Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förvald webbläsare i Skype


Mikael63

Rekommendera Poster

Ett litet men dock i längden irriterande problem:

 

Skype i Linux Mint.

 

Om man klickar på en länk i ett chattmeddelande startar webbläsaren och visar sidan.

Men det är fel webbläsare!

Jag har i inställningarna i Linux under Föredragna program valt Firefox. Har testat att välja in annan och sedan tillbaks till Firefox som alltså är den jag vill ska visa länkarna.

Även i inställningarna i Firefox har jag åter valt in den som standard.

 

Tidigare drog Chrome igång. Avinstallerade den för att se vad som hände och då drog Opera igång.

 

Visserligen skulle jag kunna avinstallera Opera också men jag vill hellre veta hur jag löser detta på rätt sätt.

Jag hittar ingenstans i inställningarna för Skype något som berör detta.

 

Edit:

Kollade i Windowsmiljö och där är det föredragna program under Windows som styr detta.

 

Avinstallerade Opera i Linux, klickade på en länk i Skype, Firefox startar och frågar om den ska vara standardläsare.

verkar som att Opera tilltvingat sig detta, och inte släpper det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet men dock i längden irriterande problem:

 

Skype i Linux Mint.

 

Om man klickar på en länk i ett chattmeddelande startar webbläsaren och visar sidan.

Men det är fel webbläsare!

Jag har i inställningarna i Linux under Föredragna program valt Firefox. Har testat att välja in annan och sedan tillbaks till Firefox som alltså är den jag vill ska visa länkarna.

Även i inställningarna i Firefox har jag åter valt in den som standard.

 

Tidigare drog Chrome igång. Avinstallerade den för att se vad som hände och då drog Opera igång.

 

Visserligen skulle jag kunna avinstallera Opera också men jag vill hellre veta hur jag löser detta på rätt sätt.

Jag hittar ingenstans i inställningarna för Skype något som berör detta.

 

Edit:

Kollade i Windowsmiljö och där är det föredragna program under Windows som styr detta.

 

Avinstallerade Opera i Linux, klickade på en länk i Skype, Firefox startar och frågar om den ska vara standardläsare.

verkar som att Opera tilltvingat sig detta, och inte släpper det..

Jag har också problem med firefox jag tror att det flashproblem andra program som fodrar flash fungerar inte heller typ fraps men går i opera crome explorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gjorde det! :thumbsup:
 
Dock fick jag läsa lite extra eftersom tipsen handlade om hur man gjorde Chrome som förvald - jag ville ju ha Firefox.
 
Där fanns bl.a. detta:
sudo update-alternatives --config gnome-www-browser

Detta hjälpte inte och jag läste inte hela det inlägget noggrant, trodde man skulle upprepa kommandot bara för att se att ändringen verkställts men det visade sig att det var ett lite annorlunda kommando som behövdes - detta:

sudo update-alternatives --config x-www-browser

Detta sista är just det som andra program använder sig av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...