Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus i extern hårddisk?


hjalpmig

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Min dator har krånglat ett tag och börjat stänga av sig själv. Min elsladd är glapp så antar att det kan ha något med detta att göra. Men innan jag köper ny dator tänkte jag rensa den och starta den som den var när jag köpte ifall det var något virus som spökade. Köpte då en extern hårddisk där jag flyttade över alla mina bilder och andra viktiga saker jag vill ha kvar och när jag nu efter omformateringen försöker sätta in alla bilder fungerar det inte. När jag flyttat över filen från externa hårddisken till mitt skrivbord och dubbelklickar för att öppna den kommer det upp ett felmeddelande som säger "Det gick inte att hitta filen eller mappen kaoujabx.exe som den här genvägen refererar till". Sökte då på detta på google och det stod på flera ställen att det var något virus. Har jag med andra ord fått virus i mina externa hårddisk? Kan jag få mina bilder och filer igen eller är dem helt borta?

 

Hoppas någon vänliga själ kan hjälpa mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ råden i länken här nedan så gott du kan, så kommer någon att hjälpa dig sedan.

 

//eforum.idg.se/topic/218337-till-dig-med-virus-eller-andra-skadliga-program-i-datorn/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Laso och det är nog inget skadligt i den externa hårddisken utan det verkar mer vara något i Windows-registret som har ändrats av ett skadligt program. Eftersom filen inte hittas finns den ju inte längre men det borde gå att fixa till registret så du slipper meddelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

jag lyckades med att föra över mina filer från hårddisken till datorn genom att gå in i aktivitetshanteraren och stänga av kaoujabx.exe. Varje gång jag klickade på något i hårddisken börjades kaoujabx.exe köra igång på datorn och jag kunde inte öppna filerna, men när jag avslutade den processen kunde jag öppna mina filer i hårddisken. Fick dock hålla på så för varje fil jag hade.

 

Men jag undrar eftersom ni tror att det är ett skadligt program på min dator som spökar och inte hårddisken. Jag formaterade ju om datorn, inte borde det väl finnas något skadligt kvar på den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall är det något skadligt program i datorn eftersom kaoujabx.exe kommer igång, sedan kan jag inte uttala mig om på vilken hårddisk den finns. Du kan ju börja med att söka efter den.

 

Men jag rekommenderar att du följer Lasos länk för närmare undersökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...