Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstigheter i Excel och Word


Gäst Ayersrock

Rekommendera Poster

Gäst Ayersrock

Jag har fått en del konstigheter med mina Excel och Word filer sen en tid tillbaka. Köpte en HP bärbar för ungefär ett år sen med win 7 på och med bland annat Excel/Word Starter 2010 förinstallerat. Jag har dragit ut både Excel och Word på skrivbordet och om jag vill in i någon av dem så klickar jag bara på ikonen på skrivbordet, väntar någon sekund medan det står "Microsoft Excel (eller Word) 2010 Starter startar". Jag kommer då in i programmet och ser ett tomt kalkylblad. Helt OK. Jag går sen till Arkiv - Öppna och väljer den fil jag vill öppna, som t.ex en fil som jag gjort i Excel som heter Loggblad 2013.  Klickar på den och den kommer fram. Helt OK. Filerna i Excel och Word som jag sparat har alla en fyrkant med ett X eller W inuti framför filnamnet. Som det ska vara. 

 

Men om jag går en annan väg blir det bekymmer. Start - Dator - Dokument och väljer en Excel fil i Dokument  (Loggblad 2013) så har den inte Excel symbolen framför sig. Istället en fyrkant utan X i sig och med en gulröd färg. Klickar jag på den öppnar sig inte filen. Istället får jag fram en ruta från Microsoft Office där det står "Den Microsoft Office produkt som behövs för att öppna filen är inte installerad på datorn". Sen finns 3 val:

 

Jag har redan köpt Office 2010                                     Aktivera

Köp Office Online                                                          Köp

Prova Office gratis under en begränsad tid                   Prova

 

Vad jag vet så kan det inte handla om Officepaketet för det innehåller mycket mer än vad jag har i datorn. Jag har väl bara en basic OEM variant på Excel och Word men varför kommer det upp att jag behöver Officepaketet? Om jag klickar på att jag köpt Officepaketet så kommer det fram en ruta där jag ombeds att ange en produktnycket på 25 tecken. Den enda produktnyckel på 25 tecken jag känner till är den som finns på baksidan av datorn. Den är på 25 tecken men den är det inte för jag har provat. Har för mig att det finns något som heter OEM nyckel och den har jag letat efter. Det enda stället jag hittat är i Start - Dator - Systemegenskaper och där längst ner står det att Windows är aktiverat och produkt - ID är xxxxx - OEM - xxxxxxx - xxxxx. Alltså inte ens 25 tecken så det kan inte vara den. Vet någon vad som är problemet? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver:

Men om jag går en annan väg blir det bekymmer. Start - Dator - Dokument och väljer en Excel fil i Dokument (Loggblad 2013) så har den inte Excel symbolen framför sig. Istället en fyrkant utan X i sig och med en gulröd färg. Klickar jag på den öppnar sig inte filen. Istället får jag fram en ruta från Microsoft Office där det står "Den Microsoft Office produkt som behövs för att öppna filen är inte installerad på datorn". Sen finns 3 val:

 

Jag har redan köpt Office 2010 Aktivera

 

Köp Office Online Köp

 

Prova Office gratis under en begränsad tid Prova

 

*****

Jag har just sen några dagar observerat samma uppförande i mitt förinstallerad Office 2010. Felet finns i både Word och Excel.

Har grubblat lite men inte kommit på vad de kan vara - möjligen någon Office uppdatering med en bugg som slank med i den senaste Windows update?

 

Olle M

 

Har hittat en tråd hos Microsoft som diskuterar ovanstående fel:

http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2010se-word/cannot-open-docx-files-in-microsoft-office-2010/b82afe2f-b93f-4d7c-9fc7-1a0605fe5d05?page=1&tm=1379876796005

 

AVINSTTALERA INTE STARTER Versionen

De är osäkert om ni kan få tillbaka gratisversionen!

 

Enligt uppgifter i tråden så arbeter MS med problemet och kommer troligen att skapa en bugg fix.

 

Olle M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att registreringen av filtyperna gått fel?

Enklaste vägen att styra det kanske är genom att högerklicka på en Excelfil, välja Öppna med och därigenom välja Excel Starter edition.

 

Eller för den delen, som de skriver i länken ovan, en reparation av Starter-paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Du skriver:

Men om jag går en annan väg blir det bekymmer. Start - Dator - Dokument och väljer en Excel fil i Dokument (Loggblad 2013) så har den inte Excel symbolen framför sig. Istället en fyrkant utan X i sig och med en gulröd färg. Klickar jag på den öppnar sig inte filen. Istället får jag fram en ruta från Microsoft Office där det står "Den Microsoft Office produkt som behövs för att öppna filen är inte installerad på datorn". Sen finns 3 val:

 

Jag har redan köpt Office 2010 Aktivera

 

Köp Office Online Köp

 

Prova Office gratis under en begränsad tid Prova

 

*****

Jag har just sen några dagar observerat samma uppförande i mitt förinstallerad Office 2010. Felet finns i både Word och Excel.

Har grubblat lite men inte kommit på vad de kan vara - möjligen någon Office uppdatering med en bugg som slank med i den senaste Windows update?

 

Olle M

 

Har hittat en tråd hos Microsoft som diskuterar ovanstående fel:

http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2010se-word/cannot-open-docx-files-in-microsoft-office-2010/b82afe2f-b93f-4d7c-9fc7-1a0605fe5d05?page=1&tm=1379876796005

 

AVINSTTALERA INTE STARTER Versionen

De är osäkert om ni kan få tillbaka gratisversionen!

 

Enligt uppgifter i tråden så arbeter MS med problemet och kommer troligen att skapa en bugg fix.

 

Olle M

Hej.

 

Jag följde ditt råd och klickade på länken du angav. Kom till ett engelskt forum och gick ner en bit tills jag kom till ett svar skrivet den 12 September av Suzanne Barnhill. Hon hänvisade till en uppdatering ........kb/2465140 men skrev samtidigt att återinstallationen där inte fungerade och att man istället skulle klicka på "this post" i hennes svar. Jag klickade på "this post" och kom fram till ett svar hon skrev 17 September och där beskriver hon i 4 punkter hur man går tillväga. 

 

Jag gjorde så att jag gick in i Start - Dator - Dokument och valde ut en wordfil som hade en rödgul fyrkant framför sig. Jag högerklickade på den och valde "öppna med" och valde Microsoft Office Client Virtualization Handler. Jag såg till att längst ner bocka i att jag alltid ville öppna med detta program och tryckte OK. Och ser man på, fyrkanten på filen ändrades från röggul till den vanliga fyrkanten med ett W inuti precis som det var tidigare. Och inte bara det, alla wordfiler i dokument ändrades så att det blev en fyrkant med W. 

 

Jag letade sen efter en Excelfil och gjorde samma sak där. Samma resultat, alla excelfiler som hade en rödgul fyrkant ändrades till den riktiga Excelsymbolen men ett X i en fyrkant. Svårare än så var det alltså inte. Nu är allt som tidigare. Du Olle M ska ha tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Monshi

Excel Starter finns tyvärr inte vid högerklick.

 

Ayersrock

Ja det fungerar men blir jobbigt om man har 100-tals filer.

 

Olle M

Nej Olle M så blev det inte för mig. I dokument har jag ungefär 70 filer som är skrivna i Word. Jag gjorde som jag skrev ovan, markerade en av dem och högerklickade och gjorde som jag skrev. När jag klickade på OK knappen ryckte det liksom till på skärmen och ALLA wordfilerna fick en fyrkant med ett W inuti. Jag kollade ett tiotal av dem genom att dubbelklicka på dem och alla öppnades med Word Starter 2010 som de ska. ALLA mina Wordfiler och ALLA mina Excelfiler har ändrats med hjälp av att jag ändrat i EN Wordfil och EN Excelfil. Då ändrades alla automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite för försiktig, ville inte ställa till det ändå värre.

Du har rätt Ayersrock - Bra då kan vi glömma detta problem.

 

Läste lite mera på Internet - sista Windows update har tydligen ställt till det på många olika sätt - MS får skärpa sej !!!!

 

Olle M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...