Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smartphone eventuellt vattenskadad


Kranis-97

Rekommendera Poster

Var ut och cyklade när det plötsligt började ösa ner regn. Hade då min Samsung Galaxy S4 i byxfickan. När jag väl kom hem och tog upp den såg jag att batterinivån sjunkit snabbt och det hände alla möjliga grejer på skärmen utan att jag gjorde något. Tog då ur batteriet ur den och såg att det läckt in lite vatten. Efter att jag torkade ur den la jag den öppen med batteriet ur taget på borde.

 

Är rädd för att den kan ha blivit vattenskadad.:unsure::( Finns det något mer jag kan göra eller är det bara att låta den ligga där över natten och testa imorgon om den funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom moderna chip har flera lager är det väldigt stor risk att vatten tränger in i kretsarna så pass att de inte går att torka ut.

 

Batteriet bort för att motverka onödig korrosion är det viktigaste. Torr luft, gärna varmt (40 grader). Låt ligga minst ett dygn innan du provar. Har du tur får du igång den, men det troligaste är tyvärr att det inte lyckas. Mest beroende på hur pass våt den blivit.

 

Beställ blankett från försäkringsbolaget! Det kan hända att du kan lyckas övertyga dem om att det faller inom drulleförsäkringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag och igår har jag blåst lite med en hårtork på den med inte allt för varm luft. körde den också ett tag i torkskåpet idag. Nyligen (drygt ett dygn efter jag sett den blöt) testade jag att starta den och den verkar fungera helt normalt :) Jag testat den en del och har inte lyckats se något fel :thumbsup:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Lite sent, men vad som fungerar väldigt bra är att stoppa ner telefonen i en påse ris och vänta några dygn.

Ris drar åt sig fukt väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...