Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Appar i Windows 8


kelby

Rekommendera Poster

Jag vill inte påstå att Windows 8 kommer att vara mitt favoritoperativsystem, men har man nu "fått fa'n i båten är det bara att ro han iland" som det heter.

Har skapat ett Microsoft-konto som kanske är nödvändigt för att få appar att fungera, men inte hjälper det! När jag klickar på en app visas den någon sekund för att sedan återgå till startsidan.

Någon som sitter inne med förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara appar som finns installerade när man köper datorn med Windows 8 förinstallerat. Program man installerar själv skapar en app som man klickar på och programmet öppnas.

De förinstallerade apparna öppnas på skärmen någon sekund men återgår sedan till skrivbordet.

Om jag går in i STORE appen och försöker installera en ny app kommer det ett felmeddelande enligt bif. bild

Skrivbordet är skapat med ett 3:e-partsprogram för att få den kära startknappen tillbaka och Windows 7 "look"

post-39379-0-23395400-1377328346_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken finns ju att ditt startknappsprogram strular till det. Appar förutsätter också att UAC (användarkontroll) är påslagen om du skulle ha fått för dig att stänga av det. Om du har ett annat antivirusprogram än Defender och/eller annan brandvägg än Windows-brandväggen kan det också tänkas att det blockerar för mycket.

 

Har det alltid varit så här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas jag inte behöver stänga av mitt ordinarie virusprogram (Norton) för att det skall fungera med appar.

UAC är på med förinställd inställning.

Jag tror jag försökte använda någon app när datorn var nykonfigurerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått apparna att fungera genom att gå in på "INSTÄLLNINGAR/ÄNDRA DATORINSTÄLLNINGAR/ALLMÄNT/ÅTERSTÄLL DATORN UTAN ATT DINA FILER PÅVERKAS"

Hade jag vetat vad detta hade inneburit skulle jag inte valt detta alternativ utan fortsatt som vanligt med appar som inte fungerat.

Mina program togs bort (trodde att programfiler skulle bli kvar) så det var att börja från början med att installera om t.ex. skrivare, scanner, office, bildprogram m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det hjälper ju mot mycket att återställa Windows och avinstallera program, jag hoppas att problemet inte återkommer.

 

"UTAN ATT DINA FILER PÅVERKAS"

Med det menas ens egna filer, som bilder, dokument, filmer, e-post, se http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-reset-pc men du är vare sig den första eller sista som har uppfattat det på ett annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...