Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkoppling.


Qvirre

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har en liten undran vad gäller en "Router" Jag har en "D-Link DIR-635 RANGEBOSTER N tm 650 router" det jag undrar över är: Från bredbands utaget går alltså en kabel till Routern,och från routern går det en kabel till min stationära dator,den är alltså direktkopplad kan man säga,har inget trådlöst nätverkskort i den, vi har en 100 mB lina och den stationära ligger på mellan 90-98 mB och det får man väl anse vara bra.

Men i min bärbara har jag trådlöst nätverkskort,och den fungerar väl bra, men där ligger hastigheten på mellan 20-30 mB när jag testar, Så varför är det så stor skillnad.

ska väl säga att jag testat med direktkoppling även på den bärbara,och då ligger hastigheten även där på 90-98 mB.

Så jag förstår ju att det har att göra med routern.går det att uppgradera eller måste jag investera i en annan router.

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Du har _alltid_ lägre prestanda på trådlöst jämfört med trådat! Det som påverkar är saker som avstånd sändare-mottagare, vad för material som "finns i vägen", väggar, tak och golv, sändarens placering, drivrutiner, strömsparfunktioner m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har en liten undran vad gäller en "Router" Jag har en "D-Link DIR-635 RANGEBOSTER N tm 650 router" det jag undrar över är: Från bredbands utaget går alltså en kabel till Routern,och från routern går det en kabel till min stationära dator,den är alltså direktkopplad kan man säga,har inget trådlöst nätverkskort i den, vi har en 100 mB lina och den stationära ligger på mellan 90-98 mB och det får man väl anse vara bra.

Men i min bärbara har jag trådlöst nätverkskort,och den fungerar väl bra, men där ligger hastigheten på mellan 20-30 mB när jag testar, Så varför är det så stor skillnad.

ska väl säga att jag testat med direktkoppling även på den bärbara,och då ligger hastigheten även där på 90-98 mB.

Så jag förstår ju att det har att göra med routern.går det att uppgradera eller måste jag investera i en annan router.

Qvirre

Det finns olika hastigheter inom den trådlösa världen. Idag är n-WLAN den snabbaste och den tillåter som mest 300Mb/sek i idealfallet i det egna nätverket.

För att uppnå en sådan hastighet i nätverket krävs att enheterna använder dubbla kanaler. Med en enkelkanal är den teoretiska maximala hastigheten 150Mb/sek. n-WLAN använder sig också av MIMO-funktion (Multi In Multi Out) för att optimera signalkvalitén.

 

I de flesta fall uppnår man en hastighet om ca. 270Mb/sek om n-WLAN hos båda enheterna använder sig av dubbla kanaler. För enkelkanal kan man nå en hastighet om ca. 140Mb/sek.

 

Notera att detta är teoretiska hastigheter och gäller enbart det egna nätverket!

 

Om hastigheten i det egna trådlösa nätverket uppnår ca. 140Mb/sek (en kanal) är det möjligt att komma upp i ca. 80Mb/sek ut på internet om uppkopplingen är 100Mb/sek.

 

Din DLINK DIR-635 har stöd för n-WLAN. Frågan är vilken hastighet din dators trådlösa nätverkskort har stöd för. Mycket talar för att det har stöd för g-WLAN, vilket innebär en maximal teoretisk hastighet i det egna nätverket på 54Mb/sek.

Med en uppkoppling ut på internet där uppkopplingshastigheten är 100Mb/sek talar mycket för att det är g-WLAN du har. Det är normalt att "tappa" ca. 40-50 % av den maximala teoretiska hastigheten i detta fallet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej.

Ja då verkar det som,att inget är och göra,nu spelar det inte så stor roll för den bärbara använder vi mest att läsa tidningar,och har den ute på landet med NET1.

Nätverkskortet som sitter i heter "Realtek RTL 8723 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC"

Jag har provat att ställa den bärbara bredvid routern,men det blir ingen högre hastighet för det.

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej.

Ja då verkar det som,att inget är och göra,nu spelar det inte så stor roll för den bärbara använder vi mest att läsa tidningar,och har den ute på landet med NET1.

Nätverkskortet som sitter i heter "Realtek RTL 8723 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC"

Jag har provat att ställa den bärbara bredvid routern,men det blir ingen högre hastighet för det.

Qvirre

Vad är det för modell på din bärbara dator? Du uppger ett n-WLAN men det skulle vara av intresse att få veta vilken datormodell du har. Så exakt som möjligt eftersom det finns en uppsjö av varianter av många tillverkares modeller.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Toshiba Satellite C870, köpte den som demo exemplar för 6-7 månader sen med windows 7 (därför jag köpte den :=))

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Toshiba Satellite C870, köpte den som demo exemplar för 6-7 månader sen med windows 7 (därför jag köpte den :=))

Qvirre

Hej!

Modellen C870 är en hel serie. Kan du specificera modellnamnet?

 

http://us.toshiba.com/computers/laptops/satellite/C870/

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1969492

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1960599

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1714556

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1977771

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1895090

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1373111

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1569757

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1569760

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1410257

 

Ovan är ett urval av modeller inom C870-serien.

Kan du återkomma med exakt modellbeteckning? Nätverkskorten varierar i de olika modellerna i serien.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika hastigheter inom den trådlösa världen. Idag är n-WLAN den snabbaste och den tillåter som mest 300Mb/sek i idealfallet i det egna nätverket.

För att uppnå en sådan hastighet i nätverket krävs att enheterna använder dubbla kanaler. Med en enkelkanal är den teoretiska maximala hastigheten 150Mb/sek. n-WLAN använder sig också av MIMO-funktion (Multi In Multi Out) för att optimera signalkvalitén.

 

I de flesta fall uppnår man en hastighet om ca. 270Mb/sek om n-WLAN hos båda enheterna använder sig av dubbla kanaler. För enkelkanal kan man nå en hastighet om ca. 140Mb/sek.

 

Notera att detta är teoretiska hastigheter och gäller enbart det egna nätverket!

 

Om hastigheten i det egna trådlösa nätverket uppnår ca. 140Mb/sek (en kanal) är det möjligt att komma upp i ca. 80Mb/sek ut på internet om uppkopplingen är 100Mb/sek.

 

Din DLINK DIR-635 har stöd för n-WLAN. Frågan är vilken hastighet din dators trådlösa nätverkskort har stöd för. Mycket talar för att det har stöd för g-WLAN, vilket innebär en maximal teoretisk hastighet i det egna nätverket på 54Mb/sek.

Med en uppkoppling ut på internet där uppkopplingshastigheten är 100Mb/sek talar mycket för att det är g-WLAN du har. Det är normalt att "tappa" ca. 40-50 % av den maximala teoretiska hastigheten i detta fallet.

 

Åge

 

Du bör nog uppdatera dig lite på AC standarden som är den snabbaste för tillfället :)

Med den kan man nå hastigheter uppåt 1000Mbit/sek under optimala förhållanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det enda jag kan hitta är att det står C870/D.

Går jag in på enhetshanteraren nätverkskort,så får jag upp följande:

Microsoft viritual WiFI miniport adapter.

Realtek PCIe FE Family controller.

Realtek RTL 8723 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör nog uppdatera dig lite på AC standarden som är den snabbaste för tillfället :)

Med den kan man nå hastigheter uppåt 1000Mbit/sek under optimala förhållanden.

AC-standaraden är ännu inte fastslagen. Först 2014 räknar man med att den skall vara offentlig.

Således är det fortfarande n-standarden som är den officiellt snabbaste. ;)

 

Åge

 

P.S. Redigeringen är tillägg av en liten "smiley". D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

För bästa trådlösa prestanda skall krypteringen vara inställd på wpa2 med cipher aes.

/ jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det enda jag kan hitta är att det står C870/D.

Går jag in på enhetshanteraren nätverkskort,så får jag upp följande:

Microsoft viritual WiFI miniport adapter.

Realtek PCIe FE Family controller.

Realtek RTL 8723 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC

Prova det här för att se om du kan få upp hastigheten i din uppkoppling.

 

1. Logga in på din router med en dator som är ansluten till den med kabel. Jag utgår från att du vet hur man gör.

2. Klicka i översta menyraden på "Setup".

3. Klicka på "Wireless settings" som du hittar till vänster i fönstret.

4. Under rubriken "Wireless Network settings" ställer du in följande:

"Enable Wireless" - Bocka i rutan

"Wireless Network Name: " - Här skriver du in det namn som du vill att ditt nätverk skall ha. Namnet "dlink" är förvalt men du kan byta till vad du vill i princip.

"Enable Auto Channel Scan" - ta bort bocken (välj bort)

"Wireless Channel" - Välj en en kanal i närheten av kanal 11 eller högre.

"802.11 Mode: " - Välj "802.11n Only"

"Channel Width" - Välj "40MHz"

"Transmission Rate: " - Välj "Auto"

"Visibility Status" - Välj "Visibale". Detta val gör att ditt nätverksnamn blir synligt.

 

Under rubriken "Wireless Security Mode" väljer du följande:

"Security Mode: " - None

 

Spara inställningarna och starta om routern.

 

Skälet till att du väljer "None" här är för att utesluta eventuella problem med nätverkskryptering. När du väl fått ditt nätverk att fungera som det skall ändrar du denna inställning till kryptering med WPA2-AES.

Jag föreslår också att du, när allt fungerar, även tar bort bocken i "Visibility Status".

 

Krypterad nätverk skall du ha för att förhindra de som inte har rätt att använda ditt nätverk att få åtkomst till det. Genom att inte göra nätverksnamnet synligt gör du det ännu svårare att komma åt ditt nätverk.

Men innan dess låter du både synligheten vara aktiv och krypteringen borttagen.

 

Prova med ovanstående inställningar och återkom.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja du Åge,vet inte vad som hänt,jag ska ju komma in på,"log in" på routern genom att skriva ett IP-nummer,och det gör jag,sen ska det stå "admin" som användar namn och lösenords rutan ska var blank, men det gick inte,men därimot kom jag in om jag ändrade till "Users" (finns två alternativ "admin" och "users")men väl inne kunde jag inte göra något,för jag hade inte behörighet.

Nu gör det väl kanske inte så mycket,för de inställningar du föreslog var redan gjorda.

Men det verkar som jag måste återställa routern för att få tillbaka behörigheten att ändra något,och det är väl inte hela världen,kanske enklast så,men irriterande när det blir så här,utan att jag gjort något.

Har inte rört routern sen jag köpte den för några år sen och ställde in den.

Kan ett VIRUS av något slag ställa till det????

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Qvirre!

 

Du kanske följde en god säkerhetsregel när routern var ny och ändrade lösenordet för att ett skadligt program inte skulle kunna logga in på routern och ändra t ex DNS-server (vanligast).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Nej, när jag ändrar något skriver jag alltid upp det på en gång,men och andra sidan blev jag osäker när du säger så där :unsure: men varför kommer jag in när jag väljer "users".

Går det på något sätt att ändra det utan och återställa routern.

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Admin och users har olika lösenord, det är ju syftet med att ha två inloggningsnamn. Jag har inte sett något om att man kan ändra lösenord för admin-inloggningen utan att antingen kunna det befintliga lösenordet eller återställa routern. Om det gick på något annat sätt vore det ju ingen nytta med att ha ett admin-konto med särskilt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja du Åge,vet inte vad som hänt,jag ska ju komma in på,"log in" på routern genom att skriva ett IP-nummer,och det gör jag,sen ska det stå "admin" som användar namn och lösenords rutan ska var blank, men det gick inte,men därimot kom jag in om jag ändrade till "Users" (finns två alternativ "admin" och "users")men väl inne kunde jag inte göra något,för jag hade inte behörighet.

Nu gör det väl kanske inte så mycket,för de inställningar du föreslog var redan gjorda.

Men det verkar som jag måste återställa routern för att få tillbaka behörigheten att ändra något,och det är väl inte hela världen,kanske enklast så,men irriterande när det blir så här,utan att jag gjort något.

Har inte rört routern sen jag köpte den för några år sen och ställde in den.

Kan ett VIRUS av något slag ställa till det????

Qvirre

Hej,

 

Nu är det ett tag sedan jag använde min DIR-635. Detta då Comhem har egen "router" som jag använder.

Det är noga med att du skriver "Admin", d.v.s. versal för "A" i ordet "Admin" när du loggar in.

Första gången jag loggade in på min DIR-635 (för 4 år sedan drygt) var jag tungen att ange "password" som lösenord, trots att rutan skulle vara tom.

 

Prova att skriva "Admin" istället för "admin" och logga in utan lösenord. Fungerar inte det, prova båda och lägg till ordet "password" som lösenord och se om det fungerar.

 

Fungerar inte det heller så har du en nollställningsknapp (mekanisk "Reset") som finns bakom ett litet hål intill uttaget för nätadaptern.

Håll innen denna knapp i några sekunder tills dess du ser att alla lysdioder (lampor) tänds upp. Släppt knappen och vänta tills routern starta om.

 

Prova igen.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja nu står det "User name: Admin" och det går inte att ändra,som jag sa finns det bara två alternativ att välja "Admin och User" lösenordet är invalidiserat :rolleyes: försök igen.

Jag är nog ganska säker på att jag inte ändrat något,på grund av att en blank ruta är alla tiders,inget lösenord att hålla reda på :rolleyes:.

Skämt åsido,nu är inte det här något stort prolem,min bärbara står i köket och hastigheten varierar mellan 20-50 MB,ska jag ladda hem något gör jag det på min stationära.

Routern har jag väl haft sådär 4 år eller mer,så det är väl dags att investera i en ny.

Men ni ska ha tack för alla goda råd, man lär sig alltid något nytt här.

Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...