Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blue Screen?


Vikkce

Rekommendera Poster

Har fått blue screen rätt ofta på senaste tiden (3-4 ggr i veckan) :(

Någon som kan avögra vad som orsakar detta?

 

Problemsignatur:

Problemhändelsens namn: BlueScreen

OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1

Språkvariant-ID: 1053

 

Ytterligare information om problemet:

BCCode: 50

BCP1: FFFFA4A00DDF3CC4

BCP2: 0000000000000000

BCP3: FFFFF8000355FF7E

BCP4: 0000000000000007

OS Version: 6_1_7601

Service Pack: 1_0

Product: 256_1

 

Snälla Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med BlueScreenView om det programmet kan ta fram vilken drivrutin det är som kraschar.

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

 

Men annars ses BCCode 50 ofta ihop med hårdvarufel, t ex fel på på RAM-minne eller hårddisk. Se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer utifall att det blir så dåligt att Windows inte startar.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för tipsen har provat windows minnesdiagnostik den hittar inget, har även skannat registret med Advanced Systemcare Pro och åtgärdat dock utan resultat.

Men det fortsätter, det konstiga är att det dock gör det med annorlunda felkoder senast med "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, 0x000000d1".

Bifogar minidumpen och hoppas att någon har någon aning om vad det kan vara?

 

 

062813-7800-01 - Kopia.txt

 

Jag fick inte ladda upp filtypen .dmp, så jag var tvungen att byta till .txt, byt bara till baka till .dmp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade du BlueScreenView något?

Det programmet är ju bra på att ta fram den relevanta informationen ur en dumpfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast har släppt en uppdatering som strulade till windows 7 datorer med bluescreens, har hjälpt min son som hade det, men inte nu längre han böt virusskydd, ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade du BlueScreenView något?

Det programmet är ju bra på att ta fram den relevanta informationen ur en dumpfil.

 

Ja jag fick fram info där, men jag är inte riktigt tillräkligt erfaren för att kunna se vad som är fel, och det känns konstigt eftersom det nästan alltid är olika fel???

Det jag fick fram i den senaste rapporten var iaf att det var "ntoskrnl.exe" som låg bakom och på adressen "ntoskrnl.exe+75c00" med felkoden "0x000000d1" och "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"

 

Kan du se vad det kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast har släppt en uppdatering som strulade till windows 7 datorer med bluescreens, har hjälpt min son som hade det, men inte nu längre han böt virusskydd, ..

 

Har inte avast, hade Symantec men körde pga bluescreensena utan ett tag men det blev inte bättre så jag la in Kaspersky Internet Security istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag fick fram info där, men jag är inte riktigt tillräkligt erfaren för att kunna se vad som är fel, och det känns konstigt eftersom det nästan alltid är olika fel???

Det jag fick fram i den senaste rapporten var iaf att det var "ntoskrnl.exe" som låg bakom och på adressen "ntoskrnl.exe+75c00" med felkoden "0x000000d1" och "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"

 

Kan du se vad det kan vara?

Om det varierar mycket så brukar det vara hårdvarufel. Hur lång tid kördes minnestesten?

Den bör gå i många timmar, typ 10, för att vara tillförlitligt.

 

Om du ser på första bilden på http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html så är vissa rader rosa-färgade, det är de som är intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Ladda hem Nirsoft BlueScreenView se detta inlägg för mer info: http://eforum.idg.se...ost__p__1562233

Du kanske först måste ställa in Windows så att dessa minidump filer skapas.

Om Blue Screen View s/w inte kan hitta minidumpfilerna så kolla i denna guide:

http://kb.acronis.com/content/2191

 

Kan också vara dessa fel:

 

Obs. Bry dig inte om utifall det står Windows XP i mina länkar - samma fel för detta gäller i så fall oavsett o/s.

0x000000d1 (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL)

http://support.microsoft.com/kb/810980

http://support.microsoft.com/kb/317326

 

Kör också en riktig minnestest Guide - Minnestest

Återkom med resultat.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte avast, hade Symantec men körde pga bluescreensena utan ett tag men det blev inte bättre så jag la in Kaspersky Internet Security istället.

hårdvarufel i grafikkort samt minne då...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog löst det, brände ut Memtest86+ på en cd och körde den, den visade på ett minne som var fel. Har tagit ut det och kör nu på dem tre övriga. Lite mindre RAM men det duger. Får nu hoppas på inga fler bluescreens :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har också haft mycket blue screen på sistone, flera gånger om dagen på sistone.

Verkar oftast hända när mycket program är igång, särskilt utorrent och spotify.

Vet inte i vilken ände jag ska börja av alla saker ni tipsar om här i denna tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft mycket blue screen på sistone, flera gånger om dagen på sistone.

Verkar oftast hända när mycket program är igång, särskilt utorrent och spotify.

Vet inte i vilken ände jag ska börja av alla saker ni tipsar om här i denna tråd?

 

Så var det för mig med, oftast Spotify igång när det hände.

 

Bränn ut Memtest86+ på en CD skiva. Sen så bootar du från den.

Låt den gå visar den fel behöver den inte gå klart. Ta isf och slå av

och testa därefter minnena på samma sätt en åt gången i samma port.

Ta ut ev. felaktigt/felaktiga minne(n) och kör igen visar den inga fel så bör problemet vara löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det för mig med, oftast Spotify igång när det hände.

 

Bränn ut Memtest86+ på en CD skiva. Sen så bootar du från den.

Låt den gå visar den fel behöver den inte gå klart. Ta isf och slå av

och testa därefter minnena på samma sätt en åt gången i samma port.

Ta ut ev. felaktigt/felaktiga minne(n) och kör igen visar den inga fel så bör problemet vara löst.

 

Oj verkar avancerat för mig! Slå av och testa minnen ett och ett - vet inte ens hur man gör det? Vilka minnen?

Jag laddade ned och körde windows repair från tweaking.com, den startade sedan om medans jag var på affären och köpte mjölk, fick inget meddelande att den skulle hittat något alarmerande fel?

Jag ser det tipsas mycket om det programmet i flera olika trådar. Förhoppningsvis blir det bättre nu, annars får jag väl återkomma,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände igår igen. Verkar ofta hända när jag laddar ner nåt. Tog ett kort på blåskärmen. Bifogar.

Vet inte var på datorn som ev krasch info lagras annars?

post-129892-0-03253600-1374309645_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är från 2009, och har börjat bli allt segare på sistone, program hänger sig och svarar inte, men kan komma igång efter ett tag.

Jag har provat att återställa till fabriksinställningar, total reboot, men det har inte hjälpt.

Och nu har den alltså börjat krascha blue screen ofta när jag laddar ner saker.

Gjorde den aldrig förut. Så något är inte som det ska. Ålderskrämpor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag kanske var otydlig, men kör minnestest först och återkom med resultatet.

Länk finns i mitt tidigare inlägg ovan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag såg men det verkar tyvärr alldeles för krångligt för mig, jag har ändå hållit på en hel del med datorer genom åren, men det där verkar väldigt avancerat.

Och du skriver i guiden mycket att man kan reklamera om det är något fe på minnena, men den är ju 4 år gammal och jag har ju ingen garanti kvar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den inbyggda minnestesten är inte lika säker som det fristående program som Flyfisherman har länkat till.

 

Orsak antivirusprogrammet eller troligen dubbla antivirusprogram: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/blue-screen-error-message/9cde949f-5326-4483-a0d2-912376797485

 

Daemon Tools eller liknande (kan även gälla dåligt avinstallerad) http://www.sevenforums.com/bsod-help-support/178615-worker_thread_returned_at_bad_irql-0xe1.html

 

Har du prövat om BlueScreenView visar vilken drivrutin som är orsaken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

jo jag såg men det verkar tyvärr alldeles för krångligt för mig, jag har ändå hållit på en hel del med datorer genom åren, men det där verkar väldigt avancerat.

Och du skriver i guiden mycket att man kan reklamera om det är något fe på minnena, men den är ju 4 år gammal och jag har ju ingen garanti kvar då?

Till att börja med gäller det att försöka hitta felkällan till dom problem du har och första steget är att göra en minnestest.

 

Att reklamera någonting, vad som helst inbegriper naturligtvis att det finns garanti kvar - det gäller precis allting man köper och inte endast datorprylar.

 

Vad är det du tycker som känns krångligt i guiden? //eforum.idg.se/topic/336695-guide-minnestest/

Kanske jag kan förklara lite bättre om du berättar där det tar emot.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att reklamera någonting, vad som helst inbegriper naturligtvis att det finns garanti kvar - det gäller precis allting man köper och inte endast datorprylar.

Nja, reklamera kan man göra i tre år efter inköp oavsett om garantitiden är 6 månader eller längre. Detta enligt konsumentköplagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...