Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta rätt drivrutiner till nätverkskort


totte92

Rekommendera Poster

Hej, installerade nyss windows xp på min laptop från att haft vista. Problemet är att det verkar vara omöjligt att hitta xp drivrutiner till just nätverkskortet: nVIDIA MCP67 - LAN Controller (PHY: Realtek RTL8201CL/CP). En annan märklig sak är att om jag går in på nätverksanslutningar står det att datorn är ansluten till '1394-anslutning 2' har inte detta något att göra med firewire? Om någon vet vilka drivrutiner som kan passa hade jag blivit väldigt glad.

 

Tack På förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, installerade nyss windows xp på min laptop från att haft vista. Problemet är att det verkar vara omöjligt att hitta xp drivrutiner till just nätverkskortet: nVIDIA MCP67 - LAN Controller (PHY: Realtek RTL8201CL/CP). En annan märklig sak är att om jag går in på nätverksanslutningar står det att datorn är ansluten till '1394-anslutning 2' har inte detta något att göra med firewire? Om någon vet vilka drivrutiner som kan passa hade jag blivit väldigt glad.

 

Tack På förhand!

Visst är 1394-anslutning samma sak som Firewire. Eftersom det väl är en märkesdator är datortillverkarens webbsida med drivrutiner för datormodellen en bra utgångspunkt.

 

PS Tänk på att Microsofts support för XP upphör till våren och att det därefter blir riskfyllt att ansluta XP-datorer till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En granne löste samma problem, brist på drivrutin för nätverkskortet, genom att köpa ett USB - Ethernet nätverkskort.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v338&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Risken att bryta av det (när man tex flyttar datorn) minskar betydligt om det sitter på en kort sladd.

Tex

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1719722&o=inkfrakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge!

 

Dina inlägg med länk till drivrutinen har dolts medan moderatorgruppen utreder om det är tillåtet enligt Nvidias licensvillkor att du vidaredistribuerar installationsprogrammet. Vi vill inte riskera att IDG blir stämda för brott mot upphovsrätten. När vi har kommit fram till ett resultat tas inlägget antingen fram igen eller du blir meddelad om att det inte är tillåtet.

 

Hälsningar

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge!

 

Dina inlägg med länk till drivrutinen har dolts medan moderatorgruppen utreder om det är tillåtet enligt Nvidias licensvillkor att du vidaredistribuerar installationsprogrammet. Vi vill inte riskera att IDG blir stämda för brott mot upphovsrätten. När vi har kommit fram till ett resultat tas inlägget antingen fram igen eller du blir meddelad om att det inte är tillåtet.

 

Hälsningar

Cecilia

Moderator

Hej,

 

Jag föreslår att ni i framtiden, istället för att ta bort ett inlägg i sin helhet utan att meddela varför, tar bort innehåll i ett inlägg som inte kan för stunden godkännas. I detta fallet är det länken till drivrutinen som ni skulle kunna ta bort och meddela att ni undersöker rättigheterna till att ha med den.

 

TS får ju aldrig veta, som i detta fallet, att drivrutinen finns att tillgå på ett enkelt sätt.

Vad jag kan förstå av de tidigare inläggen är drivrutinen svår eller omöjlig att hitta. Eftersom jag "sitter" på den avstod jag från att leta och lade upp den istället.

Min erfarenhet av program som letar efter drivrutiner är inte direkt positiv. Jag har testat många sådana och flertalet av dem meddelar felaktiga drivrutiner eller äldre än de jag redan installerat. Således letar jag själv efter nya och sparar nästan allt jag hittar.

 

TS kan kontakta mig via epost så skickar jag länken den vägen. På så sätt blir IDG inte inblandade i någon rättstvist.

 

Hej, installerade nyss windows xp på min laptop från att haft vista. Problemet är att det verkar vara omöjligt att hitta xp drivrutiner till just nätverkskortet: nVIDIA MCP67 - LAN Controller (PHY: Realtek RTL8201CL/CP). En annan märklig sak är att om jag går in på nätverksanslutningar står det att datorn är ansluten till '1394-anslutning 2' har inte detta något att göra med firewire? Om någon vet vilka drivrutiner som kan passa hade jag blivit väldigt glad.

 

Tack På förhand!

totte92, skicka en epostadress som privat meddelande till mig så fixar jag länken till drivrutinen åt dig.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kanske detta fungerar? NVIDIA Driver Downloads - Automatically Detect NVIDIA Products

 

Men eftersom det står "PHY: Realtek RTL8201CL/CP" så är det möjligen hos Realtek du skall hämta drivrutinen?

http://www.realtek.c...onn=4&ProdID=25

 

Har tyvärr inte lusläst på Realteks sida, men det verkar finnas nedladdningar här:

HOME > Downloads > Communications Network ICs > PHYceivers

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kanske detta fungerar? NVIDIA Driver Downloads - Automatically Detect NVIDIA Products

 

Men eftersom det står "PHY: Realtek RTL8201CL/CP" så är det möjligen hos Realtek du skall hämta drivrutinen?

http://www.realtek.c...onn=4&ProdID=25

 

Har tyvärr inte lusläst på Realteks sida, men det verkar finnas nedladdningar här:

HOME > Downloads > Communications Network ICs > PHYceivers

 

Mvh :rolleyes:

Hej Flyfisherman,

 

Realtek har inte drivrutinen för det nätverkskort som TS efterfrågar. Den finns i den drivrutin för chipsetet som jag, via privat väg, länkat till.

 

Se här:

 

http://www.realtek.com/faqs/faqsView.aspx?Langid=1&PNid=1&PFid=1&Level=3

 

Svar på fråga Q9:

 

Q9: Why don't I find RTL8201x driver on the website?

 

A9:

RTL8201, RTL8201BL, RTL8201CL, RTL8201CP, RTL8201N and RTL8211B(L) are all PHYceiver. That is a driverless hardware device. Software driver are relative to Network controller ( MAC ) which is integrated into chipset in such case mostly. Please contact your mother board maker or chipset manufacturer to obtain proper driver support.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge!

 

Dina inlägg med länk till drivrutinen har dolts medan moderatorgruppen utreder om det är tillåtet enligt Nvidias licensvillkor att du vidaredistribuerar installationsprogrammet. Vi vill inte riskera att IDG blir stämda för brott mot upphovsrätten. När vi har kommit fram till ett resultat tas inlägget antingen fram igen eller du blir meddelad om att det inte är tillåtet.

 

Hälsningar

Cecilia

Moderator

Enligt Nvidias licensvillkor för drivrutinerna och dess installationsprogram är det inte tillåtet att kopiera och sprida dessa.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...