Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program som begränsar klockslag barnens surfande (exempelvis routern)


windowsman

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Alla familjemedlemmar är anslutna till routern eller internet på ett eller annat sätt - Antingen via bärbar dator eller telefonen. Nu har det blivit problem med barnens pluggande då dom halkat efter lite pga deras surfvanor ex vara ansluten och surfa långt in i natten. Min fråga är finns det förslag på idéer eller program som man kan få fungera med routern så att det trådlösa nätverket stängs av under natten och begränsas till vissa klockslag som man kommer överens?

 

I nuläget får jag stänga av manuellt routern - känner att jag behöver leta efter en bättre optimalare lösning.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I vissa routrar kan man ställa in att internet blockeras för angivna datorer under vissa tidsintervall. Har din router stöd för sådant?

 

Dock brukar tonåringar vara väldigt duktiga på att komma runt begränsningar, om de verkligen vill, och det kan sluta med att man måste ta med sig routern till sovrummet på natten för att vara säker på de inte försöker koppla upp sig nattetid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Tack för ditt svar och fantastiska arbete du gör under så många år i forumet. Routern tillhör tele2 och jag har än så länge inte sett någon funktion i inställningarna som gör att man kan stänga av routern nattetid. Vilket är något man skulle önska. Självklart visst är dom smarta men både att komma in och ändra i routerinställningarna och främmande enheter som försöker ansluta till wifi nätet är lösenordskyddade.

Problemet ligger bara i enheterna som är redan kända av det trådlösa nätverket hemma, hur bäst man kan begränsa dom till visa klockslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

Det du skulle kunna göra är att köpa en router (accesspunkt) med föräldrakontrollfunktion och ansluta den innanför Tele2-routern samt stänga av det trådlösa nätverket i Tele2-routern.

 

Jag har inte sett något om att det skulle finnas datorprogram som kan logga in i routrar och ändra deras funktion.

 

Tänk på att det alltid går att nollställa en router genom dess resetknapp och då är dess inställningar precis som vid leverans, dvs utan begränsningar och med känt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...