Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nekad åtkomst


Qvirre

Rekommendera Poster

Hej!

Har försökt skapa ett nätverk,på den ena datorn som är en bärbar, har jag Win.7 och på den andra som är stionär, har jag XP.Ska väl också säga att jag har en router så det är trådlöst.

På den bärbara kommer jag åt den stationära så där är inga problem. Men jag kommer inte åt den bärbara,eller jo, jag hittar den, kan klicka och så visas hårddikarna,det är när jag försöker komma in på dom jag får upp rutan "Åtkomst nekad".

Har förmodligen missat något,men vad????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Tillhör båda maskinerna samma arbetsgrupp? Om jag inte missminner mig delar win7 ut enbart det som ligger i mappar som tillhör "delat".

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fler tips:

 

Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

 

Man måste ställa in brandväggarna i datorerna så att de tillåter fildelning, temporärt under uttestningen så kan man dra ur sladden ur modemet och stänga av brandväggarna helt (så man kan se om det är brandväggarna eller annat som ställer till det).

 

För Windows 7 läs detta dokument från Microsoft först: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=80b1aa5d-1b5a-4447-8036-acc918ba7af2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...