jag köpte ny PC fick jag tyvärr 8:an på köpet.

Ja jag säger tyvärr därför att jag tyckte 8:an är krånglig bl.annat då jag skall in och söka filer och program.

 

Nu har jag lärt mig 8:an så pass att jag kan jobba med mina fotoprogram. Vill också nämna att jag har ca 8000 bilder vilka jag som tur är även har på en sep hd. För några veckor sedan inträffa något oförklarligt fel som resulterade att jag fick ominst W8, vilket jag lyckades med efter att jag fick hjälp av Dell-suporter.

 

Med denna långa historia försöker jag förklara varför jag inte installerar W8:1, och betraktar, för min del ämnet avklarat.

 

Men alla de synpunkter och hjälpinsatser har varit ett nöje att läsa,  jag har lärt mig att oavsett vilket problem jag än i framtiden möts av vet jag att det ute i landet finns åtskilliga vänner med obegränsade kunskaper som med glädje kommer att hjälpa mig med nya datorproblem. Ha det gott och trevlig helg.

 

Lennart en glad pensionär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...