Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telefonförsäljare som ringer på sena kvällar, helger och dagtid...


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

...ofta lägger dom på när man svarar också (är väl då nån automatuppringning?), eller om man ber dom snällt att plocka bort en från listan över framtida samtal så ignoreras detta och nya samtal dyker upp från samma företag.

 

Jag brukar ibland kolla på Vem ringde

 

Detta gäller främst mobilen och särskilt irriterande om man befinner sig utanför landets gränser, då åker man ju själv på en kostnad när man svarar pga. roamingavgiften till det land man befinner sig.

 

Nu har Nix precis lagt till möjligheten att spärra även mobiltelefoner Nix-Telefon

Fast om detta får någon praktisk effekt återstår ju att se, eftersom företag man har eller haft affärer med får ju fortsätta att ringa enligt branchöverkommelsen.

Det samma gäller tex. Statistiska Centralbyrån (SCB), men det ser jag inte som några problem.

 

Sedan finns alltid dessa särskilt oseriösa försäljare också som inte bryr sig ett skvatt om etik och moral.:angry:

Dessa och andra irriterande uppringare i försäljnings eller marknadsföringssyfte eller reklam och spam-sms kan man också anmäla till Direktmarknadsföringsnämnden, men hur många orkar med detta?

 

:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, men jag har på både fasta linjen hemma och på mobilen, lagt in spärrar, så dom får ringa bäst dom vill, det går fram endast en signal, sedan bryter det tvärt, plus att Nix är inkopplat, så till mig får dom ringa, bryr mig inte.

 

Det enda smolket är privata nummer än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Gissar du har ett abonnemang?

Har jag rätt?

När jag läste Telias villkor för mer än 10 år sedan (ADSL 500kb/s) stod det på sista sidan av det 7-sidiga avtalet att Telia förbehöll sig rätten att dela med sig av sina uppgifter om mig med sina samarbetspartners.

Samma när jag skaffade fast telefon i Göteborg. Då stod det också på sista sidan (sidan 2) av avtalet.

Så jag använder oregistrerade kontantkort i mina mobiler.

Och det ringer inte en enda säljare till mobilerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Gissar du har ett abonnemang?

Har jag rätt?

När jag läste Telias villkor för mer än 10 år sedan (ADSL 500kb/s) stod det på sista sidan av det 7-sidiga avtalet att Telia förbehöll sig rätten att dela med sig av sina uppgifter om mig med sina samarbetspartners.

Samma när jag skaffade fast telefon i Göteborg. Då stod det också på sista sidan (sidan 2) av avtalet.

Så jag använder oregistrerade kontantkort i mina mobiler.

Och det ringer inte en enda säljare till mobilerna.

Javisst har jag det, har alltid haft (i mitt fall Telia och mycket nöjd).

Tycker ändå det är bedrövligt att behöva skaffa kontantkort för att slippa detta, nej det har jag absolut inga planer på och mitt privata mobilnummer har jag väl haft i en sisådär 15 år efter att jag bytte från NMT till GSM.

 

Klart att detta kommit ut, jag har ju inget hemligt nr.

 

Lite småroligt nu är att för bara en kvart sedan så plingade det till i fånen och denna gången en som ville prata om pensionsspar eller nåt (ville höra om det röda kuvertet) - utan att det skulle kosta något...

-Kostar det inget svarade jag, vad är det då ni vill med ert prat om att få hjälp med att placera etc. etc.

 

Efter ett tag så kröp det fram att det är en viss kostnad... Hahahaha :D

 

Nej, är så trött på dessa så jag vet inte vad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar du har ett abonnemang?

Har jag rätt?

När jag läste Telias villkor för mer än 10 år sedan (ADSL 500kb/s) stod det på sista sidan av det 7-sidiga avtalet att Telia förbehöll sig rätten att dela med sig av sina uppgifter om mig med sina samarbetspartners.

Samma när jag skaffade fast telefon i Göteborg. Då stod det också på sista sidan (sidan 2) av avtalet.

Så jag använder oregistrerade kontantkort i mina mobiler.

Och det ringer inte en enda säljare till mobilerna.

Du missade första halvan av meningen:

"Om det behövs för att tillhandahålla Tjänsten lämnas Kunduppgifter och Trafikuppgifter ut till Telias samarbetspartners." (min kursivering)

Det innebär att Telia har rätt att lämna ut uppgifter till det företag som skriver ut fakturorna, inte att de får lämna ut några uppgifter något elföretag för att de ska kunna ringa dig.

 

Trots mitt mobilnummer är registrerat sedan många år, och finns på hitta och Eniro, har jag inte haft ett enda säljsamtal till mobilen.

 

Men visst är det bra att det äntligen blir möjligt att anmäla mobilen till Nix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Nix precis lagt till möjligheten att spärra även mobiltelefoner...

Fast om detta får någon praktisk effekt återstår ju att se, eftersom företag man har eller haft affärer med får ju fortsätta att ringa enligt branchöverkommelsen.

Helt onödigt med Nix i både fast och mobil enligt min åsikt.

 

I mobilen kör jag med Truecaller. Om det rings från de telenummer jag lagt in där går de direkt till telefonsvararen. Jag får aldrig någon ringsignal, men efter några sekunder får jag ett meddelande på displayen som visar att 08xxxxxxxx har ringt, men lämnade inget meddelande. Ingen har någonsin lämnat ett meddelande. Efter ett antal försök ger alla upp och ringer inte mer.

 

I min fasta telefon (IP) loggar jag in på kontot och spärrar de telefonnummer jag inte önskar. Där finns olika val för att hantera samtalen. Jag har valt blockeringston för alla.

Där finns också möjligheten att spärra en nummerserie, t,ex. 0857950*. Fungerar alldeles utmärkt.

De nummer som jag spärrat är enligt Vem ringde, Eniro m.fl. "företag som bedriver telefonförsäljning", "placeringsrådgivare" osv.

Numer får jag aldrig några sådana samtal, men tittar jag på samtalslistans historik så ser jag att i stort sett varje vardag är det minst 2 samtal om dagen. Några har hållit på mer än ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Helt onödigt med Nix i både fast och mobil enligt min åsikt.

 

I mobilen kör jag med Truecaller. Om det rings från de telenummer jag lagt in där går de direkt till telefonsvararen. Jag får aldrig någon ringsignal, men efter några sekunder får jag ett meddelande på displayen som visar att 08xxxxxxxx har ringt, men lämnade inget meddelande. Ingen har någonsin lämnat ett meddelande. Efter ett antal försök ger alla upp och ringer inte mer.

 

I min fasta telefon (IP) loggar jag in på kontot och spärrar de telefonnummer jag inte önskar. Där finns olika val för att hantera samtalen. Jag har valt blockeringston för alla.

Där finns också möjligheten att spärra en nummerserie, t,ex. 0857950*. Fungerar alldeles utmärkt.

De nummer som jag spärrat är enligt Vem ringde, Eniro m.fl. "företag som bedriver telefonförsäljning", "placeringsrådgivare" osv.

Numer får jag aldrig några sådana samtal, men tittar jag på samtalslistans historik så ser jag att i stort sett varje vardag är det minst 2 samtal om dagen. Några har hållit på mer än ett år.

Nja det beror ju på vilken typ av mobiltelefon man använder

Eftersom jag har en Sony Ericsson c702 (som faktiskt fungerar att ringa på utan mankemang) så faller ju dessa alternativ bort. men ett bra tips naturligtvis.

 

I övrigt så spelar det ingen roll -samtal ramlar in ändå.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix fungerar faktiskt hos mig, och någon telefonsvarare vill jag inte använda.

 

I mobilen kör jag med ett avp som även innehåller en filterfunktion som kan blockera telefon och sms nummer, fungerar utmärkt.

Som vanligt fungerar dock inte privata nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Du missade första halvan av meningen:

"Om det behövs för att tillhandahålla Tjänsten lämnas Kunduppgifter och Trafikuppgifter ut till Telias samarbetspartners." (min kursivering)

Det innebär att Telia har rätt att lämna ut uppgifter till det företag som skriver ut fakturorna, inte att de får lämna ut några uppgifter något elföretag för att de ska kunna ringa dig.

 

Trots mitt mobilnummer är registrerat sedan många år, och finns på hitta och Eniro, har jag inte haft ett enda säljsamtal till mobilen.

 

Men visst är det bra att det äntligen blir möjligt att anmäla mobilen till Nix.

 

Vilken halva av meningen missade jag? Direkt avskrift av mina Allmänna villkor för telefonabonnemang.

 

Allmänna villkor för teleabonnemang

Gäller från 1 juni 2002

....

4. Kunduppgifter, trafikuppgifter och samtycke

4.2 Med kunduppgift avses uppgift om ett telefonabonnemang såsom namn, adress, telefonnummer, personnummer eller organisationsnummer eller annan uppgift om Kunden. Med trafikuppgift avses uppgift som rör ett särskilt Telemeddelande såsom tid, omfattning, vilka telenät som använts och tekniska data.

4.3 Uppgifter enligt punkt 4.2 behandlas för att tillhandahålla tjänst, fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, för registervård samt för att marknadsföra Teliakoncernens varor och tjänster. Trafikuppgifter får dock endast användas för sådan marknadsföring om kunden inte motsatt sig detta.......

 

Det finns med andra ord ingen möjlighet enligt avtalet att som kund hindra att Telia säljer "kunduppgifterna".

Som en del av Teliakoncernens tjänster.

4.2 Med kunduppgift avses uppgift om ett telefonabonnemang såsom namn, adress, telefonnummer, personnummer eller organisationsnummer eller annan uppgift om Kunden.

 

Exempel på sådan annan uppgift om kunden som Telia sålt är om personen har eget företag.

Vilket Telia skaffat sig kunskap om genom registervård genom att inhämta uppgifter från andra register som SPAR och PAR.

Nedan ett annat exempel.

 

http://www.svt.se/plus/telia-vi-litade-for-mycket-pa-vara-samarbetspartners

 

Jag citerar

Åsa Avdic frågar Telias Hans G Larsson om han tror att Teliakunderna är medvetna om att delas digitala jag är till salu när de surfar i sina mobilen.

 

På den här punkten är han inte lika benägen att erkänna misstag från Telias sida, utan säger att kunden godkänner detta i och med avtalsvillkoren för mobilabonnemanget:

 

- En viktig sak här är samtycket. Kunden måste ha gett sitt samtycke, och det menar vi att kunden har gjort i vårt villkor. Men på frågan om det är riktigt lätt för kunden att se det så tror jag att nej, det är det inte, säger Hans G Larsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns med andra ord ingen möjlighet enligt avtalet att som kund hindra att Telia säljer "kunduppgifterna".
Förlåt, men jag kan inte se något i ditt citat av Allmänna villkoren som handlar om att sälja upplysningar till företag så att de kan ringa mig för att t ex sälja elabonnemang, samarbetspartners är inte ens nämnt. Det enda är att Teliakoncernen kan använda dina uppgifter. Dessutom citerar du ett avtal som inte längre gäller utan från 1 januari 2012 gäller nya avtal: http://www.telia.se/privat/villkor/

 

Exempel på sådan annan uppgift om kunden som Telia sålt är om personen har eget företag.
Har jag inte märkt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Förlåt, men jag kan inte se något i ditt citat av Allmänna villkoren som handlar om att sälja upplysningar till företag så att de kan ringa mig för att t ex sälja elabonnemang, samarbetspartners är inte ens nämnt. Det enda är att Teliakoncernen kan använda dina uppgifter. Dessutom citerar du ett avtal som inte längre gäller utan från 1 januari 2012 gäller nya avtal: http://www.telia.se/privat/villkor/

 

Har jag inte märkt.

 

Inget konstigt att du sett ett annat avtal. För Telia byter avtal sådär en gång om året. Och begripa att du om du godkänner Telias avtal ger Telia rätt att som en annan tjänst (riktad till företag) sälja dina "Kunduppgifter" är inte lätt att inse.

4.3 Uppgifter enligt punkt 4.2 behandlas för att tillhandahålla tjänst, fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, för registervård samt för att marknadsföra Teliakoncernens varor och tjänster.

det är raden

samt för att marknadsföra Teliakoncernens varor och tjänster

som ger Telia rätten att sälja dina kunduppgifter (som du lämnat) tillsammans med andra uppgifter "från registervård" =samkörning med andra register

 

Själv har jag haft väldig tur. När jag köpte en trådlös telefon i Teliabutiken fick jag ett "erbjudande" att samtidigt ringa gratis till ett Telia mobilnummer i Sverige.

Gratis JA, men att det kostar en dryg 50-lapp i månaden fattade jag inte.....

Nåja jag har ju ring min vän med enbart mobil ofta.

 

Det här hade det goda med sig att när jag blev uppringd på den fasta telefonen av nån som sa ungefär:

"Vi ser att du är en trogen kund, nu vill vi erbjuda dig lägre pris"

så svarade jag: Jag är inte intresserad.

Varpå erbjudandet upprepades ett par gånger varpå jag svarade likadant och la till sist på luren.

 

Det här fick sin förklaring nån månad senare.

Ett företag hade ringt äldre personer med eget företag (som jag) och erbjudit dem lägre pris.

Många hade hoppat på erbjudandet.

Varför just äldre personer med eget företag?

Därför äldre är lättare att lura.

Därför konsumentköplagen inte gäller egenföretagare.

Varifrån hade "det här företaget" fått uppgifterna

1) på äldre

2) med eget företag

3) med abonnemang hos Telia

Jo i en av webbartiklarna framgick det att Telia hade sålt uppgifterna på 7000 äldre Teliakunder med eget företag.

 

Så jag gissar jag var en av dem på listan.

Jag vet inte vem / vilket företag som ringde mig men det här är några exempel:

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2067&artikel=5344780

http://www.svt.se/nyheter/sverige/dagny-77-vann-mot-telefonbolaget

Skulle inte förvåna mig om det är Phonera, de ringer mig lite för jämnan och försöker alltid få det att låta som om jag redan är kund hos dem (jag är kund hos Telia, och Phonera är väl ett företagsnamn som är valt för att på telefon låta som Sonera). De brukar försöka hävda att bindningstiden för min fasta telefon gått ut och det kan jag iofs hålla med om, det bör den ha gjort för över tio år sen ... Om jag börjar tala om Nixregistret hänvisar de till att detta inte gäller företagare, så uppenbarligen är de medvetna om att jag är företagare trots att mitt fasta telefonabonnemang är tecknat av mig som privatperson.

från

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5274149

 

till sist

Hans G Larsson är informationsansvarig på Telia. Plus programledare Åsa Avdic frågar honom hur han ser på att Teliakunder hängts ut på nätet som porrsurfare, något som möjliggjorts av att Telia sålt vidare deras kunduppgifter:

- Det är jättetråkigt, och det är beklagligt att inte vi har kunnat agera tidigare än vad vi har gjort i det här fallet.

 

från http://www.svt.se/plus/telia-vi-litade-for-mycket-pa-vara-samarbetspartners

 

Och Hans Larsson avslutar med

Kunderna har godkänt att uppgifter säljs vidare

Åsa Avdic frågar Telias Hans G Larsson om han tror att Teliakunderna är medvetna om att delas digitala jag är till salu när de surfar i sina mobilen.

 

På den här punkten är han inte lika benägen att erkänna misstag från Telias sida, utan säger att kunden godkänner detta i och med avtalsvillkoren för mobilabonnemanget:

 

- En viktig sak här är samtycket. Kunden måste ha gett sitt samtycke, och det menar vi att kunden har gjort i vårt villkor. Men på frågan om det är riktigt lätt för kunden att se det så tror jag att nej, det är det inte, säger Hans G Larsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt att du sett ett annat avtal.
Jag tittar på det avtal som gäller nu för alla som inte fortfarande har ett avtal med bindningstid som fortfarande gäller och ingicks för mer än närmare 1,5 år sen. För övriga gäller dessa avtal: http://www.telia.se/privat/villkor/aldrevillkor

 

marknadsföra Teliakoncernens varor och tjänster.
Man ger dem alltså rätt att använda ens telefonnummer etc för sälja sina egna varor, inte för att sälja uppgifterna till en samarbetspartner för godtyckligt användande, t ex ett elbolag som vill få en att byta elbolag.

 

Det är fullt lagligt att ringa privatpersoner, som man har ett kundförhållande med, för att försöka sälja dem annat, det behövs ingen särskild klausul om det i ett avtal. Jag blir regelbundet uppringd av en annan operatör som tycker att jag ska byta till något "förmånligare", på samma sätt som elbolaget ringer för att försäkra sig om att jag förlänger avtalet med dem.

 

Angående det du hänvisar till som gäller Ringia finns det inget i dem som säger att uppgifterna kommer från Telia eller annan operatör. När det gäller företag finns uppgifter lättillgängliga på nätet eftersom de är offentliga, t ex se http://www.allabolag.se/5562577428/IDG_International_Data_Group_AB och det finns ingen anledning att köpa dem någonstans ifrån. Det räcker bra med att på t ex den webbplatsen söka efter företag i en viss bransch och kolla (genom att klicka lite) när ägaren är född.

 

Ditt sista citat gäller att ett företag, som förbundit sig i ett avtal med Telia att endast marknadsföra Teliakoncernens varor och tjänster, bröt mot det avtalet. Om vi ska diskutera att företag bryter avtal är det en helt annan diskussion och då är det meningslöst att citera avtalstexter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag tittar på det avtal som gäller nu för alla som inte fortfarande har ett avtal med bindningstid som fortfarande gäller och ingicks för mer än närmare 1,5 år sen. För övriga gäller dessa avtal: http://www.telia.se/privat/villkor/aldrevillkor

 

Man ger dem alltså rätt att använda ens telefonnummer etc för sälja sina egna varor, inte för att sälja uppgifterna till en samarbetspartner för godtyckligt användande, t ex ett elbolag som vill få en att byta elbolag.

 

Det är fullt lagligt att ringa privatpersoner, som man har ett kundförhållande med, för att försöka sälja dem annat, det behövs ingen särskild klausul om det i ett avtal. Jag blir regelbundet uppringd av en annan operatör som tycker att jag ska byta till något "förmånligare", på samma sätt som elbolaget ringer för att försäkra sig om att jag förlänger avtalet med dem.

 

Angående det du hänvisar till som gäller Ringia finns det inget i dem som säger att uppgifterna kommer från Telia eller annan operatör. När det gäller företag finns uppgifter lättillgängliga på nätet eftersom de är offentliga, t ex se http://www.allabolag.se/5562577428/IDG_International_Data_Group_AB och det finns ingen anledning att köpa dem någonstans ifrån. Det räcker bra med att på t ex den webbplatsen söka efter företag i en viss bransch och kolla (genom att klicka lite) när ägaren är född.

 

Ditt sista citat gäller att ett företag, som förbundit sig i ett avtal med Telia att endast marknadsföra Teliakoncernens varor och tjänster, bröt mot det avtalet. Om vi ska diskutera att företag bryter avtal är det en helt annan diskussion och då är det meningslöst att citera avtalstexter.

 

Ta och läs vad som står här

Hans G Larsson är informationsansvarig på Telia. Plus programledare Åsa Avdic frågar honom hur han ser på att Teliakunder hängts ut på nätet som porrsurfare, något som möjliggjorts av att Telia sålt vidare deras kunduppgifter

 

Telia säljer alltså kunduppgifterna som en tjänst till företag som är intresserade.

 

Det är inte lätt att förstå att Telia säljer

och har rätt sälja kunduppgifterna vidare

enligt det avtal kunden tecknar med Telia att vilket Hans G Larson instämmer i.

 

Åsa Avdic frågar Telias Hans G Larsson om han tror att Teliakunderna är medvetna om att delas digitala jag är till salu när de surfar i sina mobilen.

 

På den här punkten är han inte lika benägen att erkänna misstag från Telias sida, utan säger att kunden godkänner detta i och med avtalsvillkoren för mobilabonnemanget:

 

- En viktig sak här är samtycket. Kunden måste ha gett sitt samtycke, och det menar vi att kunden har gjort i vårt villkor. Men på frågan om det är riktigt lätt för kunden att se det så tror jag att nej, det är det inte, säger Hans G Larsson.

från

http://www.svt.se/plus/telia-vi-litade-for-mycket-pa-vara-samarbetspartners

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från samma artikel:

När Telia fick veta hur det förhöll sig så bröt man skyndsamt sina samarbeten med Bozoka och ett antal andra liknande företag, aggregatörer:
En aggregatör i det här sammanhanget är ett företag som knyter avtal med innehållsleverantörer och mobiloperatörer och sköter förmedling av intäkter. I de allmänna villkoren faller det inte under paragraf 4.3, som citerats tidigare, utan under paragraf 12.4 sista meningen:
Om det behövs för att tillhandahålla Tjänsten lämnas Kunduppgifter och Trafikuppgifter ut till Telias samarbetspartners.
Notera villkoret "Om det behövs för tjänsten", dvs inte hur som helst och till vilka samarbetspartners som helst. Meningen innebär alltså att om man köper innehåll, t ex köper en ringsignal i sin mobil, så måste köpet hanteras av ett företag som har möjlighet att debitera en för det, dvs de måste veta vart fakturan ska skickas (eller motsvarande). Inte så konstigt tycker jag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Verkar som att spärr av mobiler på Nix-telefon har fått en del kritiska röster som menar att det kan slå bakut dvs. fler säljsamtal och annat oönskat på mobilerna?

 

Bl.a. KO är kritisk fast jag förstår inte riktigt argumenten mot NIX för mobiler som framförs.

http://www.svt.se/ny...-mobiltelefonen

SVT-Play sändes 4/6 http://www.svtplay.s...al-till-mobilen

 

Sändes på Rapport i fredags 7/6 SVT-Play http://www.svtplay.s...x?beskrivning=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...