Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Hashning" i Excel?


zackone

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet ni om det finns en funktion som linkar två separata celler likt en hashning fast i excel? Dvs. att ex. den vänstra cellen är en nyckel och den högra cellen bredvid är ett value. Det är så att jag vill att ex. namnet "Smith" ska matcha med "100" - så när jag kör en referens till namnet smith så vill jag att den ska använda värdet som är länkat till det namnet.

 

Föreställ er två kolumner: Level: 1 2 3 4 5

Exp: 10 20 30 40 50

Jag vill kunna länka lvl 1 med exp 10 etc. så att jag kan utföra beräkningar beroende på vilken level man är. T.ex göra en funktion varav du väljer vilken lvl du vill åt i en lista, så beräknar den hur många vinster det behövs till den lvln (10 exp per vinst) . För att få 1 måste den då fatta att 10 är antalet xp som behövs för lvl 1. Därför vill jag länka värdet till nyckeln.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du är ute efter att söka ett värde givet en nyckel.

 

Det vill säga ställ upp en tabell med dina nycklar i första kolumnen och dina värden i andra.

Använd sedan exempelvis LETARAD eller paret PASSA+INDEX för att hämta värdet givet din nyckel

=LETARAD(A1;Blad1!$A$1:$B$100;2;FALSKT)

exempelvis.

Dölja felvärden?

=OMFEL(LETARAD(...);"")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes. Lyckades få det att funka med VLOOKUP, såg tidigare tråd nu som i princip handlade om samma sak. Ber om ursäkt att jag ej kollade igenom bättre innan jag postade tråden. Tack.

 

 

Btw, är det någon som vet vilket program denna graf gjorts i? Ser mycket mer cleant ut än Excel (ogillar starkt designen i excel vad gäller grafer):

 

Graf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det där ser ut som Matlab.

 

och ja, det finns nog några tusen trådar där lösningen är PASSA eller LETARAD. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...