Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har bara fått problem efter 8.1, långsamt


pcmannen

Rekommendera Poster

Efter jag hämtade windows 8.1 (hade windows 8 innan). Så har jag bara fått problem, TEX, SSD är långsammare, svart skärm när jag tabbar, det tar lång tid att öppna appar, tex inställningar tar cirka 10-15 sekunder innan tog det 1 sekund. Jag har även fått mus acceleration, jag laddade ner mouse fix men det löste inte problemet. Lagg i windows och i spel, alltså det flyter inte på lika bra längre, typ små hack hela tiden. Högre svarstid när jag spelar även om jag kollar på bredbandskollen så står det 6ms. Men jag får över 50ms på servers som är hostade i stockholm. När jag startar om datorn så fastnar datorn vid bios loggan, men det kanske inte har med 8.1 att göra.

 

Någon som  har stött på liknande problem? finns det någon lösning på det hela? alla svar är välkommna, tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Till att börja med, har du startat om datorn och kört en Windows Update efter Windows 8.1 installationen?

 

Det låter som något inte fungerat efter uppgraderingen och då tänker jag närmast på att flera drivrutiner till din dators olika hårdvaror plötsligt inte fungerar.

 

Ja, på tal om detta, vilken dator; fabrikat och modellbeteckning?

Ta en titt i Enhetshanteraren och se om där finns några gula eller röda symboler eller annat, som indikerar problem med någon enhet.

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/27165-ny-flik-i-enhetshanteraren-i-windows-8-ger-mer-info/

 

Se även dom Windows 8.1 installationstips som finns i denna tråd //eforum.idg.se/topic/343200-windows-81-%C3%A4r-nu-officiellt-sl%C3%A4ppt/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Till att börja med, har du startat om datorn och kört en Windows Update efter Windows 8.1 installationen?

 

Det låter som något inte fungerat efter uppgraderingen och då tänker jag närmast på att flera drivrutiner till din dators olika hårdvaror plötsligt inte fungerar.

 

Ja, på tal om detta, vilken dator; fabrikat och modellbeteckning?

Ta en titt i Enhetshanteraren och se om där finns några gula eller röda symboler eller annat, som indikerar problem med någon enhet.

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/27165-ny-flik-i-enhetshanteraren-i-windows-8-ger-mer-info/

 

Se även dom Windows 8.1 installationstips som finns i denna tråd //eforum.idg.se/topic/343200-windows-81-%C3%A4r-nu-officiellt-sl%C3%A4ppt/

 

 

 

Jag har installerat alla uppdateringar via windows update, Datorn har jag byggt själv, 

Komponenterna:

 

Processor: i5 3570k

 

Moderkort: Asrock z77 extreme 4

 

Hårddisk: 1TB SEAGATE

 

SSD: corsair force gt 120GB (windows är installerat på den)

 

RAM: corsair 8Gb 1600Mhz

 

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII

 

Nätaggregat: XFX Pro Series 650W 80+ Bronze

 

Jag hade windows 8 från redan början.

 

 

Även vad det är för antivirusprogram och brandvägg i datorn kan vara intressant.

 

Jag har det som kommer som default, windows defender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis har dom löst dom buggar som fortfarande fanns i 8.1 preview, hade själv några problem tidigare, nu kör jag bara med vanliga 8.0, tillsvidare.

 

Men du får börja att kolla så att allt är uppdaterat som det ska, enligt ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har senaste drivrutinerna, kolla på hemsidorna också. Skumt nu för att lagget har löst sig och hur lång tid det tar för appar att ladda :)  :huh:

 

Har fortfarande problem med svarstiden och musen. Jag har installerat drivrutiner till musen och stängt av acceleration men jag känner det ändå, jag kände inget i windows 8. Jag sitter med kabel och jag har testat starta om routern men det löste inte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte svarat  på:

 

Enhetshanteraren? Och där bör du kontrollera vilka drivrutiner det är som installerats.

 

och hur lång tid det tar för appar att ladda

 

 

Beror i huvudsak på 2 saker:

1. Hastighet på internetuppkopplingen och anslutning hos Windows 8 Store

2. Datorn: processor och diskaktivitet för andra operationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte svarat  på:

 

Enhetshanteraren? Och där bör du kontrollera vilka drivrutiner det är som installerats.

 

 

Beror i huvudsak på 2 saker:

1. Hastighet på internetuppkopplingen och anslutning hos Windows 8 Store

2. Datorn: processor och diskaktivitet för andra operationer.

 

Jag har senaste WHQL drivrutinerna, iternethastighet: 17,36mbit/1,97mbit 111MS

 

Vad menar du med gula och röda i enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, jag tog detta från Windows 7, har faktiskt aldrig sett detta i min Windows 8, men kontrollera i alla fall i Enhetshanteraren om där är något som inte ser bra ut.

 

Men svarstid på 111ms? Det måste göra att det blir trubbel med on-line spel!

Det där måste någon annan svara på, men vad har du för typ av internetuppkoppling och router (fabrikat och modell)?

 

Som exempel har jag just nu med Bahnhof fibernät 100/10; trådad nätverkskabel från D-Link Dir 655 Router till stationära c:a 96Mbit/s nedladdning, 9,68Mbit/s uppladdning och svarstid c:a 4ms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, jag tog detta från Windows 7, har faktiskt aldrig sett detta i min Windows 8, men kontrollera i alla fall i Enhetshanteraren om där är något som inte ser bra ut.

 

Men svarstid på 111ms? Det måste göra att det blir trubbel med on-line spel!

Det där måste någon annan svara på, men vad har du för typ av internetuppkoppling och router (fabrikat och modell)?

 

Som exempel har jag just nu med Bahnhof fibernät 100/10; trådad nätverkskabel från D-Link Dir 655 Router till stationära c:a 96Mbit/s nedladdning, 9,68Mbit/s uppladdning och svarstid c:a 4ms

 

Förut fick jag runt 5-10ms , men idag har jag haft högt.

 

Här du kan läsa om min router osv: //eforum.idg.se/topic/343150-startade-om-routern-nu-d%C3%A5lig-r%C3%A4ckvidd/?do=findComment&comment=1617034

 

och det problemet har jag också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja trådlöst så blir det per automatik högre svarstider och lägre hastighet - åtminstone enligt min erfarenhet.

Joe kan detta bra mycket bättre än vad jag kan, men har du testat att köra med en fast nätverkskabel?

 

För har man möjlighet så är detta att föredra.

 

Jag har min stationära inkopplad via partvinnad cat6 patchkabel inköpt på Kjell & Company och dragit en längre kabel och klamrat in till rummet där jag har min stationära dator, kopplat då till routerns LAN uttag.

Samt ytterligare en kort cat6 patchkabel från routerns andra LAN uttag till kopplingsdosa i skåpet som ansluter bredbandsuttaget i vardagsrummet.
På övriga enheter kör jag trådlöst eftersom det inte är så viktigt där,  men på stationära vill jag alltid ha maximalt av vad jag kan få ut av min internet uppkoppling, särskilt vid filöverföringar och inte minst när jag spelar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja trådlöst så blir det per automatik högre svarstider och lägre hastighet - åtminstone enligt min erfarenhet.

Joe kan detta bra mycket bättre än vad jag kan, men har du testat att köra med en fast nätverkskabel?

 

För har man möjlighet så är detta att föredra.

 

Jag har min stationära inkopplad via partvinnad cat6 patchkabel inköpt på Kjell & Company och dragit en längre kabel och klamrat in till rummet där jag har min stationära dator, kopplat då till routerns LAN uttag.

Samt ytterligare en kort cat6 patchkabel från routerns andra LAN uttag till kopplingsdosa i skåpet som ansluter bredbandsuttaget i vardagsrummet.

På övriga enheter kör jag trådlöst eftersom det inte är så viktigt där,  men på stationära vill jag alltid ha maximalt av vad jag kan få ut av min internet uppkoppling, särskilt vid filöverföringar och inte minst när jag spelar.

 

Mvh

 

Oj! jag glömde att skriva det, jag använder kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen har du fått virus eller då är inte Windows 8.1 att rekommendera. Kör ccleaner,spybot,antimalware och defender, starta om. Om problemet är kvar, installera om till Windows 8. Kan vara att microsoft har släppt halvfärdigt produkt. 

 

http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/4389_windows_rt_81_dras_tillbaka_av_microsoft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har scannat redan och använt ccleaner. Det har börjat lösa sig men jag klarar inte av musaccelerationen :/ jätte störande  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pcmannen!

 

Jag tror att Winguider.se skrev ett svar på inlägg 14 och inte på något du har skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del med nya datorer har samma problem med slö dator efter uppgradering till 8.1 som du.

 

Detta ska lösa ditt problem då det är swapfilen som är problemet. Säkert kommer det en fix från Microsoft så småningom men till dess gäller det att ställa storleken manuellt.

 

"You need to increase this virtual memory. Make it equivalent to your RAM size for the initial size and twice of the initial size in maximum size and make sure you have the same amount of free space in your hard drive in each drive.

To do this, follow the following steps:
1. Go to Control PanelAll control panel items > System
2. Click on Advanced system settings
3. Under performance, click on settings
4. Go to Advanced tab
5. Under Virtual memory, click on Change
6. UN-check "Automatically manage paging file size for all drives" check box
7. Select your windows drive (where OS is installed)
8. Click on Custom size radio button
9. Set Initial size equivalent to your RAM size in MB
10. Set Maximum size to twice of your RAM size in MB
11. Click on Set
12. Click on OK thrice
13. Restart your system

This should resolve this issue"

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-performance/windows-8-keeps-slows-down-to-100-disk-usage-and/cd787f8d-e7b4-4872-aecb-6f0cd15ad942"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...