Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teamviewer


Campione1998

Rekommendera Poster

Campione1998

Hej, jag kör Ubuntu 12.04 Desktop och vill installera teamviewer så att jag kan logga in på datorn via teamviewer.

Nu måste man starta logga in och sen kan man ansluta från teamviewer.

I med att denna servern står i en co måste jag kunna styra den på något sätt.

Öppen för alla förslag.

 

Mvh Sebastian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teamviewer har jag ingen erfarenhet av. Vilket OS kör datorn, som du vill styra från? Uppstart av servern kan du göra med Wake ON LAN (VOL). För att starta med VOL måste du ställa in det i BIOS och nätverkskort. Nätverkskortet ställer du in med ethtool som root (sudo). Sedan behöver du ett program, som skickar det magiska paketet (t.ex. wakelan, wol). Sedan skapar du ett bashskript:#! /bin/bash

wakelan 00:1c:6e:f8:34:ff 192.168.0.255 9

Parametrarna efter programnamnet är datorns (som skall väckas) MAC-adress, nätets broadcast-IP-nummer och portnummer (9). Spara skriptet (lämpligen i /usr/local/bin) och gör det körbart med sudo chmod +x namn.

För att Teamwiever skall starta automatiskt måste du lägga in det i ett startskript (lämpligen rc.local).

Ett bra gratis alternativ till Teamwiever är SSH. Standard för unix och linux men finns även till Windows. I SSH ingår SFTP och scp. SSH kan även användas till att tunnla andra program. Själv använder jag SSH för fjärrstyrning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Campione1998

Hej, Tack för svar!

Det e samma som servern Ubuntu 12.04 Desktop. Märkte att det inte blev bra att köra teamviewer. Jag skapade ssh server och RDP server, problemet e nu att om jag ansluter med ssh till servern och sen avsluter så stoppar skriptet. Det måste vara igång hela tiden tills jag går in sen igen och stänger av det. Om du har hört talas om vad bukkit, så andvänder man cmd i windows för att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta scriptet från screen. Kommandot: info sreen visar en manual. Du behöver inte RDP utan det räcker med SSH när både klient och server kör linux. Aktivera X11-forwarding i SSH-konfigurationen så får du GUI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Campione1998

GUI e det så skripten fortsätter att köra efter att jag avslutat SSH?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. GUI är det grafiska användargränssnittet. Det är screen som fortsätter att köra skriptet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Campione1998

Nu har jag fattat vad screen e, men stött på ett problem.

Om jag vill stänga en screen helt så kan jag skriva exit men om jag inte har skriv fältet hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Campione1998

Lååter intressant, men e clienten direktuppkopplad till server eller går det via tredjeparts server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...