Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte öppna hemladdade program längre


kava

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det har av någon anledning börjat att krångla när jag ska installera ett program.

"Fel5, Åtkomst nekad" står det. Det har inte varit så tidigare. Vad kan detta bero på?

 

Jag kan inte heller lägga in en bild i mappen för skrivbordsunderlägg längre!

 

mvh!

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kava,

 

Vilket program avses och vad menar du med "hemladdade program"?

Beskriv  exakt vad som händer och framförallt hur du är inloggad - som vanlig användare eller Administratör?

 

"Fel5, Åtkomst nekad" se denna Microsoft KB2438651

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej kava,

 

Vilket program avses och vad menar du med "hemladdade program"?

Beskriv  exakt vad som händer och framförallt hur du är inloggad - som vanlig användare eller Administratör?

 

"Fel5, Åtkomst nekad" se denna Microsoft KB2438651

Mvh

Jag hade laddat ner "Super Easy Video Converter 2" från Ashampos sida.

När jag dubbelklickar på EXE-filen för att installera så får jag det där meddelandet.

Jag följde din länk och testade med det program som finns där men det hittade inget fel i registret. Jag har windows 7 och har inte haft detta problem förut. Har det med administratör att göra? Var kollar jag om jag är inloggad som admin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det om du högerklickar på installationsfilen och väljer "Kör som administratör"?

Det funkade!, betyder det att jag inte är inloggad som admin? Hur kan det ha ändrats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade!, betyder det att jag inte är inloggad som admin? Hur kan det ha ändrats?

Nej, det behöver det inte betyda. Ibland kan man behöva göra på det sättet. Öppna kontrollpanelen och användarkonton så kan du se vad du har för status.

 

Sedan vill jag säga en sak angående Ashampo. Jag använde en del av deras program för flera år sedan. Skapade bara problem. Det möjligt att de är bättre nu, men jag har ingen bra erfarenhet. Dessutom är programmet du har laddat ner inte gratis. Men det kanske du visste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behöver det inte betyda. Ibland kan man behöva göra på det sättet. Öppna kontrollpanelen och användarkonton så kan du se vad du har för status.

 

Sedan vill jag säga en sak angående Ashampo. Jag använde en del av deras program för flera år sedan. Skapade bara problem. Det möjligt att de är bättre nu, men jag har ingen bra erfarenhet. Dessutom är programmet du har laddat ner inte gratis. Men det kanske du visste.

Jadå, jag laddade ner en Tryout för att testa den, funkade inte :-(

Jag står som admin i kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade!, betyder det att jag inte är inloggad som admin? Hur kan det ha ändrats?

 

Jadå, jag laddade ner en Tryout för att testa den, funkade inte :-(

Jag står som admin i kontot.

Det betyder snarast att installationsprogrammet är dåligt skrivet, dvs med bristfällig anpassning till Vista och senare Windows-versioner, för det borde ha sett till att få UAC att fråga dig om det är okej att fortsätta fast programmet vill göra ändringar som kräver fulla rättigheter i datorn.

 

I Vista och senare har man inte fulla rättigheter fast man är inloggad med ett admin-konto. Detta är av säkerhetsskäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder snarast att installationsprogrammet är dåligt skrivet, dvs med bristfällig anpassning till Vista och senare Windows-versioner, för det borde ha sett till att få UAC att fråga dig om det är okej att fortsätta fast programmet vill göra ändringar som kräver fulla rättigheter i datorn.

 

I Vista och senare har man inte fulla rättigheter fast man är inloggad med ett admin-konto. Detta är av säkerhetsskäl.

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

Jag har faktiskt fått frågan förut om jag ska låta program göra ändringar osv.

Men det verkar ha slutat komma sådana frågor, utom när jag högerklickade och öppnade som admin.

 

Tack i alla fall allihop för svaren!

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...