Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ddr3 går på 1300Mhz istället för 1600Mhz


Swaleman

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Jag har 16Gb RAM installerat i min dator och den hittar alla 16Gb, men den går på 1300 ( eller var det 1333?)Mhz. Jag undrar om jag bara kan ändra detta i BIOS eller om mitt minne ej är kompatibelt med de nya Haswell processorerna. Jag har en Intel i5-4670K processor och minnet jag har är:

"Corsair CML16GX3M2A1600C10 Vengeance Low Profile 16GB (2x8GB) DDR3 1600 Mhz CL10 XMP"

 

 

Tack på förhand

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Beroende på vilken CPU du använder så klockas minnen till maximalt 1333MHz om ingen överklockning används eller om moderkortets BIOS per automatik klockar upp dem.

Intels Core i-serie har en minneshanterare som kör med 1333MHz.

AMDs senare CPUer gör likadant.

Några av AMDs CPUer klockar dessutom ned hastigheten om fler än 2 DIMM används.

 

Du kan klocka upp minneshastigheten i BIOS på moderkortet. Var du gör det beror på vilket moderkort du har.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är normalt att dessa kör på lägre hastighet.

För att minnena skall kunna köra på 1600MHz så måste du ändra inställningarna för minnena i BIOS setup.

 

Enklast görs detta genom att aktivera XMP i BIOS Setup dvs. Intel Exreme Memory Profile som dina minnen har.

Hur du du gör detta står i moderkortsmanualen, annars så letar du reda på den menyn där du ändrar detta genom att gå igenom tex. under Advanced settings eller AI Tweaker meny eller Overclock menyn.

 

Hittar du inte inställningen så tala om vilket moderkort du har så kanske vi kan hjälpa till att kolla i manualen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Beroende på vilken CPU du använder så klockas minnen till maximalt 1333MHz om ingen överklockning används eller om moderkortets BIOS per automatik klockar upp dem.

Intels Core i-serie har en minneshanterare som kör med 1333MHz.

AMDs senare CPUer gör likadant.

Några av AMDs CPUer klockar dessutom ned hastigheten om fler än 2 DIMM används.

 

Du kan klocka upp minneshastigheten i BIOS på moderkortet. Var du gör det beror på vilket moderkort du har.

 

Åge

 

Tack för svaret!

 

Så inget kan gå fel om jag ändrar det till 1600 i BIOS? Jag vet att jag har möjligheten, men undrar bara om någonting kan gå snett.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är normalt att dessa kör på lägre hastighet.

För att minnena skall kunna köra på 1600MHz så måste du ändra inställningarna för minnena i BIOS setup.

 

Enklast görs detta genom att aktivera XMP i BIOS Setup dvs. Intel Exreme Memory Profile som dina minnen har.

Hur du du gör detta står i moderkortsmanualen, annars så letar du reda på den menyn där du ändrar detta genom att gå igenom tex. under Advanced settings eller AI Tweaker meny eller Overclock menyn.

 

Hittar du inte inställningen så tala om vilket moderkort du har så kanske vi kan hjälpa till att kolla i manualen.

 

Mvh

 

Finns XMP redan i mitt BIOS? Jag har ett GIGABYTE GA-Z87X-D3H moderkort.

 

Tack

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns XMP redan i mitt BIOS? Jag har ett GIGABYTE GA-Z87X-D3H moderkort.

 

Tack

 

Mvh

Precis som Flyfisherman skriver har du XMP-inställning i BIOS på ditt moderkort.

Om du går in i BIOS, enligt sidan 38 i din bruksanvisning, ändrar inställningen för "Extreme Memory Profile X.M.P." från "Disabled" till "Enabled" kommer moderkortet med största sannolikhet att ändra minnesfrekvensen från 1333MHz till 1600Mhz.

 

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z87x-d3h_e.pdf

 

Vänligast

Åge

 

P.S. Redigeringen är missat citattecken. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...