Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Video och ljud synkronisering...


Ahmadgbg

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har hållit på ett tag för att försöka synka video och ljud. Får aldrig till det. Vet inte om jag spelar in fel eller något annat.

 

Har testat med två olika kameror samt två olika inspelningsmöjligheter.

 

Första kameran:

1920x1080 25fps 48khz (info står det 256kbit/s)

Inspelad med Cubase i 48khz 16bit och exporterad som wav (Även testat 24bit och 32bit).

 

Går ej att synka ihop.

 

Andra kameran:

1920x1080 25fps 48khz (info står det 128kbit/s)

Inspelad med Zoom H1 i 48khz 24bit som wav, Även testat med mp3 i 128kbit/s men då blev den 44khz.

 

 

Kamerans ljud blir alltid mindre än det externa ljudet, alltså snabbare. Detta gäller vid längre inspelningar som t.ex 1 timma.

 

Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Vilket videoredigeringsprogram använder du?

Har du materialet, film och ljud lagrat på intern eller extern USB 2.0-disk när du redigerar?

Vad har du för dator, processor och minne? Det brukar krävas någorlunda kraftfull processor och mycket minne för detta.

 

Om du har ljudklippet i ett särskilt spår under filmen i tex. Pinnacle Studio eller Adobe Premiere så skall du kunna sätta en markör i början och slutet av filmklippet, sedan markerar du ljudspåret och sätter nya markörer i början och slutet av det.

Det brukar man kunna göra genom att högerklicka.

 

Sedan med ljudspåret markerat så tar du tag i slutet och drar ut detta till till filmklippets markör.

Markörerna i början och slutet på både filmklippet och ljudklippet skall stämma exakt. Se till att zooma in när du håller på för att tydligare se när du arbetar.

 

Beroende på vilket videoredigeringsprogram du använder så kan du först behöva kopiera originalljudspåret och lägga till ett ljudspår som du klistrar in det första ljudspåret på.

Sedan tysta (mute) originalljudspåret. Det nya ljudspåret är det då som du redigerar och flyttar på.

 

Det kanske är filmen som går med fel hastighet? Då är det den du skall ändra hastigheten på.

Hur har du importerat filmen till datorn?

Kanske fel inställningar vid själva importen?

Vissa videoredigerings-program har ju också en inställning för pitch av ljudet så tex. om man ökar eller sänker hastigheten på en film och använder ljud-pitch så kommer ändå ljudet att låta bra.

 

Därefter spelar du upp filmen i programmets förhandsvisning för att vara säker på att ljudet är synkat med filmen.

 

Det var länge sedan jag höll på med detta så jag kommer inte ihåg exakt, men det brukar finnas information i programmets hjälp för detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Jag använder mig av Sony Vegas Movie Studio Platinum Suite HD 11.

Min data specs finns i min signatur (ganska bra tycker jag :P)

 

Jag klarar av att synka allt men efter ett tag så blir de osynkade. Jag zoomar in så mkt jag kan för att göra att de passar. Det är något som inte stämmer. Project settigs är rätt (1920x1080 25p)

 

Jag har även testat prov versionen av Pluraleyes och den klarar inte heller av det (då använde jag test version av adobe premiere)

 

Vad menar du med importerat? Båda kamerorna är digitala så de skapat avchd filer. Dessa importerar jag in i Sony Vegas efter jag har överfört de till datorn. Samma är med wav/mp3 filerna från zoom h1.

Kan det vara fel på inställningar på ljudet jag spelar in? Har ju nästan testat alla.

 

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...