Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att installera program mm


UlrikK

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte en begagnad dator med windows vista. Jag skulle surfa och behövde flash player. Jag laddade ned den, men när den skulle initieras så kom den bara till 50%. Initieringen misslyckades, stod det. Jag kunde inte heller installera team viewer. Jag provade att installera olika webläsare och det gick bra (att installera webläsarna). Jag kunde inte installera flash player eller team viewer med någon av webläsarna. Ett annat problem var att varenda sida jag besökte gav datorn mig meddelandet att sidan var för riskfylld och om jag skulle göra något undantag. Tex facebook eller vilken sida som helst. Är det någon säkerhetsinställning någonstans som är satt att den inte ska kunna installera något och att jag inte ska kunna surfa någonstans? Jag förstår inte. Snälla, hjälp mig. Den förra ägaren visste inte heller vad det var.

 

Mvh

Ulrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Det bästa man kan göra när man köper eller säljer en begagnad dator, är att se till att hela disken med allt gammalt innehåll rensas ut och sedan installerar man operativsystemet på nytt.

 

Visst det är en hel del arbete för man måste leda reda på drivrutiner för olika enheter på tillverkarkarens hemsida, men det är inga större problem och fördelen är att man inte riskerar att ha kvar virus, spionprogram och annat skadligt på datorn (och vid försäljning att inga personliga filer finns kvar).

 

Mitt råd är om datorn köptes med allt detta på och gamla program etc. från förra ägaren, så bör du helt enkelt göra en ren ominstallation samt installera senaste Antivirus program (finns flera bra gratis).

 

Men det kräver ju förstås att du har något Operativsystem på skiva som du kan installera.

 

Vad är det för dator och modellbeteckning?

På vissa märkesdatorer, särskilt bärbara, finns ofta en dold återställningspartition som man via en särskild tangenttryckning kan komma åt direkt vid uppstart för att återställa hela systemet till leveranskick när den var ny.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Sopa datorn ren!

Ska datorn bara användas för surf så är ju Linux ett billigt och bra alternativ till Microsoft Windows..

Och ja, TeamViewer fungerar även under Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...