Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få flera värden i ett formulär i en ASP-sida


Stefan - nybörjaren

Rekommendera Poster

Stefan - nybörjaren

Hej!

 

Har lagt det här med bygga hemsida på hyllan, men lovade vid ett svagt ögonblick att göra en till...

Har ett problem med mitt formulär som hämtar innehåll från en databas.

 

Har skapat en dropdown meny där jag vill hämta in 2 värden på samma rad i menyn, tyvärr så kan jag bara lagra ett värde när det sedan skall skickas vidare till min kodfil som matar in det valda i min access-databas.

 

Ex;

 

<form action="ny_resultat_kod.asp" method="post">

 <table width="500" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" class="text" align="center">
   <tr bgcolor="#F8EC07" valign="middle"> 
     <td width="500" height="25" colspan="2" bgcolor="#009900" class="brodtext"><font color="#FFFFFF"><b> Spelare</b></font></td>
   </tr>
   <tr> 
     <td height="35" colspan="2" align="left" valign="middle"><select name="namn">
       <% Do Until RecSet.EOF %>
       <option value="<%=RecSet("sp_namn")%>"><%=RecSet("sp_namn")%> (<%=RecSet("sp_kategori")%>)
         <% 
		RecSet.MoveNext
		Loop
		RecSet.close
		set RecSet = nothing
	%>
           </select>

 

OSV...

 

Hur får jag det användaren väljer i option value (två värden)? Som det är nu får jag bara med mig <%=RecSet("sp_namn")%> till nästa fil som anropar databasen och lägger in uppgifterna...

 

    RecSet("namn") = Request.Form("namn")
RecSet("kategori") = Request.Form("sp_kategori")

 

Hade en god vän en gång som talade om Array men som sagt det är många år sedan jag gjorde någon hemsida så minnet är för övrigt tomt...

 

Finns det någon som kan hjälpa mig och som på ett mycket tydligt sätt kan förklara hur jag gör?

 

Väntar tacksamt på svar!

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan lagra det som en strängarray genom att slå ihop värdena och separera med semikolon;

3;4

 

RecSet("sp_namn") = Request.Form("namn") & ";" & Request.Form("sp_kategori")

 

Sedan om du ska visa upp värdena separat kan du dela upp strängen med split

 

min_array = Split(RecSet("sp_namn"),";")

 

'namn = min_array(0)

'kategori = min_array(1)

'Om sp_namn inte innhållit semikolon och en split inte gjorts kommer min_array(1) inte att fungera och det kommer att krascha. Man måste då egentligen kolla längden på arrayen.

 

If Length(min_array)>1 Then

kategori = min_array(1)

End If

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...