Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Efter uppgradering kommer dator ej åt andra enheter i nätverket


Jessnet

Rekommendera Poster

Hej,

Har just uppgraderat en av mina datorer från Vista till Win 7.

Efter det så kan jag inte ansluta till övriga datorer och NAS i nätverket.

Jag ser dom i närverks-listan men när jag försöker ansluta så får jag "Nättverksfel. Det går inte att komma åt...."

Andra datorer kommer dock åt denna.

 

Har jämfört alla inställningar med en annan Win7 maskin i nätverket och det enda som skiljer är att den "nya" under Nätverks-id är angiven att den ingår i ett företagsnätverk i stället för hemnätverk.

detta har jag ändrat och startat om ett 20-tal gånger men efter omstart så är den ändå angiven som att ingå i företagsnätverk.

 

I övrigt är vad jag kan se allt lika, samma arbetsgrupp, samma hemnätverk etc.

 

Tacksam för vägledning om vad som kan fela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du under installationen av W7 klickat på företagsnätverk istället för lokalt nätverk?

I så fall kan en lösning vara att installera om W7. Om du har W7 skivor för installation.

Har du W7 skivor för uppdatering från Vista kan det bli knepigt.

Då hoppas jag att nån annan kan hjälpa dig....kör ju själv XP.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tämligen säker på att jag inte klickade i företagsnätverk under installationen men har funderat i samma banor om jag helt enkelt klickat i fel i alla fall.

 

Har bara uppgraderingsskiva för Vista till Win7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start -> Kontrolpanel -> Nätverk/delning. Klicka på "Företagsnät" (under ditt Nätnamn i mitten av bilden). Byt till hemmanät. Klicka OK. Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är redan angivet Hemnätverk där.

 

efter omstart så är den ändå angiven som att ingå i företagsnätverk.

 

Var står det att den är i ett företagsnät isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under Dator - Egenskaper - Inställningar för datornamn, domän och arbetsgrupp.

 

Testa Kontrolpanel -> System -> Avancerade systeminställningar -> Under fliken Datornamn: Klicka på NätverksID-knappen o välj "Hemdator, ej del av företagsnätverk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Kontrolpanel -> System -> Avancerade systeminställningar -> Under fliken Datornamn: Klicka på NätverksID-knappen o välj "Hemdator, ej del av företagsnätverk".

 

 

Det har jag testat, se stycke två i min inledande post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat "nätverksidentifiering"? I Nätverks-och delningscenter klicka på Ändra avancerade delningsinställningar och se vad du har för inställningar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat "nätverksidentifiering"? I Nätverks-och delningscenter klicka på Ändra avancerade delningsinställningar och se vad du har för inställningar där.

 

Ja den är aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från "Företagsnät"-delen för en stund. (inte så säker på att det eg orsakar dina problem).

 

Vad händer eg om du försöker nå ett share direkt via sin UNC-sökväg (på IP)?, tex

\\192.168.100.100\film

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...