Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live Mail o synkning


~Helén~

Rekommendera Poster

Jag har precis konfigurerat Windows Live Mail på min dator där jag kopplat ett gmailkonto.

 

Fråga 1: Utgående mail fungerar utmärkt nu, de skickas iväg direkt när jag trycker på skicka och dyker direkt upp i mottagarmailboxen. Men inkommande mail fungerar inte som de ska. Om jag testskickar ett mail från annat konto så komma inga mail i Windows Live Mail. Har väntat många minuter. Inte förrän jag trycker på att synka så går den ut och kollar och hämtar in nya mail. Windows Live Mail är i "arbeta online" -läge, och det fungerar ju direkt vid sändande av mail, varför funkar det då inte vid mottagande? Har googlat bra länge på detta nu men kan inte se att jag gjort några fel i inställningarna.

 

Fråga 2: Jag vill använda kalendern i Windows Live Mail och sedan kunna synka denna mot min smartphone (android). Hur gör man detta egentligen? Vad är det för uppgifter jag lägger in i telefonen, är det gmailuppgifterna?  Jag har provat att lägga synkning mot gmailkontot men det blir ingen skillnad på telefonen, det kommer inte in några uppgifter. Ska kanske tillägga att jag i dagens läge har synkning mot ett annat konto i telefonen också som framförallt synkar kalender. Detta hade jag egentligen tänkt ta bort, men det gick tyvärr inte utan att jag måste återställa telefonen. Min tanke nu är att bara rensa den kalendern så det inte finns några uppgifter att synka därifrån. Vill inte använda den längre. Oavsett så ska det ju egentligen gå att ha synkning mot fler konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats löst fråga 1. Jag lyckades hitta några inställningar som jag inte hittat förut där det stod att den skulle synka var 30:e minut. Och fullt sååå länge har jag ju inte väntat ;). Har ändrat den tidsinställningen en aningens.

 

Fråga 2 har jag också funderat vidare på. Jag ser nu att det inte kommer in några kalenderbokningar från Windows Live Mail till gmailkontot. Jag antar att synkningen från Windows Live kalendern måste ske i två steg, WLC->gmail->telefonen. Och funkar inte den första delen så är det ju inte konstigt att det inte dyker upp några kalenderbokningar i telefonen heller. Jag lyckas tyvär inte hitta några som helst inställningar för kalendersynkningen mellan WLC och gmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering. Efter ett antal timmars letande på nätet har jag insett att det inte verkar gå att synka windows Live Kalender med gmail. Det ska däremot gå att lägga en envägssynkning från gmail till WLC, men det känns ju totalt meningslöst för min del. Hela tanken var ju att jag ska kunna göra kalenderbokningar hemma i WLC och sedan komma åt detta från telefonen och gärna kunna ändra kalenderbokningar och få det att synka tillbaks igen. Att det går att komma åt även från mail ute på internet är ett extra plus, men inget måste, och jag vill framförallt inte behöva logga in mig jämt i gmail eller annan mailbox för att göra en kalenderbokning.

 

Där jag står nu är att jag kan synka från gmailkalender till telefonen, men inte från WLC till gmail somsagt. Jag kan däremot synka från WLC till hotmail, men lyckas inte synka varken från hotmail till telefonen och inte heller synka hotmail till gmail för att den vägen komma vidare till telefonen. Suck!  Enormt trött på detta nu.  :angry:  Kör bara huvudet i väggen hela tiden. Det ska gå att lägga hotmailsynkning i telefonen men jag lyckas inte få till det med de uppgifter jag hittat på internet att man ska ange i Microsoft exchange Activesync.

 

Tar verkligen tacksamt emot hjälp om det är någon som vet något om detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...