Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gjorde man de första programmen?


.M

Rekommendera Poster

Något jag funderat på ett tag, men aldrig riktigt fått klart för mig hur det gick till.

 

När Herr Ingenörd konstruerade den första datorn med microchip och magnet lagring och liknande, vart kom de första programmen ifrån? Om det inte fanns program från början hur gjorde man då programmen? Man borde väl behövt en kompilator och den kompilatorn krävde väl ett operativsystem för att köras? Vart kom dessa ifrån? Hur fick man dit dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt ordning kanske jag blandar lite i men:

 

Absolut först var väl helt mekaniska mackapärer.

Därefter torde hålkorten vara en del av kodningen och även rent elektriska brytare/kablar som flyttas runt.

Med transistorn började man kunna koda assembler, ren maskinkod.

Assemblern i sin tur gjorde det möjligt att bygga verktyg som kompilerade annan kod till just assembler. Och så har det fortsatt att utvecklats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde X-jobbet delvis på en PDP 11/20 och den kunde man programmera genom att ändra 16 strömbrytare så att de bildade binärkoden för en processorinstruktion, varpå en annan knapp motsvarade Enter-tangenten. Det var ju förstås inte det normala sättet utan användes i huvudsak för att boota det normala operativsystemet genom att knappa in en jump-instruktion till start-adressen för OSet.

 

Lite ovanför mitten av sidan http://www.drottninggatan95a.se/index4.htm visas en bild på en som programmerar BARK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hålkorten/hålremsorna minns jag mycket bra, kodade sådana i mitten på 70-talet, hålkorten för bl.a. styrning av löneuträkning, men också för styrning av CNC-maskiner.

CNC-maskinerna körde vi med hålremsor, både kodade och körde dessa i maskinerna fram till i början av 80 -talet, då vi migrerade till ren data, kodade dessa program också, minns inte vilket språk, men det var en liten revolution, att slippa dessa remsor, som kunde vara ganska långa ibland, kul vara det, man lärde sig mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag minns från hålkortens tid är att de innehöll en hel rad/sats i Cobol, PLEX resp. Simula så de förutsatte att det fanns en kompilator och ett operativsystem i datorn. De var ju då mer ett alternativ till tangentbord och lagrad fil i datorn.

 

Fram tills C konstruerades i början av 70-talet skrevs väl alla operativsystem (egentligen endast små kärnor jämfört med dagens OS) i assembler liksom i stort sett all kod till de första mikroprocessorsystemen under 70-talet. Microsoft kom till därför att Gates och Allen där såg behovet av att höja nivån på programmen från assembler till något mer lättprogrammerat men som ändå var litet och det blev deras Basic-tolk, som demonstrerades 1975.

 

När de första C-kompilatorerna skrevs lär man ha börjat med att skriva en liten del i assembler som bara klarade av att kompilera några enkla satser och sedan använde man den lilla delen för att skriva några stycken utökningar till kompilatorn i C osv. Så småningom hade man en komplett C-kompilator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...