Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får meddelandet "No Signal"


Swaleman

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har precis byggt ihop min första dator, men jag har ett problem. När jag startar upp datorn börjar alla fläktar snurra och min mus och tangentbord börjar blinka lite. Jag hör inga pip eller någonting som indikerar att någonting är fel. Dock så får jag ingen bild på skärmen, det står bara "No Signal".

 

Jag har varit otroligt försiktig med komponenterna och jag har använt ESD-band. Jag har också flyttat runt mina RAM-minnen, jag har även startat utan RAM i för att se om någonting annorlunda händer, och det gör det. Utan RAM så startar darotn bara om och om igen. Så den verkar hitta RAm-minnena.

 

Jag vet inte vad som är fel. Jag har försökt med både VGA- och HDMI-kabel, både i kontakter på moderkortet och i grafikkortet.

 

Är det någon som tror sig veta vad felet är? Börjar bli väldigt orolig att jag, mot förmodan, har förstört någon komponent. Detta är mitt första bygge så jag är lite lost. Därför vänder jag mig till er här på Eforum.

 

 

Hoppas att någon har någon aning om vad som är felet är! Tacksam för alla svar.

 

Tack på förhand

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska höra ett pip från datorn, ett pip indikerar att det initiala hårdvarutestet BIOS utför gått igenom utan fel.

 

Ett pip varefter den ska söka efter operativsystem och starta upp.

 

Alla sladdar sitter där de ska, processorn sitter som den ska i sin sockel och du har distanser som man ska ha mellan lådan och moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska höra ett pip från datorn, ett pip indikerar att det initiala hårdvarutestet BIOS utför gått igenom utan fel.

 

Ett pip varefter den ska söka efter operativsystem och starta upp.

 

Alla sladdar sitter där de ska, processorn sitter som den ska i sin sockel och du har distanser som man ska ha mellan lådan och moderkortet?

 

Jag hör inget pip från datorn när jag startar. Finns högtalaren på moderkortet eller måste jag koppla in en extern högtalare?

 

Jag tror att processorn sitter som den ska. Det knakade lite när jag satte fast den, men det ska det väll göra? Har läst att vissa måste uppdatera sitt BIOS, men jag har ett relativt nytt moderkort ( ett GA-Z87X-D3H) och det ska fungera med Intels Haswell processorer. Jag tror att moderkortet sitter som det ska. Jag satte i distanser men det är lite svårt att se ifall moderkortet nuddar chassit eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska höra ett pip från datorn, ett pip indikerar att det initiala hårdvarutestet BIOS utför gått igenom utan fel.

 

Ett pip varefter den ska söka efter operativsystem och starta upp.

 

Alla sladdar sitter där de ska, processorn sitter som den ska i sin sockel och du har distanser som man ska ha mellan lådan och moderkortet?

 

Jag läste lite mer och någon sade att det kan vara att nätaggregatet är felinställt. Då jag beställde delarna från Amazon.co.uk. dvs England så kom en kabel ifrån England med. Jag hade en svensk kabel sedan innan som passade aggregatet, måste man ställa in någonting speciellt på nätaggregatet för att det ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta en titt på nättaget, på dess etikett. Där ska stå vilka spänningar det accepterar. England har precis som vi 240 V så det ska inte vara något problem.

 

 

Interna högtalaren sitter nog i ditt chassi. Finns nog en sladd du ska sätta i.

Om modernt moderkort, kanske liten display på det som visar status?

 

Svårt att säga vad som gått fel men när du inte hör ett knyst från datorn, inte ens om du startar utan minne eller grafikkort, då tyder det på att datorn POST-test inte ens startar, att datorn inte alls startar upp. Givet att du HAR en högtalare som kan pipa.

 

Du har anslutit alla kablar till moderkortet? Även den "extra" strömmatning som numera sitter ganska nära processorn?

Vad för moderkort?

 

Svårt. mycket svårt, att diagnostisera vad som gått fel utan att testa del för del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta en titt på nättaget, på dess etikett. Där ska stå vilka spänningar det accepterar. England har precis som vi 240 V så det ska inte vara något problem.

 

 

Interna högtalaren sitter nog i ditt chassi. Finns nog en sladd du ska sätta i.

Om modernt moderkort, kanske liten display på det som visar status?

 

Svårt att säga vad som gått fel men när du inte hör ett knyst från datorn, inte ens om du startar utan minne eller grafikkort, då tyder det på att datorn POST-test inte ens startar, att datorn inte alls startar upp. Givet att du HAR en högtalare som kan pipa.

 

Du har anslutit alla kablar till moderkortet? Även den "extra" strömmatning som numera sitter ganska nära processorn?

Vad för moderkort?

 

Svårt. mycket svårt, att diagnostisera vad som gått fel utan att testa del för del.

 

Jag tror att de enda sladdar jag inte anslutit är de som hör till den optiska läsaren. Det moderkort jag har är ett GA-Z87X-D3H från GIGABYTE, det har ingen display, inte ens några lampor som indikerar att det får ström. Skumt.

 

Jag ska nu plocka ut allt och stoppa tillbaka det igen för att se om det blir bättre.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummar igenom manualen.

 

500 W nätagg eller mer rekommenderas. Antar jag att du har.

Att du anslutit både normala 24 pins ATX och även 2x4 pin 12 V till moderkortet likaså.

 

Och att du nu när du plockar isär kontrollerar att alla stift finns kvar på processorn, att inget har böjts.

 

Datorn har internt grafikkort, testa starta med bara det.

 

och framförallt: Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta en titt på nättaget, på dess etikett. Där ska stå vilka spänningar det accepterar. England har precis som vi 240 V så det ska inte vara något problem.

 

 

Interna högtalaren sitter nog i ditt chassi. Finns nog en sladd du ska sätta i.

Om modernt moderkort, kanske liten display på det som visar status?

 

Svårt att säga vad som gått fel men när du inte hör ett knyst från datorn, inte ens om du startar utan minne eller grafikkort, då tyder det på att datorn POST-test inte ens startar, att datorn inte alls startar upp. Givet att du HAR en högtalare som kan pipa.

 

Du har anslutit alla kablar till moderkortet? Även den "extra" strömmatning som numera sitter ganska nära processorn?

Vad för moderkort?

 

Svårt. mycket svårt, att diagnostisera vad som gått fel utan att testa del för del.

 

Hej igen!

 

En till liten fråga bara.

 

Jag har gjort lite framsteg nu. Jag tog bort grafikkortet för att kolla om jag kunde boota utan det. Det gick! Nu kan man väl utesluta problem med cpu, moderkort etc.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

En till liten fråga bara.

 

Jag har gjort lite framsteg nu. Jag tog bort grafikkortet för att kolla om jag kunde boota utan det. Det gick! Nu kan man väl utesluta problem med cpu, moderkort etc.?

Du kör bara på interna? Datorn startar upp och vill boota operativ? Ja då kan vi utesluta problem med CPU och minne.

 

Var grafikkortet helt nere i sin sockel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör bara på interna? Datorn startar upp och vill boota operativ? Ja då kan vi utesluta problem med CPU och minne.

 

Var grafikkortet helt nere i sin sockel?

 

Yes, jag kör på det interna grafikkortet. Jag kan nu gå in i BIOS och om jag inte gör det säger "han" till mig att installera ett OS.

 

Vad bra!

 

Jag ska testa att stoppa i grafikkortet igen ifall det inte satt helt nere.

 

När jag har gjort det, kan det vara så att jag måste använda uttagen på grafikkortet eller kan jag använda uttaget på moderkortet då också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, stoppar du i ett grafikkort stängs den interna grafiken av om nu den inte används i någon SLI-lösning. Normalt sett. Kanske att du måste in i BIOS och ställa in att använda det dedikerade grafikkortet.

 

Hoppas kortet fungerar och missa inte att ge även det den extra strömkabel det troligen vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, stoppar du i ett grafikkort stängs den interna grafiken av om nu den inte används i någon SLI-lösning. Normalt sett. Kanske att du måste in i BIOS och ställa in att använda det dedikerade grafikkortet.

 

Hoppas kortet fungerar och missa inte att ge även det den extra strömkabel det troligen vill ha.

 

Okej, tack så mycket för hjälpen!

 

En liten följdfråga bara; hur vet jag vilken kabel som ska användas till grafikkortet? Det är en "sex-pin" kontakt både på grafikkortet och på nätaggregatet där det står PCI-E x16. Grejen är att jag har 2 kablar som skulle kunna fungera med det. Det följde också med en adapter med grafikkortet, den har en del som man kopplar in i "sex-pin" uttaget i grafikkortet sen delar den sig till två stycken uttag som har 4 lite större "pinnar" i sig.

 

Det står ingenting i grafikkortsmanualen eller i nätaggregatsmanualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-E x16 fungerar garanterat och med största sannolikhet även den andra du nämner. Nätagg har ofta stöd för att driva två grafikkort.

 

Kontakten grafikkortet skickar med är bara för att ge stöd för nätagg som inte har en passande kabel. I princip finns det bara +5 och +12 V i en dator, går bra att kombinera ihop olika kanaler med varandra för att få det man önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-E x16 fungerar garanterat och med största sannolikhet även den andra du nämner. Nätagg har ofta stöd för att driva två grafikkort.

 

Kontakten grafikkortet skickar med är bara för att ge stöd för nätagg som inte har en passande kabel. I princip finns det bara +5 och +12 V i en dator, går bra att kombinera ihop olika kanaler med varandra för att få det man önskar.

 

Tack så mycket för all hjälp!!

 

Var mycket orolig när skärmen inte hittades, nu känner jag mig lugn.

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har precis byggt ihop min första dator, men jag har ett problem.

 

Utan ett externt grafikkort funkar allt bra, men så fort jag stoppar i grafikkortet händer det ingenting på skärmen när jag startar upp datorn.

fläktarna på grafikkortet snurrar så den får kraft.

 

Vet någon vad problemet kan vara?

 

Jag har provat att installera drivisar utan grafikkortet i, men det kan jag inte då det inte hittar grafikkortet.

 

Jag kan inte heller gå in i BIOS under uppstart då ingenting händer på skärmen.

 

Jag har provat att använda både uttagen på moderkortet och på grafikkortet men ingenting händer på skärmen.

 

Vet inte vad jag ska göra, snälla hjälp.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att det sitter i grafikkortet en 6-pin ström kabel

 

Jag har kopplat en 6-pin kabel till grafikkortet, den blir dock en 8-pin in i nätaggregatet. Det står PCI-E på kabeln.

 

Fläktarna snurrar så den har kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för grafikkort?

 

Jag har ett GIGABYTE NVIDIA GEFORCE GTX660 2GB

 

Modellnamn: GV-N660O-2GD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Swaleman!

 

Jag har slagit ihop dina två trådar om "No signal" eftersom principen är en fråga eller ett problem ska bara finnas i en tråd.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Swaleman!

 

Jag har slagit ihop dina två trådar om "No signal" eftersom principen är en fråga eller ett problem ska bara finnas i en tråd.

 

Cecilia

Moderator

 

Okej, vad bra!

 

Tack så mycket!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat en 6-pin kabel till grafikkortet, den blir dock en 8-pin in i nätaggregatet. Det står PCI-E på kabeln.

 

Fläktarna snurrar så den har kraft.

Jag har ett GIGABYTE NVIDIA GEFORCE GTX660 2GB

 

Modellnamn: GV-N660O-2GD

Ja, då borde det fungera med PCI-e kabel inkopplad. Det enda jag kan tänka mig är att kortet inte sitter ner ordentligt i sloten. Ibland får man trycka ganska hårt för att kortet ska gå ner. Kortet sitter väl i den PCI-e x16 slot som är närmast processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då borde det fungera med PCI-e kabel inkopplad. Det enda jag kan tänka mig är att kortet inte sitter ner ordentligt i sloten. Ibland får man trycka ganska hårt för att kortet ska gå ner. Kortet sitter väl i den PCI-e x16 slot som är närmast processorn.

 

Jag har löst det nu!

 

Jag gjorde så att jag gick in i BIOS när jag inte hade satt i grafikkortet och sade att jag inte ville använda den integrerade grafiken. jag stängde av och sedan stoppade jag i kortet. När jag startade datorn igen så fungerade allt!

 

Tack för hjälpen allihopa!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Swaleman!

 

Jag har slagit ihop dina två trådar om "No signal" eftersom principen är en fråga eller ett problem ska bara finnas i en tråd.

 

Cecilia

Moderator

 

Ett vanligt fel är att du har i hdmi-kabeln inkopplad när du installerar Win7 eller Win8. Skärmen visas då på tv'n eller den andra skärmen

när du är klar med installationen. Två sätt att lösa det:

1. Du har den andra skärmen påslagen som är kopplad till hdmi och trycker på windows-knappen +p, Då dyker det upp fyra val på skärmen som är ansluten till hdmi, välj klona skärmen. Då dyker bilden också upp på dataskärmen

 

2. Ha inte i hdmi-kabeln när du installerar Win7 eller Win8.

 

Det här är en (bugg??) som Microsoft inte talar så mycket om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...