Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortera bort trasiga bilder i mappar, hur ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jag gjorde en dataräddning åt en vän och fick då tillbaka massor av bilder.

Dessa ligger nu i olika mappar.

Problemet är att varannan, var tredje är trasig och klickar man på en sån får man ett meddelande om ogiltig bild.

Dessa trasiga bilder vill jag ta bort automatiskt på något sätt.

Det är nämligen väldigt många bilder och det skulle vara väldigt tidsödande att sitta och markera bilder i alla mappar för att deleta dem.

 

Finns nåt enklare sätt ?

Nåt program som identifierar trasiga bilder (och kanske även kan ta bort dem) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först (ytterligare) en backup av dessa filer innan du testar med någon form av automatisk radering!

 

Några tankar:

 

Är själva filerna okej men bilden trasig? Tänkte att om filen också är korrupt kanske chkdsk kan plocka bort dessa?

 

Något program som visar alla filer som miniatyrer kanske då visar de trasiga som ett kryss eller frågetecken? (Ska testa lite)

 

Om de trasiga filerna har samma filhuvud och att detta skiljer sig från bilderna kanske en filsökning efter innehåll kan hitta bara dessa?

 

Finns något gemensamt för dessa trasiga filer? Filstorleken avsevärt mindre än riktiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vanliga utforskaren eller tex Total Commander så visas de trasiga bilderna som en ikon, medans de bilder som är ok visas som en miniatyr.

Det var så jag började, att markera alla de som visas som ikoner och radera, men det är ett tröstlöst jobb när de är så många...och de ligger varannan, var tredje hela tiden.

 

Chkdsk hjälper inte i detta fall.

 

Hur menar du med filhuvud och filsökning ?

 

Filstorlekarna varierar så det går inte så lätt att bara sortera efter filstorlek, för att få alla i rad och markera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med TotalCommander tryck F3.

Ev.därefter Inställningar - Enbart text.

 

Mina JPG har då i början:

ÿØÿà JFIF

 

Om jag med TC söker efter filer, innehåll (söktext), JFIF så listas alla mina JPG.

 

Början på en BMP ser ut så här:

BM6 $

 

Handlar det om bilder tagna med en och samma digitalkamera bör det ju vara samma innehåll i filhuvudet.

Tänkte då att man söker efter dessa ex. JFIF och förhoppningsvis så förekommer inte JFIF i de trasiga bilderna, men det vet jag ju inte.

Man kan ju i TC välja Endast hela ord Matcha gemener/VERSALER, Sök filer som INTE innehåller texten.

 

post-52940-0-28537300-1368686887_thumb.png

 

Kan du lägga upp en sådan trasig bild (fil) här? Kanske döpa om den eller zippa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, visste inte att man även kunde göra detta i TC :)

 

Jag hittade även ett gratisprogram för ändamålet , BadPeggy som också leter efter felaktiga filhuvuden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...