Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur komma åt filen Normal.dotm?


Data-analfabeten

Rekommendera Poster

Data-analfabeten

Har Office Word 2007, Vista Busines.

Nytt Word-dokument har alldeles fel radavstånd, även före och efter stycke, fel standardtabbe, fel marginaler både uppe och nere, fel layout. Måste alltså varje gång jag vill ha ett tomt dokument ändra på ett otal ställen.

I hjälpen - ”Ändra mallen Normal.dotm” följande svar:

* Klicka Officeknappen och sedan Öppna. Okey.

* Klicka på Mallar och dubbelklicka på ”Normal.dotm.”. Finns inte Mallar i dialogrutan Öppna, skall filformatet anges till ”Alla Word-mallar”. Jag gör så och klickar Öppna - inget händer. Skriver in filnamnet ”Normal.dotm” och Öppna.

Resultat: ”Det går ej hitta filen. Kontrollera filnamnet och försök igen.”

Var finns filen ”Normal.dotm”?

Data-analfabeten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv gör jag alltid så att när jag skriver ett nytt dokument så öppnar jag ett gammalt liknande dokument.

Och sparar det med nytt namn.

Så har jag alla inställningar rätt.

 

Jag har kört Office 2003, 2007 och har nu 2010 på jobbet.

Och om 2003 och 2010 är OK som jag ser det

så var 2007 ingen bra upplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Office Word 2007, Vista Busines.

Nytt Word-dokument har alldeles fel radavstånd, även före och efter stycke, fel standardtabbe, fel marginaler både uppe och nere, fel layout. Måste alltså varje gång jag vill ha ett tomt dokument ändra på ett otal ställen.

I hjälpen - ”Ändra mallen Normal.dotm” följande svar:

* Klicka Officeknappen och sedan Öppna. Okey.

* Klicka på Mallar och dubbelklicka på ”Normal.dotm.”. Finns inte Mallar i dialogrutan Öppna, skall filformatet anges till ”Alla Word-mallar”. Jag gör så och klickar Öppna - inget händer. Skriver in filnamnet ”Normal.dotm” och Öppna.

Resultat: ”Det går ej hitta filen. Kontrollera filnamnet och försök igen.”

Var finns filen ”Normal.dotm”?

Den kanske är dold.

Visa dolda filer i Windows Vista

1. Öppna Mappalternativ genom att klicka på Start-knappen, Kontrollpanelen, Utseende och anpassning och till sist på Mappalternativ.

2. Klicka på fliken Visning.

3. Under Avancerade inställningar klicka på Visa dolda filer och mappar.

4. Klicka på OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data-analfabeten

Den kanske är dold.

Visa dolda filer i Windows Vista

1. Öppna Mappalternativ genom att klicka på Start-knappen, Kontrollpanelen, Utseende och anpassning och till sist på Mappalternativ.

2. Klicka på fliken Visning.

3. Under Avancerade inställningar klicka på Visa dolda filer och mappar.

4. Klicka på OK.

 

Visa dolda filer och mappar är redan förbokat. Har sökt en gång till efter Normal.dotm, men den finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data-analfabeten

Själv gör jag alltid så att när jag skriver ett nytt dokument så öppnar jag ett gammalt liknande dokument.

Och sparar det med nytt namn.

Så har jag alla inställningar rätt.

 

Jag har kört Office 2003, 2007 och har nu 2010 på jobbet.

Och om 2003 och 2010 är OK som jag ser det

så var 2007 ingen bra upplevelse.

 

Tack. Det fungerar, men det vore önskvärt att få upp ett tomt dukument på direkten. För mig som enbart är hemma användare och använder nästan bara Word och Exell fungerar det hitintills med 2007

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det fungerar, men det vore önskvärt att få upp ett tomt dukument på direkten. För mig som enbart är hemma användare och använder nästan bara Word och Exell fungerar det hitintills med 2007

Förslag

1) När du har gjort alla dina önskavärda inställningar väljer du att radera allt på dokumentet och sparar det sedan med ändelsen Normal.dotm (det går att spara med en rad olika ändenser i Word, kanske också med .dotm

 

2) När du har gjort alla dina önskavärda inställningar väljer du att radera allt på dokumentet och sparar det sedan som MinNormal.doc (det går att spara med en rad olika ändenser i Word, också med .doc Word 97,2000,2003

Den stora fördelen med detta format är att de flesta kan läsa det. Om du vill dela med dig av nått du skrivit.

I motsatts till filer med format .docx

 

3) När du startat Word klickar du på den runda knappen upp till vänster. Då kommer det upp en dialogruta. Nere till höger i den rutan finns en knapp för avancerade inställningar. Du klickar på den knappen och går igenom alla menyerna under avancerade så kanske du hittar vad du söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data-analfabeten

Förslag

1) När du har gjort alla dina önskavärda inställningar väljer du att radera allt på dokumentet och sparar det sedan med ändelsen Normal.dotm (det går att spara med en rad olika ändenser i Word, kanske också med .dotm

 

2) När du har gjort alla dina önskavärda inställningar väljer du att radera allt på dokumentet och sparar det sedan som MinNormal.doc (det går att spara med en rad olika ändenser i Word, också med .doc Word 97,2000,2003

Den stora fördelen med detta format är att de flesta kan läsa det. Om du vill dela med dig av nått du skrivit.

I motsatts till filer med format .docx

 

3) När du startat Word klickar du på den runda knappen upp till vänster. Då kommer det upp en dialogruta. Nere till höger i den rutan finns en knapp för avancerade inställningar. Du klickar på den knappen och går igenom alla menyerna under avancerade så kanske du hittar vad du söker.

 

Har löst problemet: På skrivbordet finns genväg till Word. Under har jag lagt in ett dokument - Egen mall.dotm - och jag tror det fungerar. Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Data-analfabeten

Visa dolda filer och mappar är redan förbokat. Har sökt en gång till efter Normal.dotm, men den finns inte.

 

Har löst problemet: På skrivbordet finns genväg till Word. Under har jag lagt in ett dokument - Egen mall.dotm - och jag tror det fungerar. Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...